Strategiespellen

Pharaon

Game summary:

A game for 1 – 5 players
Play time around 30 Min – 75 Min
Publisher: Catch Up Games & Geronimo Games 

Wat zit er in de doos?

De doos bevat de volgende spelonderdelen:

1 Speelbord welke bestaat uit 5 losse gebieden en 1 actierad

1 Speelbord ‘Piramide van Tijd’ 

30 vaastegels

1 startspelermarker

1 faraomarker

1 richtingaanwijzer

120 hulpbronnen (6 verschillende kleuren)

1 offergavebuidel

40 offergavetegels

30 handwerkerkaarten

26 edelkaarten

40 houtenspeelstukken ( in 5 kleuren, 5 grote schijven, 5 blokjes en 30 kleine schijven)

5 verradersporen

1 scoreblok 

Laten we gaan spelen

Leg de 5 grote gebieden aan elkaar vast, dit mag willekeurig! Daarna leg je het middengebied vast, als een soort puzzelstukje, aan de grote gebieden. Let op; het middengebied moet rond kunnen draaien, dus controleer even of deze goed vast zit.

Maak daarna van verschillende stapels van de hulpbronnen zodat en zorg dat iedereen er goed bij kan. Stop alle offertegels vervolgens in de buidel en schud deze goed, leg vervolgens in het offergebied setjes van 2 offertegels neer. Zorg ervoor dat je net zoveel sets pakt als dat er spelers zijn maar + 1 erbij, daarna leg je in het midden nog extra offertegels en op basis van het aantal sets (bij 2 spelers, dus 3 sets en 3 losse offertegels). 

Schud daarna zowel de edelkaarten als de handwerkerkaarten en maak daar 2 aparte stapels van van. Leg 3 van de edelkaarten neer in het edelgebied zodat iedereen deze kan zien, van de stapel handwerkkaarten leg je 5 kaarten neer in het handwerkergebied. 

Leg de piramide van tijd vlakbij het speelbord, schud de vaastegels vervolgens en leg naast de piramide. Er worden net zoveel vazen open neergelegd onder de piramide, als dat er spelers zijn (uitzondering; bij een 2 speler spel leg je er 3 open!).

De Faraomarker leg je ook in de buurt van het bord, deze krijg je als je de eerste speler bent met 2 edelkaarten en als eerste in het grafkamergebied op het 3e veld (16 Prestige Punten) komt.

Kies nu de startspeler, deze ontvangt de betreffende 1e speler token.

Als laatste hebben we nog de richtingaanwijzer, kies een van de 2 kanten, hiermee bepaal je of het bord met de klok mee of tegen de klok in gedraaid wordt.

Voordat we gaan spelen, kiest elke speler nog een kleur. Je ontvangt 1 grote schijf, 1 blokje en 6 kleine schijven. Van de 6 kleine schijven leg je er 5 onder de 5 sporen in het Nijlgebied, de 6e houd je bij je om te laten zien welke kleur je hebt. De grote schijf leg je op het eerste veld van het rondenspoor van de piramide, het blokje leg je in het gebied de grafkamer op de start positie.

Zodra elke speler dit gedaan heeft, ontvangt elke speler 2 edelkaarten waarvan je er 1 kiest. Een van de beschikbare vazen die onder de piramide liggen en neem de 3 hulpbronnen die op de vaas staan en neem ook nog 2 zilver fiches uit de voorraad.

De edelkaarten welke niet gekozen zijn, worden teruggelegd in de stapel edelkaarten en schud deze nog een keer goed. De vazen komen op de aflegstapel.

Nu zijn we klaar om te beginnen!

Het spel duurt 5 rondes, elke speler mag steeds 1 actie doen en daarna is de volgende speler. Er zijn 2 acties welke een speler kan uitvoeren;

–       De actie van een gebied uitvoeren of

–       Passen.

Zoals al eerder aangegeven, zijn er 5 gebieden;

–       Offergavegebied

–       Edelgebied

–       Nijlgebied

–       Handwerkgebied

–       Grafkamergebied

 Om toegang te krijgen tot een gebied, moet je de toegangskosten betalen. Deze betaal je door de betreffende kleur hulpbron op het rad neer te leggen. Indien alles vol zit, dan kan dit gebied deze ronde niet meer gebruikt worden (bij 4 en 5 spelers, wordt het veld 4+ geactiveerd). Nadat je de toegang betaald hebt, kan je de actie uitvoeren. De hulpbron welke betaald is voor toegang mag je ook meerekenen voor het uitvoeren van een actie in het gebied. Dit heeft als voordeel dat je voor acties dus minder hulpbronnen hoeft te betalen.

Nog even wat extra uitleg over de hulpbronnen, er zijn er totaal 5 in verschillende kleuren (blauw, groen, grijs, geel en rood). Tijdens het spelen zal je deze zien in zowel een vierkant als een rond symbool, het verschil is dat je een vierkant staat voor betalen en een rond symbool staat voor ontvangen. Ook heb je nog zilverfiches, symbolen zijn hetzelfde, maar deze kan je inzetten i.p.v.

 een betreffende kleur hulpbron.

Wat kan je doen in de verschillende gebieden?

Offergavegebied

Kosten; 1 hulpbron om toegang te krijgen, optioneel dezelfde kleur hulpbron.

Hier kan je een set aan offertegels kopen naar keuze, indien je ervoor kiest om een extra hulpbron in te zetten dan mag je 1 offertegel uit het midden kiezen of uit de buidel (blind).

Edelgebied

Kosten;5 verschillende kleuren

Je kan hier een open edelkaart naar keuze uitkiezen, zodra een kaart gekozen is wordt deze plek gelijk weer aangevuld vanuit de stapelkaarten. 

Nijlgebied

Kosten; 2 hulpbronnen

Betaal de hulpbronnen en op basis van de kleuren hulpbronnen, neem je de inkomsten uit bijv. de voorraad of je kiest de bovenste vaas. Daarna plaats je een van je ronde schijven op een of meerdere rijen omhoog.

Handwerkgebied

Kosten; 3 dezelfde hulpbronnen

De speler kiest een handwerkerkaart naar keuze en neemt de bonussen (hulpbron(nen) of vaas) die op de kaart staan en legt deze open voor je neer. Zodra een kaart gekozen is wordt deze plek gelijk weer aangevuld vanuit de stapelkaarten.

Grafkamergebied

Kosten; 2 tot 4 hulpbronnen, afhankelijk van welke stap je moet zetten betaal je de koste.

De speler verplaatst zijn kleur blokje na het betalen van de vereiste hulpbronnen en zet een stap voorwaarts.

Passen

Het passen kan een tactische keuze zijn omdat je bijv. de eerste speler token wilt bemachtigen, omdat je voor de extra hulpbronnen wilt gaan of misschien misschien wel die ene vaas pakken met de benodigde hulpbronnen.

Hoe werkt nu precies het passen? Als jij de eerste speler bent die past, dan pak je de grote schijf (uiteraard in je eigen kleur) en die leg je vervolgens op de eerste rij boven de het rondenspoor. Daarna kies je gelijk een van de vazen die onder de piramide liggen. Op het moment als de volgende speler(s) doorgaan en je bent wederom aan de beurt dan schijf je je schijf een plekje door en kies je een hulpbron naar keuze. Als je het laatste veld bereikt hebt dan kan je niet meer verder gaan, ook krijg je geen inkomsten meer. De 2e speler die past zet zijn schijf op de rij daarboven en zo verder. Mocht de laatste speler op het rondenspoor passen dan is deze ronde voorbij en wordt het bord gereset.

Alle hulpbronnen gaan terug naar de voorraad op tafel, draai vervolgens het bord zoals van tevoren bepaald met de richtingaanwijzer, draai het aantal vazen open en leg deze wederom onder de piramide en als laatste vul je de offertegels weer helemaal aan.

Aan het eind van de 5e ronde stopt het spel zodra iedereen gepast is.

Solomodus

In solomodus speel je tegen de verrader, pak de 5 verradersporen en leg deze ook op tafel. De rest van het bord zet je op tafel net als je met 2 spelers zou gaan spelen. Wil je een “makkelijke” tegenstander kies dan voor de lichte zijde, wil je een iets moeilijkere tegenstander kies dan de donkere kant van het verraderspoor.

Op het verraderspoor staat het aantal vazen welke je per ronde moet neerleggen en beurt voor beurt open neerleggen. Ook de verrader kan ook de eerste speler worden, waardoor je dus wel verder kan spelen zonder dat de verrader meedoet, uiteraard kan dit ook andersom.

De beurt van een verrader ziet er als volgt uit, de verrader legt zijn vaas open neer en pakt de kleuren hulpbronnen uit de voorraad. De onderste kleur hulpbron leg je neer op het kleur van het verraderspoor, van de bovenste 2 leg je er ook 1 op het verraderspoor en de andere leg je op het actierad.

Als je een hulpbron op het verraderspoor plaatst dan voer je de actie uit die daarbij hoort. Dat kan zijn een blokje verplaatsen in het grafkamergebied, een edelkaart pakken en bij de verrader neerleggen, een handwerkkaart van het bord halen en op de aflegstapel leggen, offertegels weghalen van het bord etc.

Een hulpbron leg je neer op het vrije veld op het actierad, indien er geen vrije veld is dan mag je deze dus niet op het actierad neerleggen. Indien bij beide kleuren geen veld beschikbaar is, dan moet je deze kleuren allebei op het verraderspoor neerleggen.

Einde van het spel

Nu gaan we de punten tellen, maak hierbij gebruik van de het scoreblok.

Je kan punten scoren bij;

-Hulpbronnen/ offergavetegels; elke hulpbron en offergavetegel levert 1 PrestigePunt op, indien een offergavetegel extra punten oplevert dan tel je deze er ook nog bij op.

-Eisen van de goden; controleer bij elke van de 5 Goden of je aan beide voorwaarden hebt voldaan. Als dat het geval is dan tel je deze extra PrestigePunten erbij op.

-Edelen; Tel de PrestigePunten op van alle edelen inclusief eventuele bonus PrestigePunten.

-Handwerkers; Tel de PrestigePunten op van alle handwerkerkaarten.

-Grafkamer; Je ontvangt de PrestigePunten die aangegeven staan op de plek waar je staat met je blokje.

-Sporen van de Nijl; Voor elk spoor waar je op minimaal de 2e plek staat krijg je punten per spoor. Sta je op het 3e spoor dan krijg je 7 punten per spoor.

-Farao / Startspeler; Heb je de Farao dan ontvang je 7 PrestigePunten, heb je de Startspelermarker dan ontvang je 3 PrestigePunten.

De speler met de meeste PrestigePunten heeft gewonnen.


Conclusie & eindscore

Moeilijkheid: 2/ 5

Her-speelbaarheid: 9

Mijn score: 8

Het spel is verrassend leuk! Zowel solo (alleen spelen) als met andere spelers is erg leuk en uitdagend. Elke spel is verschillend doordat de opzet van het bord anders in elkaar gezet kan worden, maar uiteraard ook door het draaien. De ene keer kan je namelijk met de klok mee en de andere keer tegen de klok in.

Je kan op verschillende manieren punten scoren door zowel vol voor kaarten te gaan, offertokens, maar ook de goden kunnen extra punten opleveren. Bij de puntentelling wordt er ook gekeken of je gecombineerde acties hebt gehaald waarmee je ook nog een keer extra punten kan behalen.

De moeilijkheid zit hem vooral welke keuze je moet gaan maken om een goede actie uit te voeren, soms kan je geen keuze maken die je graag wilt omdat je niet de juiste grondstof hebt om toegang te krijgen tot een gebied of dat de toegang vol is. Je kan dan soms wel gebruik maken van een Edel-kaart of van een speciale offertoken welke je toegang geeft tot het gebied. Bij 2 spelers worden de 3 hulpbronnen van de vaastegels ingevuld op de toegang, dit is een tombe welke niet gekozen is door andere spelers. Bij 3 of meer is dit niet van toepassing, bij 4-5 spelers is ook het laatste veld beschikbaar, maar zal de uitdaging alleen maar groter worden omdat je dan ook goed moet opletten wanneer je een bepaalde actie wilt uitvoeren.

Het passen is ook interessant, waar je in sommige spellen dan moet wachten tot iedereen aan de beurt is, is dat hier erg anders en soms kan het tactischer zijn om een keertje eerder te passen. Als je als eerste past, dan krijg je ook de eerste speler token, welke aan het eind van het spel 3 punten waard is. In de rondes daarna, mocht de andere speler(s) doorgaan, kan je extra bonussen verdienen waaronder een grondstof, zilver of offertokens waarmee je de volgende ronde dan juist weer kan toeslaan door veel acties uit te voeren. Het is bijna teveel om op te noemen wat je allemaal kan doen en dat maakt het juist erg leuk en uitdagend, maar ook zeker de her-speelbaarheid.

Solo

Dit spel kan je ook solo spelen, het opzetten van het bord verschilt niet veel als met bijv. 2 spelers. Het enige is dat je nu speelt tegen een verrader! De verrader heeft een eigen strategie, de verradersporen, welke je ook kunt afwisselen qua moeilijkheid (omdraaien van een of meerdere verradersporen naar de donkere zijde). Het spelverloop is zoals het spel ook gaat als met andere spelers, het enige wat verandert is de acties die de verrader doet. Soms neemt hij een edelkaart of handwerkerkaart maar hij kan ook kaarten of offergavetegels van bord verwijderen. De verrader kan zelfs stappen zetten in het grafkamergebied.

Door al deze acties maakt het solo spelen het allemaal erg uitdagend, want de verrader kan snel veel punten verzamelen. Doordat er net als bij 2 spelers hulpbronnen van een vaas op het bord gelegd wordt, kan het zomaar zijn dat de toegang al beperkt is voordat je begint met spelen. Als dan ook de verrader nog een keer mag starten, dan kan het heel snel gaan met de punten.

Wil je meer uitdaging, wissel dan de verradersporen om naar de donkere zijde, dit kan je per verraderspoor  

Wat vond ik erg leuk?

– De diversiteit aan acties die je kunt uitvoeren;

– De diversiteit in kaarten en gekoppelde acties;

– Het bord is erg leuk gedaan, het draaien van het ronde gedeelte van het bord maar ook doordat je per spel kan kiezen welke stukken je in elkaar schuift dit alles bij elkaar een erg leuk bord!

Wat zou er beter kunnen?

– De spelregels, ik vond de uitleg en de verschillende stappen niet goed uitgelegd. Het duurde even voordat ik precies begreep wat er allemaal stond en welke hoe je de acties moest uitvoeren.

– Het thema waarin je een van de kinderen van de Farao, dat stukje thema zie ik niet helemaal terug in het spel. Maar verder is het Farao thema zeker wel terug te vinden in het spel.

– In het spel zit geen inleg, dat is wel jammer want hierdoor ligt alles los in de doos.

Mijn dank gaat uit naar Geronimo Games voor het mogen reviewen van de Nederlandse versie van Pharaon!

Dit vind je misschien ook leuk...