Strategiespellen

Unmatched Adventures: Tales to Amaze

Samenvatting

Een spel voor 2 – 4 spelers
Speelduur is ongeveer 30 minuten
Uitgever is 999 Games

Introductie

In Unmatched Adventures: Tales to Amaze gaan jullie de strijd aan als een legendarische held of heldin tegen één van de twee schurken Mothman of de Martian Invader. Unmatched Adventures: Tales to Amaze, staat van de sterke verhalen en plaatselijke legendes uit midden 20e eeuw en biedt je een geheel nieuwe manier om Unmatched te spelen.

De helden uit de andere Unmatched versies kun je ook gebruiken om Unmatched Adventures: Tales to Amaze te spelen. Deze set bevat vier nieuwe helden:
Nikola Tesla;
Annie Christmas;
The Golden Bat en
Dr. Jill Trent.

Zijn jullie klaar om de schurken te verslaan?

Hieronder nog even de uitleg hoe je Unmatched speelt, verderop ga ik in hoe de schurken acties uitvoeren. Onderaan deze review vind je ook de linkjes naar mijn andere reviews over Unmatched.

Elke held heeft zijn eigen stapel kaarten, hierbij heeft elke held ook een personagekaart. Op deze kaart staat de vaardigheid van de held vermeld, maar ook het aantal levens van je held en de sidekick(s). De levens worden tijdens het spelen verder bijgehouden op de levensschjjf van de held en de eventuele sidekick(s), bij deze laatste alleen als het een enkele sidekick betreft. Heeft een held meerdere sidekicks dan hebben deze standaard 1 leven.

In de doos zit een dubbelzijdig speelbord, kies een kant waarmee je wilt spelen. Ongeacht met welke helden je gaat spelen. Het speelbord bestaat uit ronde velden waarover de strijders (held en sidekicks) zich kunnen verplaatsen, op elk veld mag altijd maar 1 strijder staan
De velden zijn verbonden via de zwarte lijnen en zijn hiermee aangrenzend. Dit kan belangrijk zijn als je held alleen maar mag aanvallen via een aangrenzend veld of bijvoorbeeld voor effecten van actiekaarten.

Het speelbord is ook verdeeld in verschillende gebieden die van elkaar gescheiden zijn door verschillende kleuren en patronen. De velden met dezelfde kleur/ patronen behoren tot hetzelfde gebied, ook als deze op een andere plek op het bord liggen.

Als een veld uit meerdere kleuren bestaat, dan behoort deze ook tot meerdere gebieden. Gebieden zijn belangrijk voor het bepalen van een doelwit bij een aanval en voor effecten van bepaalde actiekaarten.

Iedere speler kiest vervolgens een held en ontvangt
– de 30 actiekaarten
– de personagekaart
– sidekick(s) en
– één of meerdere levensschijven

Elke speler draait nu de levensschijf naar de startwaarde zoals vermeld op de personagekaart en doet dit tevens ook voor een sidekick.

Elke speler schud vervolgens de stapel met actiekaarten en neemt er 5 op hand.

Hierna mag de jongste speler beginnen met het plaatsen van zijn held op het bord, die plaatst zijn held op het veld met nr. 1, de andere speler plaatst deze dan op veld met nr. 2. Speel je met meer spelers, dan plaatsen deze de helden op veld met nr. 3 en veld met nr. 4.

Zo, nu zijn we klaar om te beginnen met spelen;

De jongste speler mag beginnen met spelen, speel je meer potjes dan zou ik dit elke keer omdraaien om het nog een beetje eerlijk te houden.

Elke speler heeft tijdens zijn beurt 2 acties die je moet uitvoeren, je hebt hierin de keuze uit 3 acties. Je mag een actie 2x uitvoeren of 2 verschillende acties uitvoeren, hierbij ben je uiteraard ook afhankelijk van de kaarten die je in je hand hebt. Je mag maximaal 7 kaarten op hand hebben, heb je er aan het einde van je beurt meer dan 7 dan zal je actiekaarten moeten afleggen tot je er nog 7 over hebt. Na jouw beurt is de volgende speler aan de beurt;

Uit de volgende 3 acties kan je kiezen;
Verplaatsen;
Stap 1; pak de bovenste kaart van je stapel kaarten, dit is een verplichte actie!
Stap 2; verplaatst 1 of meerdere strijders, dit is een niet verplichte actie. Je hoeft niet te verplaatsen als je niet wilt of niet iedereen wilt verplaatsen. Op je personagekaart staat aangegeven hoeveel stappen een held en een sidekick mag verplaatsten.

Je mag niet verplaatsten over een veld waar al een tegenstander staat. Als je als gevolgd van een effect een strijder van je tegenstander mag verplaatsen, dan moet je vanuit het oogpunt van je tegenstanders de regels van het verplaatsen uitvoeren.

Je mag een verplaatsactie ook boosten, daarmee mag je naast de standaardactie ook extra stappen verplaatsen. Op de kaart staat in een zwart/witte cirkel aangegeven hoeveel stappen je met een kaart extra kunt verplaatsen. Na het boosten zal de kaart direct op de aflegstapel geplaatst worden.

Beramen;
Je kunt deze actie spelen met een kaart waarop een bliksem symbool staat afgebeeld, deze kaart leg je open op tafel. Geef aan met welke strijder je deze kaart uitvoert, dit moet overeenkomen met de betreffende strijder die ook benoemd staat op de betreffende kaart.

Voer het effect uit en leg de kaart op je aflegstapel.

Aanvallen
Kies een strijder waarmee je gaat aanvallen, let hierbij ook op de kaarten die je op hand hebt.

Stap 1. Kies een doelwit, afhankelijk of je strijder kan dit een directe aanval zijn of een aanval op afstand.
Een directe aanval kan je uitvoeren zodra je doelwit aan een aangrenzend veld staat. Het maakt op dat moment niet uit of dit hetzelfde gebied (kleuren) is of niet.

Een aanval op afstand kan zowel uitgevoerd worden zodra een doelwit aan een aangrenzend gebied staat of iets verder weg, maar deze moet dan wel in hetzelfde gebied staan als jouw strijder.

Stap 2.
De aanvaller, deze moet wel uitgevoerd kunnen worden door de strijder, kiest een kaart uit zijn hand waarmee hij aanvalt en legt deze kaart gedekt voor zich neer. Hierna mag de verdediger een kaart kiezen uit zijn hand en legt deze ook gedekt neer, maar alleen als deze dat wilt. Het spelen van een verdedigende kaart is namelijk niet verplicht!

Stap 3.
De meeste actiekaarten hebben ook nog een effect dat in het gevecht op verschillende momenten geactiveerd wordt, dat kan zijn DirectTijdens Gevecht of Na Gevecht. De effecten zal je altijd moeten uitvoeren, tenzij anders wordt aangegeven. Het kan zelfs zo zijn dat je effecten moet uitvoeren op je eigen strijders.

Als eerste wordt het effect Direct uitgevoerd, daarna Tijdens Gevecht. Hierna wordt het gevecht uitgevoerd, de aanvaller brengt schade toe aan de tegenstander en deze kan de schade eventueel blokkeren met de kaart die gespeeld is. Je trekt nu de verdedigingskracht van de aanvalskracht af en die schade word in mindering gebracht op de levenschijf van de strijder.

Na het gevecht wordt er een eventuele laatste effect Na Gevecht uitgevoerd, het effect wordt ook geactiveerd als een strijder al verslagen is tijdens dit gevecht. Indien het spel geëindigd is, wordt er geen effect meer uitgevoerd.

Wanneer beide spelers op hetzelfde moment een effect moeten uitvoeren, bijv. Na Gevecht, dan is de verdedigende speler als eerste aan de beurt om deze actie uit te voeren.

Nadat de effecten van de kaarten zijn uitgevoerd kunnen eventuele andere effecten zoals vaardigheden geactiveerd worden.

Wanneer heb je een gevecht gewonnen?
– Een aanvaller wint het gevecht zodra hij minimaal één schade heeft toegebracht aan de verdediger. Eventuele schade door effecten tellen niet mee!
– Een verdediger heef gewonnen zodra er geen schade aan hem is toegebracht.

Tales to Amaze wordt gespeeld over meerdere rondes waarin de helden en de vijanden aan de hand van initiatiefkaarten hun acties uitvoeren. Aan het begin van het spel wordt er een initiatiefstapel gecreëerd door alle initiatiefkaarten van alle helden en vijanden die meedoen in dit potje, door elkaar te schudden. De kaart die als eerste omgedraaid wordt, is van de held of vijand en voert de eerste actie uit, hierna is de volgende tot alle kaarten zijn gespeeld. Voordat de ronde eindigt kijk je nog even of er op deze initiatiefkaarten acties zijn die uitgevoerd moeten worden aan het eind van een ronde en daarna worden deze kaarten opnieuw geschud.

De helden voeren de actie uit zoals hierboven beschreven staat, dus je mag verplaatsen, beramen en aanvallen. Zie ook de acties die op de achterkant van je personagekaart vermeld staan, daarop staat bijv. ook hoeveel stappen je maximaal mag verplaatsen.

Tijdens de beurt van de vijand wordt er d.m.v. de onderstaande stappen bepaalt welke held of sidekick aangevallen wordt.
1. Aangrenzend doelwit; als de vijand aangrenzend aan 1 held of sidekick staat dan wordt deze aangevallen, staat de vijand aan meerdere dan mogen de spelers bepalen wie er aangevallen wordt.
2. Dichtstbijzijnde doelwit; als er geen aangrenzend doelwit is dan verplaatst de vijand zich via de meest korte route, ook hier geldt dat als er meerdere korte routes zijn de spelers de route bepalen. Verplaats het aantal stappen zoals vermeld op de initiatiefkaart.
3. Geen doelwit; als er geen doelwit binnen bereik is, valt de vijand niet aan maar verplaatst hij ook niet. In plaats van het verplaatsen wordt het dreigingsfiche 1 veld vooruit geplaatst.

Zodra de vijand aanvalt, wordt de bovenste kaart van de betreffende vijand gepakt maar wordt deze pas omgedraaid zodra de held of sidekick een kaart gekozen heeft en zich daarmee gaat verdedigen. Dit laatste is uiteraard niet verplicht.
Draai beide kaarten gelijktijdig om en voer de aanval uit zoals gebruikelijk, leg hierna de kaarten op de aflegstapel.

Einde van het spel

Het spel kan op 2 manieren eindigen;
De spelers hebben gewonnen zodra zij de schurk hebben verslagen maar ze hebben verloren zodra alle strijders zijn verslagen. De spelers zijn verslagen als alle strijders 0 levens hebben of als de schurk zijn doel 4x behaald heeft.

Mothman heeft als doel om alle bruggen te verslaan, lukt het Mothman om 4 bruggen te vernietigen dan hebben de spelers verloren.
Martian Invader heeft als doel om 4x een invasie te doen, elke keer als het lukt om een invasie te doen wordt er een invasiefiche omgedraaid. Zodra ze alle 4 open liggen

Conclusie & eindscore

Moeilijkheid: 2.15/ 5
Her-speelbaarheid: 8
Mijn score: 7 van de 10 dobbelstenen

Unmatched heb ik veel gespeeld maar na verloop van tijd werd het enthousiasme om Unmatched te spelen wel iets minder. We speelden vooral met steeds dezelfde helden tegen elkaar en sommige helden lieten we links liggen. Toen Unmatched Adventures uitkwam was ik heel benieuwd want het is cooperatief en je speelt tegen een slechterik en je kunt solo spelen.

Wat ik leuk vind is dat het spel snel op te zetten is, je onwijs veel keuze hebt waar je mee kunt spelen (helden en schurken) en dat maakt het al een hele leuke box vol met spelmateriaal. Alles zit in de doos in een schitterende insert, het artwork maar ook de helden en schurken zien er geweldig uit! Mothman is erg groot en ziet eruit als een gewelddadige schurk, Martian Invader ziet er wat minder eng uit maar is wel een stuk sterker. Speel je Unmatched Adventures voor het eerst, dan wordt er aangeraden om te beginnen met Mothman. De spelregels zijn niet erg complex, heb je Unmatched al gespeeld dan is het alleen even kijken naar regels van de schurken en hoe je de beurten van de spelers moet spelen. Dit laatste is erg tof gedaan, elke ronde kan er een andere speler of schurk beginnen en eindigen.

Mark heeft Unmatched ook solo gespeeld en ook dat is een enorme aanrader, je kunt solo spelen als 1 held of uiteraard met meerdere helden waarbij je dus wel steeds moet wisselen van held maar doordat dit per ronde verschillend is kan je wel goed bijhouden wie wanneer aan de beurt is. Solo is het wel wat pittiger omdat je met 1 held tegen 2 schurken speelt en daardoor is er eerder kans dat je verslagen wordt. Je kunt solo zeker winnen van de schurken en uiteraard kan je ook met meerdere helden spelen.

Wel een kleine kanttekening, Unmatched Adventures klinkt alsof je een geweldig avontuur gaat spelen. Dat valt eigenlijk een beetje tegen of is het wel een avontuur tegen een schurk? We vinden de naam niet helemaal matchen maar dat is persoonlijk. Beide schurken hebben ook een scenario wat toch een beetje op elkaar lijkt, de verschillen vonden wij in ieder geval niet heel erg groot. We zijn wel heel benieuwd of er nog meer schurken gaan komen waar je tegen kunt vechten, bijv. met de andere helden. Wij zijn zeker erg enthousiast over deze set, wil je snel een spelletje spelen zowel solo als met meerdere spelers en hebben ze Unmatched al een keer gespeeld dan leg je deze zo op tafel. De herspeelbaarheid is ondanks dat je maar 2 schurken hebt, toch best nog wel groot. In de doos zitten 6 handlangers die met de schurken kunnen spelen, die hebben allemaal verschillende krachten.

Wil je meer lezen over Unmatched? Ik heb verschillende reviews geschreven zoals
Unmatched Cobble & Fog
Unmatched Robin Hood vs Bigfoot
Unmatched Gevecht der Legendes

Mijn dank gaat uit naar White Goblin Games voor dit review exemplaar en de mogelijkheid hier een stukje over te schrijven.

Dit vind je misschien ook leuk...