Familie spellen

First in Flight

Samenvatting

Een spel voor 1 tot 4 spelers
Speelduur is 45 tot 75 minuten
Uitgever is Happy Meeple Games

Introductie

In First in Flight kruip je in de huid als een van de bekendste luchtvaartpioniers zoals de gebroeders Wright, Samuel Langley, Bessie Coleman en Louis Blériot. Elke speler begint het spel met dezelfde stapel kaarten maar gedurende het spel zal je betere kaarten gaan toevoegen aan je eigen stapel maar tussendoor zullen er ook ontwerpfouten aan toegevoegd worden.

Lukt het jou om steeds wat verder te vliegen en uiteindelijk de langste afstand te kunnen afleggen?

First in Flight wordt gespeeld over maximaal 4 jaar (4 rondes). Zodra een speler een afstand van 40 of meer gevlogen heeft, mogen de andere spelers nog 1 keer vliegen en de speler die het verste gevlogen heeft is de winnaar van het spel.

Aan het begin van het spel kiest elke speler een Piloot (een van de vliegtuigpioniers) en ontvangt een startstapel van 9 vluchtkaarten, daarin zitten 4 zweefkaarten, 1 ervaringskaart en 4 willekeurige ontwerpfouten. Daarnaast kiest elke speler een spelerskleur en ontvangt een vliegtuig en een piloot voor de acties.

Tijdens je beurt voer je acties uit door je pion (piloot) te verplaatsen naar een leeg actieveld naar keuze. Acties stellen je in staat om je vliegtuig te upgraden, ontwerpfouten op te lossen, geld te ontvangen, vaardigheden te verwerven en uiteraard een proefvlucht maken.

Tijdens het maken van een proefvlucht probeer je steeds wat verder te vliegen, hiervoor heb je nieuwe kaarten nodig, zoals extra zweefkaarten maar ook zeker ervaringskaarten, maar zal je ook gebruik moeten maken van technologiekaarten, vriendenkaarten en vaardigheidskaarten. Technologiekaarten zijn altijd actief, vaardigheidskaarten mag je 1x inzetten per proefvlucht en je vriendenkaarten mag je 1x per jaar gebruiken.

Zodra je het record van 15 of meer bereikt hebt, mag je je pilootkaart omdraaien. Je bent nu beroemd en krijgt daardoor een verbeterde eigenschap van de pionier.

Zodra je aan de beurt bent, verplaats je je langs de verschillende actievelden, zodra je daar eindigt voer je direct de actie uit. Om een actie uit te kunnen voeren, kan het zijn dat je hiervoor moet betalen. Betalen van een actie kan met geld of door het besteden van tijd. Kies je ervoor om met geld te betalen dan leg je direct het geld af maar kies je ervoor om met tijd te besteden dan verplaats je jouw piloot direct het aantal tijdsvelden zoals aangegeven staat op het actieveld. De speler die achteraan staat is de speler die steeds aan de beurt is, dus hoe verder je naar voren staat, hoe minder acties je kunt uitvoeren en je zult dan moeten wachten tot je laatste bent en weer een actie mag uitvoeren.

De belangrijkste actie tijdens het spel is uiteraard gaan vliegen. Want hiermee kan je een poging gaan wagen om het record te gaan breken en het spel te gaan winnen. Hoe werkt het vliegen?

Schud je vluchtkaarten, controleer of je nog ontwerpfouten in je garage liggen en voeg deze toe aan de stapel met kaarten. Trek hierna één voor één de vluchtkaarten en leg deze in een rij naast elkaar, linksboven op elke kaart staat de afstand welke een kaart waar is. Tijdens het spel kan je technologiekaarten, vriendenkaarten en vaardigheidskaarten inzetten daar waar dit nog kan en/ of wilt. Je kunt net zolang doorgaan als je wilt maar pas op met de ontwerpfouten, je stort neer zodra je vlucht 4 iconen van een ontwerpfout bevat.

Zodra je besluit om niet meer risico te nemen, ga je de dalkaart spelen om je vlucht te beëindigen, voordat je dit doet mag je nog gebruik maken van andere type kaarten. Hierna schud je de resterende kaarten en trek je nog 2 kaarten. Ben je niet neergestort, dan ga je de waarde van alle kaarten bij elkaar optellen, eventuele bonussen en misschien heb je nu een nieuw record gevestigd.

Ben je neergestort, dan tel je ook de afstand en je kunt hiermee ook een nieuw record gevestigd hebben maar de dalkaart is bijv. nu maar goed voor een afstand van 2 i.p.v. 5. Hierna leg je de pilot op het spelbord plat neer en tijdens je volgende beurt kost dit je 2 tijd (verplaats 2 tijdsvelden vooruit).

Verzamel alle kaarten die getrokken zijn, kies 2 ontwerpfouten die je graag zou willen repareren en verplaats deze naar je garage. Leg alle overige kaarten weer op een stapel en leg de dalkaart met de achterkant op deze stapel, als een reminder dat je kaarten in je garage hebt liggen.

Zodra alle spelers het einde van het actiespoor hebben bereikt, wordt er gekeken welke speler als eerste het startgebied bereikt heeft. Dit is de startspeler voor de volgende ronde. Hierna wordt er gekeken welke speler het verste gevlogen heeft, deze ontvang $7, de 2e speler $5 de andere speler(s) $4. Verplaats hierna de rondemarker naar het volgende jaar, leg alle openliggende technologiekaarten, vriendenkaarten en vaardigheidskaarten af en vervang deze door nieuwe kaarten.

Hierna mag de startspeler beginnen.

Het spel eindigt zodra een speler het record van 40 of meer gevestigd heeft, hierna mogen alle spelers nog 1 keer de actie vliegen uitvoeren. De speler die het verste is gekomen is de winnaar van het spel.

Conclusie & eindscore

Moeilijkheid: 2.07/ 5
Her-speelbaarheid: 8
Mijn score: 8 van de 10 dobbelstenen

Ben je gek op push-your-luck spellen dan is First in Flight echt een spel voor jou. Het is tijdens het vliegen zo verleidelijk om toch nog wat extra kaarten te trekken en daarmee extra risico te nemen om neer te storten. Soms wil en zal je het risico moeten nemen maar het zit zo leuk in elkaar dat je het toch weer steeds gaat proberen om verder te vliegen. Je stapelkaarten zal ook elk jaar steeds meer gaan groeien en daarmee neemt dus ook de kans toe op betere kaarten, ja soms krijg je ook ontwerpfouten die erg vervelend kunnen zijn tijdens het vliegen maar daarna mag je ze ook gaan proberen op te lossen.

De spelregels zijn erg duidelijk en worden goed uitgelegd aan de hand van voorbeelden maar de acties die op het speelbord afgebeeld staan zijn erg duidelijk en behoeven ook niet veel uitleg. Je zal bij de actie vliegen even iets langer stil moeten staan maar ook dit is na een korte demo duidelijk waardoor je het spel snel kunt spelen. Al het artwork op de kaarten zijn erg leuk uitgewerkt en doordat je ook echt proefvluchten moet gaan maken zit je echt goed in het thema waarin vliegtuigen nog niet heel ver konden vliegen. Dit zie je terug in de ontwerpfouten en technologiekaarten maar ook zeker in het artwork van de piloten.

Toen ik het spel voor de eerste keer ging spelen en uitleg kreeg, kwam Kwakzalvers even naar voren en daarmee kan je het vliegen wel een beetje vergelijken. Je wilt ook bij dat spel steeds wat verder komen en loop je ook steeds het risico dat je ketel ontploft. Verder lijken deze spellen totaal niet op elkaar maar het kan wel een beetje helpen om het vliegen uit te leggen.

First in Flight is wederom weer geschikt om solo te spelen, wat erg leuk is maar Mark vond deze uitdagend doordat je tegen 2 andere pioniers speelt die jou willen verslaan. Met 2 spelers speelt Gustave mee, die blokkeert acties maar gaat toch ook proberen om een nieuw record te vestigen, dat betekent dat je niet alleen tegen de andere speler speelt maar ook tegen Gustave. Dit vonden we eigenlijk wel een erg leuke toevoeging! Met 3 en 4 spelers speelt Gustave niet mee en spelen jullie alleen tegen elkaar.

First in Flight valt erg in de smaak en het push-your-luck en deckbuilding mechanisme maakt dit een erg leuk spel voor verschillende spelers. De ervaren spelers zullen deze iets sneller spelen maar zullen zeker kunnen genieten van het spel, voor de spelers die minder ervaren zijn is dit denk het perfecte spel om te spelen. Duidelijke spelregels, niet al te lange beurten behalve bij het vliegen waarbij andere spelers uiteraard hopen dat je neerstort 😉 en erg leuke artwork.

Onze dank gaat dan ook uit naar Happy Meeple Games voor dit review exemplaar en de mogelijkheid hier een stukje over te schrijven.

Dit vind je misschien ook leuk...