Strategiespellen

Unmatched Cobble & Fog

Game summary

Aantal spelers 2 – 4
Speeltijd: 20 – 40 minuten
Designer:
 Rob Daviau, Justin D. Jacobson, Chris Leder, Kevin Rodgers
Artist: Ian O’Toole, Andrew Thompson
Publisher: White Goblin Games www.whitegoblingames.com

Wat zit er in de doos?

In deze doos zitten de volgende spelonderdelen;

spelregels

4 helden

120 actiekaarten (30 per held)

5 levensschijven

4 personagekaarten

4 sidekickfiches (3 Zuster Dracula en 1 Watson)

1 Transformatiefiche

3 mistfiches (Invisible Man)

1 dubbelzijdig speelbord

De inleg in de doos, zoals je ziet alles ligt er heel netjes in.

Laten we gaan spelen

In Unmatched ga je de strijd aan als een legendarische held of heldin. Deze helden komen uit films, boeken of zelfs uit eeuwenoude legendes. 

De helden uit de verschillende spellen kun je met elkaar combineren op elk speelbord naar keuze, hierdoor wordt elk spel steeds weer anders. Elke held heeft zijn eigen set aan actiekaarten met unieke vaardigheden die behoren bij deze held. Lukt het jou om samen met je held de tegenstander te verslaan?

In Unmatched Cobbler & Fog kan je met de volgende 4 helden de strijd aan gaan;

–       Dracula; Aan het begin van je beurt mag je schade toebrengen aan een strijder die aangrenzend is aan Dracula. Zodra je dit doet, mag je 1 kaart pakken. Dracula mag standaard 2 plekken verplaatsen. De Drie zusters hebben een directe aanval en maar 1 leven/

–       Jekyll & Hyde; Je begint het spel als Dr. Jekyll maar tijdens je beurt mag je transformeren in Dr. Jekyll of Mr. Hyde. Ga je als Mr. Hyde verplaatsen, verlies je wel steeds 1 leven (tijdens de actie verplaatsen). Je mag standaard 2 plekken verplaatsen.

–     Sherlock Holmes; Effecten op Holmes en Dr. Watson activeren altijd en kunnen niet geblokkeerd worden maar de kaarten met Ieder kunnen wel geblokkeerd worden. Sherlock mag standaard 2 plekken verplaatsen. Dr. Watson kan ondersteunen via een aanval op afstand en heeft 8 levens.

–     Invisible Man; Tijdens de voorbereiding worden de 3 mistfiches op verschillende plekken in het gebied van de Invisible Man geplaatst. Zodra de Invisible Man op een mistfiche staat, is zijn verdedigingskracht +1 en hij mag naar de andere mistfiches verplaatst worden alsof deze aangrenzend zijn. De Invisible Man mag standaard 2 plekken verplaatsen.

Elke held heeft zijn eigen stapel kaarten, hierbij heeft elke held ook een personagekaart. Op deze kaart staat de vaardigheid van de held vermeld, maar ook het aantal levens van je held en de sidekick(s). De levens worden tijdens het spelen verder bijgehouden op de levensschjjf van de held en de eventuele sidekick(s), bij deze laatste alleen als het een enkele sidekick betreft. Heeft een held meerdere sidekicks dan hebben deze standaard 1 leven.


In de doos zit een dubbelzijdig speelbord, kies een kant waarmee je wilt spelen. Ongeacht met welke helden je gaat spelen. Het speelbord bestaat uit ronde velden waarover de strijders (held en sidekicks) zich kunnen verplaatsen, op elk veld mag altijd maar 1 strijder staan
De velden zijn verbonden via de zwarte lijnen en zijn hiermee aangrenzend. Dit kan belangrijk zijn als je held alleen maar mag aanvallen via een aangrenzend veld of bijvoorbeeld voor effecten van actiekaarten.

Het speelbord is ook verdeeld in verschillende gebieden die van elkaar gescheiden zijn door verschillende kleuren en patronen. De velden met dezelfde kleur/ patronen behoren tot hetzelfde gebied, ook als deze op een andere plek op het bord liggen.

Als een veld uit meerdere kleuren bestaat, dan behoort deze ook tot meerdere gebieden. Gebieden zijn belangrijk voor het bepalen van een doelwit bij een aanval en voor effecten van bepaalde actiekaarten.

Speciale regels
Het speelbord met de V-zijde bevat geheime gangen, deze gangen kunnen door alle strijders uit deze editie (Cobbler & Fog) gebruikt worden, alleen niet door grote personages (denk aan Bigfoot). De gangen worden met een slot symbool aangegeven, de witte lijn geeft aan waar de geheime gang vervolgens naar toe gaat. Het gebruiken van deze verplaatsing kost je steeds 1 verplaatsing en kunnen niet gebruikt worden voor directe aanvallen of andere effecten!

De Invisible Man heeft in deze versie ook Mistfiches. Deze worden aan het begin van het spel op verschillende velden gelegd, maar wel in het gebied van de Invisible Man. Zijn verdedigingskracht is hiermee +1 geworden en hij kan zich tussen de mistfiches verplaatsen alsof ze aangrenzend zijn. De andere helden kunnen over deze fiches heen bewegen alsof ze er niet zijn maar kunnen het veld ook bezet houden om te voorkomen dat de Invisible Man daarheen wilt verplaatsen. De Invisible Man mag de mistfiches wel verplaatsen maar er mag steeds maar 1 fiche op elk veld liggen.

Iedere speler kiest vervolgens een held en ontvangt:
– de 30 actiekaarten
– de personagekaart
– sidekick(s) en
– één of meerdere levensschijven

Elke speler draait nu de levensschijf naar de startwaarde zoals vermeld op de personagekaart en doet dit tevens ook voor een sidekick. Schud hierna je stapel met actiekaarten en neemt er 5 op hand.

De jongste speler mag beginnen met het plaatsen van zijn held op het bord, die plaatst zijn held op het veld met nr. 1, de andere speler plaatst deze dan op veld met nr. 2. Speel je met meer spelers, dan plaatsen deze de helden op veld met nr. 3 en veld met nr. 4.

Zo, nu zijn we klaar om te beginnen met spelen;

De jongste speler mag beginnen met spelen, speel je meer potjes dan zou ik dit elke keer omdraaien om het nog een beetje eerlijk te houden.

Elke speler heeft tijdens zijn beurt 2 acties die je moet uitvoeren, je hebt hierin de keuze uit 3 acties. Je mag een actie 2x uitvoeren of 2 verschillende acties uitvoeren, hierbij ben je uiteraard ook afhankelijk van de kaarten die je in je hand hebt. Je mag maximaal 7 kaarten op hand hebben, heb je er aan het einde van je beurt meer dan 7 dan zal je actiekaarten moeten afleggen tot je er nog 7 over hebt. Na jouw beurt is de volgende speler aan de beurt;

Uit de volgende 3 acties kan je kiezen;
Verplaatsen;
Stap 1; pak de bovenste kaart van je stapel kaarten, dit is een verplichte actie!
Stap 2; verplaatst 1 of meerdere strijders, dit is een niet verplichte actie. Je hoeft niet te verplaatsen als je niet wilt of niet iedereen wilt verplaatsen. Op je personagekaart staat aangegeven hoeveel stappen een held en een sidekick mag verplaatsten.

Je mag niet verplaatsten over een veld waar al een tegenstander staat. Als je als gevolgd van een effect een strijder van je tegenstander mag verplaatsen, dan moet je vanuit het oogpunt van je tegenstanders de regels van het verplaatsen uitvoeren.

Je mag een verplaatsactie ook boosten, daarmee mag je naast de standaardactie ook extra stappen verplaatsen. Op de kaart staat in een zwart/witte cirkel aangegeven hoeveel stappen je met een kaart extra kunt verplaatsen. Na het boosten zal de kaart direct op de aflegstapel geplaatst worden.

Beramen;
Je kunt deze actie spelen met een kaart waarop een bliksem symbool staat afgebeeld, deze kaart leg je open op tafel. Geef aan met welke strijder je deze kaart uitvoert, dit moet overeenkomen met de betreffende strijder die ook benoemd staat op de betreffende kaart.

Voer het effect uit en leg de kaart op je aflegstapel.

Aanvallen
Kies een strijder waarmee je gaat aanvallen, let hierbij ook op de kaarten die je op hand hebt.

Stap 1. Kies een doelwit, afhankelijk of je strijder kan dit een directe aanval zijn of een aanval op afstand.
Een directe aanval kan je uitvoeren zodra je doelwit aan een aangrenzend veld staat. Het maakt op dat moment niet uit of dit hetzelfde gebied (kleuren) is of niet.

Een aanval op afstand kan zowel uitgevoerd worden zodra een doelwit aan een aangrenzend gebied staat of iets verder weg, maar deze moet dan wel in hetzelfde gebied staan als jouw strijder.

Stap 2.
De aanvaller, deze moet wel uitgevoerd kunnen worden door de strijder, kiest een kaart uit zijn hand waarmee hij aanvalt en legt deze kaart gedekt voor zich neer. Hierna mag de verdediger een kaart kiezen uit zijn hand en legt deze ook gedekt neer, maar alleen als deze dat wilt. Het spelen van een verdedigende kaart is namelijk niet verplicht!

Stap 3.
De meeste actiekaarten hebben ook nog een effect dat in het gevecht op verschillende momenten geactiveerd wordt, dat kan zijn DirectTijdens Gevecht of Na Gevecht. De effecten zal je altijd moeten uitvoeren, tenzij anders wordt aangegeven. Het kan zelfs zo zijn dat je effecten moet uitvoeren op je eigen strijders.

Als eerste wordt het effect Direct uitgevoerd, daarna Tijdens Gevecht. Hierna wordt het gevecht uitgevoerd, de aanvaller brengt schade toe aan de tegenstander en deze kan de schade eventueel blokkeren met de kaart die gespeeld is. Je trekt nu de verdedigingskracht van de aanvalskracht af en die schade word in mindering gebracht op de levenschijf van de strijder.

Na het gevecht wordt er een eventuele laatste effect Na Gevecht uitgevoerd, het effect wordt ook geactiveerd als een strijder al verslagen is tijdens dit gevecht. Indien het spel geëindigd is, wordt er geen effect meer uitgevoerd.

Wanneer beide spelers op hetzelfde moment een effect moeten uitvoeren, bijv. Na Gevecht, dan is de verdedigende speler als eerste aan de beurt om deze actie uit te voeren.

Nadat de effecten van de kaarten zijn uitgevoerd kunnen eventuele andere effecten zoals vaardigheden geactiveerd worden.

Wanneer heb je een gevecht gewonnen?
– Een aanvaller wint het gevecht zodra hij minimaal één schade heeft toegebracht aan de verdediger. Eventuele schade door effecten tellen niet mee!
– Een verdediger heef gewonnen zodra er geen schade aan hem is toegebracht.

De 4 helden uit Cobble & Fog. Dracula, The Invisible Men, Jekyll & Hyde en
Sherlock Holmes

Einde van het spel

Het spel eindigt zodra een held is verslagen en nog “0” levens heeft op de levensschijf.


Indien een sidekick verslagen wordt, verdwijnt deze onmiddellijk van het bord. In principe kan deze niet meer terugkeren tenzij een held een actiekaart hiervoor heeft en kan spelen.

Conclusie & eindscore

Moeilijkheid: 2/ 5
Her-speelbaarheid: 9

Mijn score: 🎲🎲🎲🎲🎲🎲🎲🎲🎲

Opzetten en uitleg van het spel
Unmatched is erg snel op te zetten, in de doos is er een enorm fijne inleg waardoor elke held zijn eigen personage en actiekaarten, levenschijf of levenschijven, sidekick(s) en eventuele andere tokens heeft. Hierdoor is het kiezen met wie je wilt spellen, het schudden van de kaarten en de startopstelling klaarzetten door de strijders het juiste aantal levens aan te geven op de levensschijf.

De spelregels worden enorm goed en duidelijk uitgelegd, er worden ook voldoende voorbeelden gegeven waardoor eventuele vragen al snel beantwoord worden. Dit maakt het ook erg leuk want je kunt hierdoor al snel gaan spelen. Je zal alleen even goed moeten kijken naar de verschillende personagekaarten om te weten wat een held voor acties heeft.


Kwaliteit van de spelonderdelen
De kwaliteit van de onderdelen vind ik erg goed, de miniaturen zijn erg gaaf en goed gedetailleerd! Je ziet dat er veel aandacht is gegeven hoe deze eruit moeten zien en dat maakt het spelen nog leuker.

De kaarten gebruik je bij dit spel enorm veel en ze voelen goed aan qua kwaliteit maar aangezien ik dit spel bij mij vaak op tafel zal komen, ga ik de kaarten sleeven. In de doos zit een goede inleg en dat maakt het spelen, klaarzetten en opruimen al veel makkelijker.

Algemene indruk van het spel
Unmatched is echt een heel leuk spel, zelf vind ik dit soort spellen altijd wel erg leuk om te spelen. Maar Unmatched is hierin wel een uitzondering, het maakt het al erg leuk dat je naast deze 4 helden ook kunt uitbreiden met andere helden die door White Goblin Games later uitgebracht gaan worden. Hierdoor is de her-speelbaarheid enorm hoog maar ook de afwisseling. Het leuke vind ik dat elke held wel iets heeft qua sterke krachten maar je deze misschien niet altijd kunt gebruiken omdat je misschien te ver weg staat. De spellen die ik gespeeld heb waren ook erg goed in balans, ik vond niet dat een van de helden echt vele malen sterker was dan een van de andere helden en dat is wel echt een pluspunt.

Dit is de 3e editie van Unmatched die ik gespeeld heb! Deze komt toch wel op plek 1 van de Unmatched spellen tot nu toe. De helden die in dit spel zitten vind ik echt heel goed en zijn goed in balans met elkaar. De helden hebben hun eigen krachten die ze kunnen inzetten, zoals Jekyll & Hyde door te wisselen als held maar ook de Invisible Man die juist weer zijn mistfiches kan gebruiken om te verplaatsen maar op sommige momenten ook van het speelbord kan verdwijnen en je dus als tegenstander geen aanval kunt uitvoeren.

Maar wat dacht je van Sherlock met zijn maatje Dr. Watson, die kan en vanaf afstand aanvallen terwijl Sherlock weer van dichtbij kan aanvallen. Hierdoor kan je verschillende combinaties maken en Dr. Watson heeft 8 levens en is dus ook niet snel verslagen. Vergeet Dracula niet met de Drie Zusters, als je met Dracula schade toebrengt aan het begin van je beurt mag je gelijk een extra kaart pakken en dus die ook gebruiken. Hierdoor hoef je niet gelijk een actie te spelen om een extra kaart te krijgen.

Zoals je leest veel mogelijkheden en veel acties! Ik ben fan van de hele Unmatched serie maar deze is echt een favoriet, tot nu toe. Ik heb deze serie nog niet gecombineerd met een andere Unmatched varianten maar ben heel benieuwd hoe deze dan spelen.

Zou er iets verbeterd kunnen worden? Eigenlijk niet echt, het bord zelf ziet er niet heel grafisch uit maar het speelt erg fijn en is ook voor mensen die kleurenblind zijn een goed spel omdat er naast de kleuren ook patronen afgebeeld zijn op de ronde vlakken. Je ziet in dit bord bijv. heel goed de kamer van Sherlock Holmes ook terug en dat maakt het ook wel erg herkenbaar met spelen.

Mijn dank gaat uit naar White Goblin Games voor de mogelijkheid om Unmatched Cobbler & Fog te mogen reviewen. White Goblin Games 

Dit vind je misschien ook leuk...