Strategiespellen

Everdell – Spirecrest


Game summary

Aantal spelers 1 – 4
Speeltijd: 40 – 100 minuten
Designer:
 James A. Wilson
Artist: Andrew Bosley, Dann May
Publisher: White Goblin Games & Starling Games


Wat zit er in de doos?

In deze doos zitten de volgende spelonderdelen;
spelregels
33 ontdekkingskaarten

12 weerkaarten
5 Grote boswezens
6 Everdell kaarttegels
24 Kaarttegels
6 Vosarbeiders
1 Kikkerambassadeur
12 Konijnreizigers
12 3-punten fiches
6 Plastic zadels
1 Bergspeelbord


Een aantal voorbeelden van de ontdekkingskaarten

een aantal voorbeelden van de weerkaarten. Per seizoen leg je 1 weerkaart neer. Als iemand naar het volgende seizoen gaat wordt de eerstvolgende weerkaart open gedraaid.


Laten we beginnen met spelen!

Ben jij klaar voor een gewaagde reis door de bergen van Spirecrest? Voorbij de grenzen van de vallei van Everdell, diep verstopt in mysterieuze en onontdekte landen wacht er een groot avontuur op jou. Pak je reisuitrusting bij elkaar en maak je klaar voor de reis want misschien kom je wel reuzen of vreemde boswezens tegen.

Tijdens de reis wordt je op de proef gesteld door de verschillende weersomstandigheden tijdens de vier seizoenen.

Naast het opzetten van het basisspel, daarin is niets veranderd, kan je deze uitbreiding er direct aan toevoegen. Het nieuwe bord plaats je aan de onderkant van het basisbord.

Maak hierna voor elk seizoen een afzonderlijk stapeltje met de weerkaarten (winter, lente, zomer en herfst). Schud deze stapels en pak van elke stapel 1 kaart en plaats deze op de juiste plek op het speelbord. De overige kaarten kunnen terug in de doos.

Creëer nu van de ontdekkingskaarten drie aparte stapel kaarten, verdeel deze in de volgende categorieën; voorgebergte, bergtoppen en bergruggen. Schud deze stapels goed en plaats deze gedekt op de overeenkomstige plekken op het speelbord.


Geef elke speler een Everdell kaarttegel, schud de 24 kaarttegels en leg 1 tegel meer dan het aantal spelers open op het eerste gedeelte van het bergpad (voorgebergte), leg vervolgens net zoveel tegels gedekt neer bij de bergtoppen en de bergruggen.

Plaats hierna de grote boswezens rond het speelbord en draai hierna de winterkaart om. Elke speler plaatst zijn konijnreiziger op het voorgebergte aan het begin van het pad.

Hierna beginnen we met het spelen van het spel

Kijk eerst naar wat er op de weerkaart vermeld staat, dit is vaak een beperkingen voor tijdens het spel.

Je begint eerst met het basisspel, na het voorbereiden op het volgende seizoen ga je de volgende acties uitvoeren;
1. Neem 1 van de kaarttegels, plaats deze aan het eind van je expeditietegel.
2. Draai 3 ontdekkingskaarten uit het te verkennen gebied open en leg deze 1 voor 1 op de juiste plek en kies hierna 1 van deze 3 kaarten. Let wel goed op, de 1e kaart is gratis, de 2e kaart kost je 1 grondstof of 1 kaart, de 3e kaart kost je 2 grondstoffen of 2 kaarten.
3. Verplaats je reiziger naar het volgende gebied van het pad, draai de weerkaart en tegels open indien deze nog gedekt op het speelbord liggen.

Zodra je in het laatste seizoen gepast hebt, ga je met je reiziger op expeditie. Elke kaarttegel kan punten opleveren zodra je kan voldoen aan de kosten om de reis te betalen. Je gaat van tegel naar tegel en betaalt de kosten per tegel, lukt het je niet om een tegel te betalen dan kan je niet verder en ontvang je alleen de punten die je tot dan toe hebt verzameld tijdens de reis. Deze punten tel je op bij de overige punten, zie het volgende voorbeeld qua puntentelling;
– Basispunten kaarten
– Puntfiches
– Bonuspunten voor welvaart (Vrouw, architect, Koning etc.)
– Reispunten (op het speelbord)
– Gebeurtenissen (Lokale Artiest, Dienen van Schurken, Grand Tour etc.)
– Expeditiepunten
– Ontdekkingskaarten

De speler met de meeste punten is de winnaar van Everdell.

Wat zijn kaarttegels?
Aan het begin van het spel ontvang je 1 Everdell kaarttegel, hieraan leg je de andere kaarttegels die je tijdens de expeditie ontvangt. Zodra je een tegel gekozen hebt van het bord, plaats je deze aan de rechterkant van de tegel neer. Tijdens het spel ontvang je 3 kaarttegels waarop kosten en punten staan welke je aan het eind van het spel moet betalen.

Links aan de onderkant van de kaarttegel, staat het aantal punten die je ontvangt zodra je de kosten kunt betalen die rechts van de punten staan.

Wat zijn ontdekkingskaarten?
Dit zijn kaarten die je kunt kiezen of kunt ‘kopen’ voordat je begint aan een nieuw seizoen. Je kiest deze kaart nadat je een kaarttegel ontvangen hebt. Onder het nieuwe speelbord worden er per speler 3 kaarten open neergelegd, daarboven staan de kosten die je per kaart moet betalen om deze kaart te kunnen kiezen. Sommige kaarten leveren aan het eind van het spel punten op, maar andere kaarten zorgen ervoor dat je een groot boswezen ontvangt. Dit grote boswezen vervangt een van je arbeiders, je plaatst je arbeider bovenop dit grote wezen en gebruik nu zijn unieke vaardigheden. Wil je deze vaardigheden niet gebruiken, dan kan je deze ook gebruiken als een gewone arbeider. Dit zou wel zonde zijn want de grote boswezens hebben juist erg goede vaardigheden die je kunnen helpen, bijv. bij het verzamelen van grondstoffen.

Wat zijn weerkaarten?
Tijdens het spel worden er per seizoen weerkaarten open neergelegd. Tijdens elk seizoen moet je rekening houden met de regelbeperkingen van de weerkaart. Deze beperkingen gelden alleen voor het seizoen waar je op dat moment in speelt, ga je naar het volgende seizoen dan komen er nieuwe regelbeperkingen.

Er zijn kaarten, zoals de Uitkijkpost, die geen rekening houden met de weereffecten die geleden voor bos- en basislocaties. Mag je een kaart gratis spelen maar moet je door het weereffect meer betalen dan mag je het weereffect negeren.


De opzet van het extra speelbord met al 3 ontdekkingskaarten open neergelegd.


Een voorbeeld actie waarbij de Whisper ingezet is als actie zijnde met een werker er bovenop.

De konijnreiziger op expeditie. Bij de eerste tegel moeten 3 besjes betaald worden, bij de tweede tegel moeten er 3 grondstoffen betaald worden (hout, hars en steen) en bij de laatste 2 kaarten uit je hand. Lukt dit, dan ontvangt deze speler 10 punten, 

Alle 24 kaarttegels.


Conclusie & eindscore

Moeilijkheid: 3.02/ 5
Her-speelbaarheid: 9

Mijn score: 🎲 🎲 🎲 🎲 🎲 🎲 🎲 🎲 🎲 

Algemene indruk van deze uitbreiding
Everdell is bij ons al een aantal jaren een favoriet spel, helemaal nu deze ook in het Nederlands beschikbaar is. Spirecrest is de 2e uitbreiding en bij ons staat deze voorlopig op nummer 1 uitbreiding van Everdell, vooral omdat het een stevige uitbreiding is die echt iets toevoegt aan het basisspel. Het is geen uitbreiding met een aantal nieuwe kaarten of gebeurtenissen maar het is eigenlijk een klein spelletje erbij. Het leuke is dat je echt het idee hebt dat je op reis gaat met je konijnreiziger. Per seizoen verandert er helaas wel iets aan de regels door de weerkaarten maar je kunt met de ontdekkingskaarten juist weer veel voordeel halen zowel tijdens of aan het eind van het spel. Je zult hier wel de kosten voor moeten verzamelen en dus tijdens het spelen zal je rekening moeten houden om deze kosten aan het eind van het spel, voor de puntentelling, te betalen.

Ga je Spirecrest voor het eerst spelen, dan raad ik aan om alleen met deze uitbreiding te spelen. Het is namelijk wel echt een flinke uitbreiding maar laat je hierdoor niet afschrikken, heb je deze een paar keer gespeeld dan heb je deze echt zo door! Heb je al wat meer ervaring dan kan je deze uitbreiding ook spelen met andere uitbreidingen, op dit moment alleen nog met Pearlbrook maar binnenkort volgt ook nog Bellfaire die door White Goblin Games in het Nederlands wordt uitgebracht.

De kwaliteit van de onderdelen zien er heel goed uit! De boswezen zijn grote boswezens in tegenstelling tot de arbeiders, daarnaast krijg je bij deze uitbreiding ook 12 konijnreizigers in alle kleuren die tot en met deze uitbreiding beschikbaar zijn. Helaas is nog niet alles uitgebracht in het Nederlands waardoor je nog niet alle verschillende arbeiders hebt ontvangen als je zowel Pearlbrook als Spirecrest hebt. Met dit bord heb je op tafel wel echt de ruimte nodig omdat er wel weer een stuk bord bij komt maar als je het geheel zo bij elkaar ziet dan ziet alles er gewoon echt tof uit!

Spirecrest is ook solo te spelen maar heb Everdell nog niet zo vaak solo gespeeld en ik heb daarom deze uitbreiding nog niet solo kunnen spelen. Qua regels komen er niet veel extra regels bij maar maakt het volgens mij, gezien de spelregels wel nog een stuk moeilijker.

Spirecrest wordt bij ons standaard toegevoegd aan het basisspel zodra wij Everdell gaan spelen, dat zegt denk ik wel genoeg over hoe leuk wij deze uitbreiding vinden en wie wilt er nou niet met de grote boswezens spelen?

Mijn dank gaat uit naar White Goblin Games om Everdell Spirecrest te mogen reviewen. Mijn mening is hierdoor niet beïnvloedt.

Dit vind je misschien ook leuk...