Kaartspellen

Monsters of Loch Lomond

Samenvatting

Een spel voor 2 – 6 spelers
Speelduur is ongeveer 30 minuten
Uitgever is Key Card Games

Introductie

Je staat aan het hoofd van je clan en moet ervoor zorgen dat je clan veilig is voor Monsters en tegelijkertijd een voorsprong houden op andere clans.

Inwoners houden zich schuil en jij moet uitzoeken welke inwoner waar is en elk Monster naar de Open Highlands of rivaliserende clans jagen.
Bij dit spel draait alles om het onthouden van kaarten, het nemen van risico’s en strategische beslissingen op de lange termijn.

Begin van het spel

Elk speler begint met vier kaarten voor zich. Dit is je clan en elke kaart is een van zijn inwoners. Om te beginnen mag elke speler één keer naar de onderste twee kaarten kijken, onthoud deze kaarten goed!

Tijdens het spel wil je van de monsters in je clan afkomen door ze naar je tegenstanders of de open Highlands te jagen. Elke kaart heeft een aantal punten, hoe enger het monster, hoe meer punten de heeft.  Het doel is dus om zo min mogelijk punten te hebben. Als je denkt dat je in zo laag mogelijke punten en geen Monsterkaarten meer in je clan hebt, kun je ‘SAORSA’ roepen en na een laatste beurt van elke speler eindigt deze ronde.

Tijdens een beurt heb je 2 opties:
Optie 1) Je pakt de bovenste kaart van de aflegstapel (open Highland) en ruilt deze met een van je clankaarten.
Optie 2) Je neemt de bovenste kaart van de gesloten stapel en kiest:
1. Leg deze direct op de open Highland stapel en voer de actie uit zoals beschreven op de kaart.
2. Verwissel de kaart met één van je clankaarten

Als er een kaart wordt afgelegd op de stapel open Highlands, mag elke speler die de positie van diezelfde kaart in een van de clans kent en het eerste SHOO!! roept deze kaart uit zijn clan pakken en boven op de afgelegde kaart leggen. Zo krijg je minder inwoners in je clan.

Een ronde eindigt zodra een speler denkt het minst aantal punten te hebben en aan het begin van de beurt ‘SAORSA’ roept. Alle andere spelers zijn dan nog een laatste keer aan de beurt en de ronde eindigt en de punten worden geteld. Als de speler die ‘SAORSA’ heeft geroepen het laagste aantal punten heeft, wint hij of zij een overwinningsfiche.

Het spel is afgelopen na 4 ronden en de speler die de minste punten verzameld heeft, heeft gewonnen.

Conclusie & eindscore

Moeilijkheid: 1.83/ 5
Her-speelbaarheid: 8
Mijn score: 8 van de 10 dobbelstenen

Allereerst wat een tof thema heeft dit spel. Jaren geleden hebben we Schotland al een keer bezocht, helaas toen geen bezoekje gebracht aan het meer van Loch Ness maar we hebben toen een geweldige tijd gehad en hebben het er nog regelmatig over.

Dit spel brengt je echt in het thema waarin je in je Clan de kaarten en punten zo laag mogelijk wilt houden. Dit klinkt makkelijk maar in het begin mag je maar 2 kaarten zien, die wisselen steeds doordat je tegenstander(s) kaarten verwisselt of doordat jezelf kaarten gaat wegspelen en vervangen door andere (kaarten met minder punten). Gedurende het spel wordt het dus echt steeds lastiger. Wat ook leuk is, is het dwarsbomen van je tegenstander door deze extra kaarten te geven maar pas op deze kan je ook weer terugkrijgen. Doordat elk spel 4 ronden duurt, kun je het permitteren om een slechte ronde te hebben maar let hierbij wel op dat het aantal punten niet te hoog wordt want dan kan het nog knap lastig worden.

Is het spel origineel qua gameplay? Nee, zeker niet maar dat maakt het echt niet een minder leuk spel. Ik denk juist doordat het een erg tof thema heeft en het spel direct in het Engels is zonder teveel moeilijke tekst en regels is het een geslaagd spel.

Dank aan Robin en Peter-Jan dit review exemplaar en de mogelijkheid hier een stukje over te schrijven.

Dit vind je misschien ook leuk...