Kaartspellen

Oriflamme Oproer


Game summary

Aantal spelers 3 – 5
Speeltijd:  15 – 30 minuten
Designer:
 Adrien & Axel Hesling
Artist: Tomasz Jedruszek
Publisher: Geronimo Games


Wat zit er in de doos?

In deze doos zitten de volgende spelonderdelen;

Spelregels
55 Invloedkaarten (11 per kleur, er zijn 5 verschillende kleuren)
63 Invloedspunctenfiches (van waarde 1 en waarde 5)

1 startspelertegel

1 richtingstegel
5 omkoopfiches
5 overzichtskaarten (met uitleg van de karakters en intrigekaarten)


Een aantal voorbeeld van je starthand.

Hier zie je alle invloedskaarten van de verschillende karakters


Laten we beginnen met spelen!

Het is gedaan met halfslachtige intriges! Tijd voor een volgende stap… Je familie is steeds invloedrijker geworden en na een maandenlange genadeloze strijd is de inzet nog groter geworden en de haat nog meer aangewakkerd. Maar een oproer dreigt het koninkrijk onherstelbaar te beschadigen en er kan je niets meer tegenhouden om de troon te bestijgen…

Oriflamme Oproer kan je als afzonderlijk spel spelen of samenvoegen met het basisspel Oriflamme. Het spel duurt 6 ronden, elke ronde bestaat uit 2 fases namelijk de plaatsingsfase en de beslissingsfase.

Maak 2 stapels (een stapel van 5 en een stapel van 1 punten) van de invloedspuntenfiches zodat alle spelers erbij kunnen. Zorg ervoor dat in het midden plek is voor de rij met kaarten en plaats de richtingstegel daaronder of boven. Deze tegel bepaalt de volgorde waarin de kaarten gedurende het spel, in de invloedsrij, worden gespeeld.

Hierna kiest elke speler een familie uit 1 van de 5 beschikbare families en ontvangt het bijbehorende omkoopfiche. Elke familie heeft dezelfde kaarten, alleen een andere kleur!

Let nu als eerste kaart de Tweeling open op tafel, schud hierna de overige (10) kaarten en trek 3 kaarten en leg deze gedekt opzij. De overige 7 kaarten neem je in je hand (en laat je uiteraard niet zien aan de andere spelers!).

Elke speler ontvangt 1 invloedspunt

Hierna zijn we klaar om te beginnen met spelen

Ronde

1.    Plaatsingsfase; De speler kiest een kaart uit zijn hand en legt deze gedekt in de rij met kaarten, dat mag aan het begin of aan het eind van de rij. Ligt er nog geen kaart, dan leg je deze in het midden neer. Ligt er al een kaart van jouw familie, dan mag je er ook voor kiezen om een kaart bovenop een andere kaart uit je familie te spelen.


Nadat alles spelers een kaart geplaatst hebben, gaan we door naar de volgende fase

2.    Beslissingsfase; Deze fase verloopt in de richting van de rij. Voor elke kaart, beginnend met de eerste, mag de speler van deze kaart beslissen wat hij ermee wilt doet;

o    Ligt de kaart gedekt dan heeft de speler 2 mogelijkheden;
– Laat de kaart gedekt liggen maar dit kost je wel 1 invloedspunt, leg 1 punt uit de voorraad op deze kaart.
– Draai de kaart om en pas direct de eigenschap van de kaart toe. Liggen er invloedspunten op de kaart, dan ontvangt de betreffende speler deze.

o    Ligt de kaart al open omdat deze in een andere ronde is omgedraaid dan heeft de speler geen keuze en moet de eigenschap van de kaart direct toegepast worden.


Zodra alle spelers zijn geweest gaat de startspelertegel naar de volgende speler en wordt er een nieuwe ronde gestart. De kaarten die op tafel liggen, blijven daar liggen!

Tijdens het spelen mag je altijd kijken naar de kaarten die op tafel liggen en die bij jouw familie horen!

Zoals ik al eerder aangaf, mag je ook kaarten op elkaar plaatsen, ook als er al een invloedspunt op deze kaart ligt, het maakt niet uit of deze kaart al omgedraaid is of niet. Dit wordt nu een stapel kaarten genoemd.
Je kunt een kaart hiermee beschermen of juist later nog een keer activeren en voorkomen dat deze eventueel verwijderd wordt door een andere speler.


Korte uitleg van de karakterkaarten;
Prins; leg je tweeling in de open rij en ontvang 1 invloedspunt, zodra je prins verwijderd wordt dan wordt ook de tweeling verwijderd.
Tweeling; Ontvang 1 invloedspunt, zodra de tweeling verwijderd wordt dan wordt ook de prins verwijderd.
Moordenaar; verwijder een aangrenzende kaart en de gelijknamige kaarten van de andere spelers die open in de rij liggen.
Intrigant; leg deze kaart af als deze naast een andere stapel kaarten ligt, zo niet dan ontvang je 2  invloedspunten

Koningin; ontvang 2 invloedspunten, zodra een andere speler deze kaart verwijderd ontvang je 1 invloedspunt extra.
Snoodaard; Elke speler verliest 1 invloedspunt voor elke aangrenzende kaart van zijn familie
Apotheker; verwijder een kaart aangrenzend aan een andere kaart van je familie.

Korte uitleg van de intrigekaarten;
Impersonatie; verwijder een aangrenzende kaart. Vervang een karakterkaart van een andere speler door dezelfde kaart van je eigen familie als deze bij de afgelegde, verwijderde of opzijgelegde kaarten ligt en leg deze kaart open naar. Hierna leg je de impersonatie kaart af
Complot; Leg deze kaart af, pas de eigenschap van 1 van je openliggende karakterkaart toe, je kunt elke invloedspunt op deze kaart krijgen of afleggen om het effect te herhalen.
Omkoping; leg je omkoopfiche op een openliggende karakterkaart, deze behoort nu toe jouw familie. Leg hierna de omkoping kaart af.

Valstrik; leg alle invloedspunten op deze kaart af en ontvang 1 invloedspunt of  als een andere speler deze kaart verwijderd, verwijder dan zijn kaart en krijg 3 invloedspunten van deze speler.


Hier zie je alle invloedskaarten van de verschillende intrigekaarten


De verschillende families, elke familie heeft dezelfde invloedskaarten

Einde van het spel

Het spel eindigt na 6 ronden, elke speler heeft op dat moment nog 1 kaart over in zijn handen.

Nu gaan we de invloedspunten tellen, de speler met de meeste punten is de winnaar van het spel! Eventuele invloedspunten die nog op kaarten liggen worden niet meegeteld!

De invloedspuntenfiches, startspelertegel, omkoopfiches en de richtingstegel


Conclusie & eindscore

Moeilijkheid: 2.50/ 5
Her-speelbaarheid: 7

Mijn score: 🎲 🎲 🎲 🎲 🎲 🎲 🎲

Algemene indruk van deze uitbreiding

Zowel het basisspel Oriflamme als Oriflamme Oproer zijn 2 leuke en verassende kaartspellen. Ik denk dat ik deze nog net iets leuker vind dan het basisspel. De vormgeving maar ook de karakters en intriges zijn echt weer heel tof gedaan! De spelregels worden goed en duidelijk uitgelegd, ook aan de hand van voorbeelden.

Bij het spel zitten ook overzichtskaarten, deze kaart geeft je uitleg over de karakters en intrigekaarten. Elke speler heeft dezelfde 11 kaarten maar tijdens het spel leg je steeds 3 kaarten af en daardoor weet je niet precies waar je mee begint! Dit vind ik wel een van de sterke punten in het spel, ondanks het stukje geluksfactor. Het spel is daardoor elke keer weer net iets anders voor elke speler. De toevoeging van deze overzichtskaarten is tijdens het spelen erg nuttig, vooral in het begin zodat je toch even goed kunt kijken naar de uitleg en omdat kaarten met combinaties nog sterker kunnen worden.

Wat natuurlijk een sterk pluspunt is, is dat je dit spel kunt spelen zonder maar ook met het basisspel. De spelletjes duren niet heel erg lang wat bij kaartspellen ook zeker een pluspunt is. Het enige nadeel is dat je met minimaal 3 spelers moet spelen, dat maakt het voor mij net iets lastiger om deze vaak op tafel te krijgen.

Mijn dank gaat uit naar Geronimo Games voor de mogelijkheid om Oriflamme Oproer te mogen reviewen. Mijn mening is hierdoor niet beïnvloedt.

Dit vind je misschien ook leuk...