Strategiespellen

Unmatched Robin Hood vs Bigfoot

Game summary

Aantal spelers 2 – 4
Speeltijd: 20 – 40 minuten
Designer:
 Rob Daviau, Justin D. Jacobson
Artist: Oliver Barrett
Publisher: White Goblin Games www.whitegoblingames.com

Wat zit er in de doos?

In deze doos zitten de volgende spelonderdelen;

spelregels
2 helden
60 actiekaarten (30 per held)
3 levensschijven
2 personagekaarten
5 sidekickfiches
1 dubbelzijdig speelbord

De inleg in de doos, zoals je ziet alles ligt er heel netjes in.

Laten we gaan spelen

In Unmatched ga je de strijd aan als een legendarische held of heldin. Deze helden komen uit films, boeken of zelfs uit eeuwenoude legendes.
De helden uit de verschillende spellen kun je met elkaar combineren op elk speelbord naar keuze, hierdoor wordt elk spel steeds weer anders. Elke held heeft zijn eigen set aan actiekaarten met unieke vaardigheden die behoren bij deze held. Lukt het jou om samen met je held de tegenstander te verslaan?

In Unmatched Robin Hood vs Bigfoot kan je met de volgende 2 helden de strijd aan gaan;

–       Robin Hood; mag bij de actie aanval je actieve strijder maximaal 2 velden verplaatsen. Robin Hood mag standaard max. 2 plekken verplaatsen.
Robin Hood heeft 4 Vrijbuiters als sidekick.

–       Bigfoot; mag aan het einde van zijn beurt 1 kaart pakken als er geen vijandige strijders in hetzelfde gebied staan als Bigfoot.
Bigfoot mag standaard max. 3 plekken verplaatsen. Bigfoot heeft Jackalope als sidekick, deze heeft 6 levens.

Elke held heeft zijn eigen stapel kaarten, hierbij heeft elke held ook een personagekaart. Op deze kaart staat de vaardigheid van de held vermeld, maar ook het aantal levens van je held en de sidekick(s). De levens worden tijdens het spelen verder bijgehouden op de levensschjjf van de held en de eventuele sidekick(s), bij deze laatste alleen als het een enkele sidekick betreft. Heeft een held meerdere sidekicks dan hebben deze standaard 1 leven.


In de doos zit een dubbelzijdig speelbord, kies een kant waarmee je wilt spelen. Ongeacht met welke helden je gaat spelen. Het speelbord bestaat uit ronde velden waarover de strijders (held en sidekicks) zich kunnen verplaatsen, op elk veld mag altijd maar 1 strijder staan
De velden zijn verbonden via de zwarte lijnen en zijn hiermee aangrenzend. Dit kan belangrijk zijn als je held alleen maar mag aanvallen via een aangrenzend veld of bijvoorbeeld voor effecten van actiekaarten.

Het speelbord is ook verdeeld in verschillende gebieden die van elkaar gescheiden zijn door verschillende kleuren en patronen. De velden met dezelfde kleur/ patronen behoren tot hetzelfde gebied, ook als deze op een andere plek op het bord liggen.

Als een veld uit meerdere kleuren bestaat, dan behoort deze ook tot meerdere gebieden. Gebieden zijn belangrijk voor het bepalen van een doelwit bij een aanval en voor effecten van bepaalde actiekaarten.

Iedere speler kiest vervolgens een held en ontvangt
– de 30 actiekaarten
– de personagekaart
– sidekick(s) en
– één of meerdere levensschijven

Elke speler draait nu de levensschijf naar de startwaarde zoals vermeld op de personagekaart en doet dit tevens ook voor een sidekick.

Elke speler schud vervolgens de stapel met actiekaarten en neemt er 5 op hand.

Hierna mag de jongste speler beginnen met het plaatsen van zijn held op het bord, die plaatst zijn held op het veld met nr. 1, de andere speler plaatst deze dan op veld met nr. 2. Speel je met meer spelers, dan plaatsen deze de helden op veld met nr. 3 en veld met nr. 4.

Zo, nu zijn we klaar om te beginnen met spelen;

De jongste speler mag beginnen met spelen, speel je meer potjes dan zou ik dit elke keer omdraaien om het nog een beetje eerlijk te houden.

Elke speler heeft tijdens zijn beurt 2 acties die je moet uitvoeren, je hebt hierin de keuze uit 3 acties. Je mag een actie 2x uitvoeren of 2 verschillende acties uitvoeren, hierbij ben je uiteraard ook afhankelijk van de kaarten die je in je hand hebt. Je mag maximaal 7 kaarten op hand hebben, heb je er aan het einde van je beurt meer dan 7 dan zal je actiekaarten moeten afleggen tot je er nog 7 over hebt. Na jouw beurt is de volgende speler aan de beurt;

Uit de volgende 3 acties kan je kiezen;
Verplaatsen;
Stap 1; pak de bovenste kaart van je stapel kaarten, dit is een verplichte actie!
Stap 2; verplaatst 1 of meerdere strijders, dit is een niet verplichte actie. Je hoeft niet te verplaatsen als je niet wilt of niet iedereen wilt verplaatsen. Op je personagekaart staat aangegeven hoeveel stappen een held en een sidekick mag verplaatsten.

Je mag niet verplaatsten over een veld waar al een tegenstander staat. Als je als gevolgd van een effect een strijder van je tegenstander mag verplaatsen, dan moet je vanuit het oogpunt van je tegenstanders de regels van het verplaatsen uitvoeren.

Je mag een verplaatsactie ook boosten, daarmee mag je naast de standaardactie ook extra stappen verplaatsen. Op de kaart staat in een zwart/witte cirkel aangegeven hoeveel stappen je met een kaart extra kunt verplaatsen. Na het boosten zal de kaart direct op de aflegstapel geplaatst worden.

Beramen;
Je kunt deze actie spelen met een kaart waarop een bliksem symbool staat afgebeeld, deze kaart leg je open op tafel. Geef aan met welke strijder je deze kaart uitvoert, dit moet overeenkomen met de betreffende strijder die ook benoemd staat op de betreffende kaart.

Voer het effect uit en leg de kaart op je aflegstapel.

Aanvallen
Kies een strijder waarmee je gaat aanvallen, let hierbij ook op de kaarten die je op hand hebt.

Stap 1. Kies een doelwit, afhankelijk of je strijder kan dit een directe aanval zijn of een aanval op afstand.
Een directe aanval kan je uitvoeren zodra je doelwit aan een aangrenzend veld staat. Het maakt op dat moment niet uit of dit hetzelfde gebied (kleuren) is of niet.

Een aanval op afstand kan zowel uitgevoerd worden zodra een doelwit aan een aangrenzend gebied staat of iets verder weg, maar deze moet dan wel in hetzelfde gebied staan als jouw strijder.

Stap 2.
De aanvaller, deze moet wel uitgevoerd kunnen worden door de strijder, kiest een kaart uit zijn hand waarmee hij aanvalt en legt deze kaart gedekt voor zich neer. Hierna mag de verdediger een kaart kiezen uit zijn hand en legt deze ook gedekt neer, maar alleen als deze dat wilt. Het spelen van een verdedigende kaart is namelijk niet verplicht!

Stap 3.
De meeste actiekaarten hebben ook nog een effect dat in het gevecht op verschillende momenten geactiveerd wordt, dat kan zijn DirectTijdens Gevecht of Na Gevecht. De effecten zal je altijd moeten uitvoeren, tenzij anders wordt aangegeven. Het kan zelfs zo zijn dat je effecten moet uitvoeren op je eigen strijders.

Als eerste wordt het effect Direct uitgevoerd, daarna Tijdens Gevecht. Hierna wordt het gevecht uitgevoerd, de aanvaller brengt schade toe aan de tegenstander en deze kan de schade eventueel blokkeren met de kaart die gespeeld is. Je trekt nu de verdedigingskracht van de aanvalskracht af en die schade word in mindering gebracht op de levenschijf van de strijder.

Na het gevecht wordt er een eventuele laatste effect Na Gevecht uitgevoerd, het effect wordt ook geactiveerd als een strijder al verslagen is tijdens dit gevecht. Indien het spel geëindigd is, wordt er geen effect meer uitgevoerd.

Wanneer beide spelers op hetzelfde moment een effect moeten uitvoeren, bijv. Na Gevecht, dan is de verdedigende speler als eerste aan de beurt om deze actie uit te voeren.

Nadat de effecten van de kaarten zijn uitgevoerd kunnen eventuele andere effecten zoals vaardigheden geactiveerd worden.

Wanneer heb je een gevecht gewonnen?
– Een aanvaller wint het gevecht zodra hij minimaal één schade heeft toegebracht aan de verdediger. Eventuele schade door effecten tellen niet mee!
– Een verdediger heef gewonnen zodra er geen schade aan hem is toegebracht.

Een voorbeeldgevecht tussen Robin Hood en Bigfoot, Robin Hood valt hier aan met 5 en Bigfoot verdedigt met 3. De effecten op de kaart van Robin Hood worden niet

geactiveerd, maar deze heeft hij niet dus vervalt deze directe actie. Bigfoot heeft nu 2 schade die hij van zijn levensschijf moet afhalen.

Einde van het spel

Het spel eindigt zodra een held is verslagen en nog “0” levens heeft op de levensschijf.


Indien een sidekick verslagen wordt, verdwijnt deze onmiddellijk van het bord.

Een voorbeeldgevecht van een Vrijbuiter met Bigfoot. Bigfoot valt hier aan met 2 en de Vrijbuiter verdedigt met 3. De Vrijbuiter blijft dus leven maar mag geen kaart pakken, want op de kaart van Bigfoot staat dat alle Effecten op de kaart van de tegenstander niet geactiveerd worden. 

Mocht de Vrijbuiter dit wel doen, dan had deze een verloren Vrijbuiter weer terug in het spel mogen brengen en deze speler mag nog een kaart pakken.

Conclusie & eindscore

Moeilijkheid: 2/ 5
Her-speelbaarheid: 9

Mijn score: 🎲🎲🎲🎲🎲🎲🎲🎲🎲

Opzetten en uitleg van het spel
Unmatched is erg snel op te zetten, in de doos is er een enorm fijne inleg waardoor elke held zijn eigen personage en actiekaarten, levenschijf of levenschijven, sidekick(s) en eventuele andere tokens heeft. Hierdoor is het kiezen met wie je wilt spellen, het schudden van de kaarten en de startopstelling klaarzetten door de strijders het juiste aantal levens aan te geven op de levensschijf.

De spelregels worden enorm goed en duidelijk uitgelegd, er worden ook voldoende voorbeelden gegeven waardoor eventuele vragen al snel beantwoord worden. Dit maakt het ook erg leuk want je kunt hierdoor al snel gaan spelen. Je zal alleen even goed moeten kijken naar de verschillende personagekaarten om te weten wat een held voor acties heeft.


Kwaliteit van de spelonderdelen
De kwaliteit van de onderdelen vind ik erg goed, de miniaturen zijn erg gaaf en goed gedetailleerd! Je ziet dat er veel aandacht is gegeven hoe deze eruit moeten zien en dat maakt het spelen nog leuker.

De kaarten gebruik je bij dit spel enorm veel en ze voelen goed aan qua kwaliteit maar aangezien ik dit spel bij mij vaak op tafel zal komen, ga ik de kaarten sleeven. In de doos zit een goede inleg en dat maakt het spelen, klaarzetten en opruimen al veel makkelijker.

Algemene indruk van het spel

Unmatched is echt een heel leuk spel, zelf vind ik dit soort spellen altijd wel erg leuk om te spelen. Maar Unmatched is hierin wel een uitzondering, het maakt het al erg leuk dat je naast deze 4 helden ook kunt uitbreiden met andere helden die door White Goblin Games later uitgebracht gaan worden. Hierdoor is de her-speelbaarheid enorm hoog maar ook de afwisseling. Het leuke vind ik dat elke held wel iets heeft qua sterke krachten maar je deze misschien niet altijd kunt gebruiken omdat je misschien te ver weg staat. De spellen die ik gespeeld heb waren ook erg goed in balans, ik vond niet dat een van de helden echt vele malen sterker was dan een van de andere helden en dat is wel echt een pluspunt.

Dit is de 2e editie van Unmatched die ik gespeeld heb en ik vind dit echt een hele toffe! Waarom vraag je je af? Nou dat komt vooral door Robin Hood, toch wel een held waar ik graag mee spel. Robin Hood komt erg sterk over maar als je hier niet mee speelt en bijv. met Bigfoot dan kan je ook gewoon van hem winnen. Robin Hood heeft dan wel de vaardigheid om vanaf afstand te schieten, Bigfoot heeft juist weer de vaardigheid om vanaf dichtbij toe te slaan. Bigfoot heeft een aantal sterke aanvalskaarten waardoor deze bij een aanval wat sterker overkomt en hij mag maximaal 3 stappen verplaatsen waardoor je dus eigenlijk moet zorgen om eerst aan te vallen en daarna te verplaatsen. We hebben meerdere spellen gespeeld en het maakte niet uit wie met wie speelde, met allebei deze strijders kan je winnen of verliezen.

Zou er iets verbeterd kunnen worden? Eigenlijk niet echt, het bord zelf ziet er niet heel grafisch uit maar het speelt erg fijn en is ook voor mensen die kleurenblind zijn een goed spel omdat er naast de kleuren ook patronen afgebeeld zijn op de ronde vlakken. Wat ik wel leuk vind is dat elk variant zijn eigen spelbord heeft en ook afwisselend qua grootte. Dit bord kan je ook maar met 2 spelers spelen en niet met 4 spelers.

Unmatched Robin Hood vs Bigfoot is een spel die hier echt vaak op tafel gaat komen en we gaan zeker de helden met elkaar mixen zodra er meer uit zijn gekomen. Het spel speelt ook wel snel weg, wat ook wel lekker is tijdens een gameavondje want per spel ben je zo’n 20 a 30 minuten bezig.

Mijn dank gaat uit naar White Goblin Games voor de mogelijkheid om Unmatched Robin Hood vs Bigfoot te mogen reviewen. Unmatched is binnenkort te bestellen via de website van White Goblin Games 

Dit vind je misschien ook leuk...