Roll en Write

Clever 4Ever

Game summary

Aantal spelers 1 – 4 

Speeltijd: +- 30 minuten

Publisher: 999 Games

Wat zit er in de doos?

In de doos zitten de volgende spelonderdelen;

Spelregels 

1 scoreblok

4 viltstiften

6 dobbelstenen

Laten we gaan spelen

In Clever gaat elke speler proberen om de dobbelstenen op zijn eigen scoreveld zo slim en handig mogelijk in te zetten en daarmee zoveel mogelijk punten te gaan scoren. Wie aan het eind van het spel de meeste punten heeft, is de winnaar.

Ben je al bekend met Clever, dan kan je verderop in mijn review het verschil lezen tussen Clever en Clever 4Ever. Ben je niet bekend, dan leg ik eerst de regels uit.

We gaan eerst het spel opzetten

Elke speler ontvangt een scorevel en een viltstift.

Plaats de doos met het dienblad tussen alle spelers in. De slimste speler mag beginnen met spelen.

Nu zijn we klaar om te beginnen met spelen

Het spel wordt gespeeld over minimaal 4 ronden, bij minder speler worden er meer rondes gespeeld. Bijv. bij 3 spelers worden er 5 ronden gespeeld en bij 2 of 1 spelers worden er 6 ronden gespeeld. 

Per ronde komen er ook bonussen beschikbaar, deze staan afgebeeld onder het getal van de betreffende ronde. Zodra je een ronde begint, zet je daar een kruis door en dat geldt ook zodra je de bonus genoteerd hebt in het daarvoor bestemde veld.

De actieve speler mag nu beginnen met dobbelen van alle dobbelstenen. Kies 1 van deze dobbelstenen, en plaats de dobbelstenen die lager zijn dan deze dobbelsteen op het dienblad. Maar let op! Je mag totaal 3 keer dobbelen dus zorg ervoor dat je dobbelstenen overhoudt voor de volgende ronde.

Zodra je een dobbelsteen gekozen hebt en op je scorevel neergelegd hebt, moet je de waarde ervan in de kleur categorie gaan invullen of aankruisen. Zodra je dat gedaan hebt, ga je verder dobbelen met de overgebleven dobbelstenen. Je kiest er nu weer eentje uit en de dobbelstenen lager dan deze dobbelsteen gaan ook naar het dienblad. Je kruist of vult wederom de waarde van de dobbelsteen in de betreffende kleur categorie in en daarna mag je nog 1 keer dobbelen als er nog minimaal 1 dobbelsteen over is.

Korte uitleg over het speelveld en de dobbelstenen.

De witte dobbelsteen; is een joker en mag je overal inzetten als de betreffende dobbelsteen behalve als een blauwe dobbelsteen. Als je de witte dobbelsteen wilt inzetten in de blauwe categorie, dan moet je deze dobbelsteen combineren met blauw.

De overige dobbelstenen mogen uitsluitend in hun eigen categorie ingezet worden!

De gele dobbelsteen; in de gele categorie vul je de waarde van de dobbelsteen in een van de 3 regels, van links naar rechts. In de bovenste regel mag je met een waarde naar keuze beginnen, de velden hierna moet het getal hoger dan in de kolom hiervoor.

In de andere 2 regels gelden geen voorwaarden.

Zodra je een getal in veld met een bonus invult, ontvang je direct de bonus. 

Aan het eind van het spel tel je de getallen van de middelste kolom bij elkaar op, deze punten leveren minpunten op. De onderste regel tel je bij elkaar op en die krijg je als pluspunten.

Heb je in een kolom alle velden ingevuld (van boven naar beneden) dan ontvang je de punten die daaronder staan.

De blauwe dobbelsteen; in deze categorie kruis je 1 veld aan, kies je voor de blauwe dobbelsteen dan moet je de witte dobbelsteen bekijken. De blauwe bepaalt de regel en de witte de kolom, op het snijpunt krijg je het veld aan.

Zodra je in een regel 2 velden aangekruist hebt, ontvang je de bonus die rechts is afgebeeld. Je mag meer velden aankruisen maar je krijgt niet meer punten of bonussen.

Aan het eind van het spel krijg je punten voor elke kolom waarin je tenminste 2 velden aangekruist hebt, deze punten staan onder de kolom.

De grijze dobbelsteen; deze categorie is in verschillende kleuren verdeeld, wit, lichtgrijs en donkergrijs. Elke groep van deze kleur is een subcategorie, zodra je na het dobbelen kiest voor de grijze dobbelsteen dan moet je alle velden in deze subcategorie aankruisen. Het resultaat van de dobbelsteen moet tenminste net zo hoog zijn als het aantal velden in de subcategorie, is het cijfer hoger dan vervallen de resterende kruizen. Je begint bij de rode subcategorie en vandaar mag je verder gaan zolang alles maar aan een eerdere kruis grenzen.

Zodra je een bonus aankruist, ontvang je deze direct.

Aan het eind van het spel ontvang je punten voor elke volledig aangekruiste kolom, deze punten staan boven de kolom.

De groene dobbelsteen; in deze categorie mag je in elk veld ten hoogste 2 cijfers invullen, deze velden zijn wel gescheiden door een groene lijn. Zodra je kiest voor de groene dobbelsteen moet je kiezen of je de waarde in de bovenste of de onderste invult. 

Je mag doorgaan met de bovenste of de onderste driehoeken maar je mag hierin geen driehoek overslaan.

Zodra je bij een bonus in een onderste driehoek iets ingevuld hebt, ontvang je direct deze bonus.

Aan het eind van het spel ontvang je alleen punten voor de velden waarin je beide driehoeken met een cijfer gevuld hebt. 


De roze dobbelsteen; in deze categorie vul je de waarde van de roze dobbelsteen in. Je begint helemaal links en mag daarna geen veld overslaan. Per cijfer welke je invult, kan er een effect ontstaan. 

Bijv. het cijfer 2 of 4 levert aan het eind van het spel extra punten op, bij 3 mag je direct nog een 3 in het volgende veld invullen. Bij het cijfer 5 ontvang je de bonus onder het veld, dit is ook bij het cijfer 6 maar dan ontvang je aan het eind nog eens 3 extra punten.

Je ontvangt bij roze dus alleen de bonus als je een 5 of 6 invult.

Aan het eind van het spel is het laatst ingevulde cijfer belangrijk, de punten die boven dit veld staan, leveren je het totaal aantal punten op. Hierbij tel je dan nog wel de punten voor de cijfers 2,4 en 6.

Aan het eind van het spel tel je alle ingevulde cijfers bij elkaar op.

Einde van het spel

Aan het eind van de laatste ronde, dat kan ronde 4,5 of 6 zijn. Alle spelers kunnen nog eenmaal de actie Extra Dobbelsteen & Zilver Oppoetsen uitvoeren, de actie Nogmaals Dobbelen is nu niet meer mogelijk.

Op de achterkant van het speelvel worden de punten genoteerd, kies hiervoor het speelvel van 1 van de spelers. Vul bij elke kleur de scores in, bij de vossen vul je het totaal in van de laagste categorie vermenigvuldigd met het aantal vossen die je tijdens het spel gescoord hebt.

Tel alle punten bij elkaar op, de speler met de hoogste score wint het spel.

Conclusie & eindscore

Her-speelbaarheid: 9

Mijn score: 8 van de 10 dobbelstenen

Algemene indruk van het spel

Clever 4Ever is weer een leuke twist en alweer de 4 versie van het populaire dobbelspel. In deze versie zijn de regels een iets uitdagender dan in bijv. Clever, met net even iets meer regels. Maar het helpt wel enorm dat de spelregels duidelijk uitgelegd worden. Je hebt een aantal nieuwe kleuren waaronder grijs en roze maar ook een nieuwe actie, namelijk oppoetsen van het zilveren dienblad. Deze actie wordt meestal door een passieve speler gebruikt, hiermee mag je een dobbelsteen op het zilveren dienblad met 1 verhogen of verlagen maar je draait de dobbelsteen niet! Voor de overige spelers blijft het oorspronkelijke resultaat gelden!

Wij hebben deel 1 best vaak gespeeld, deze nieuwe variant biedt weer een aantal nieuwe mogelijkheden en variaties. Het is in het begin wel even zoeken naar wat er nu precies veranderd is maar na het spelen van een potje gecombineerd met de spelregels kom je er snel achter. De grijze dobbelsteen is een leuke twist waarbij je echt moet puzzelen om zoveel mogelijk vol te krijgen. Maar ook de actie oppoetsen van zilver is echt een leuke en soms een nuttige toevoeging om toch je gewenste actie te kunnen uitvoeren.

Deze versie voelt wel echt als een nieuwe versie van Clever, niet eentje waarbij de spelregels een beetje anders zijn. Nee het is echt volledig anders qua regels en gebruik maken van de dobbelstenen. Wel is Clever 4Ever een variant die wat meer geschikt is voor de iets meer ervaren spelers, ik zou dan ook aanraden om te beginnen met Clever 1. Clever 1 biedt is meer een opstapje naar een Roll and Write met wat meer pit, Clever 4Ever is daarin nog een stapje verder gegaan en moet je tijdens het dobbelen en het kiezen van de dobbelstenen echt goed letten op welke kleur en cijfer je gaat gebruiken. Doordat de regels iets complexer zijn geworden, vind ik Clever wel steeds minder een opvuller of starter worden voor je spellenavond. Je bent denk ik gemiddeld toch zo’n 30 a 45 min bezig, je wilt toch een goede keuze maken om op den duur een soort van treintje te kunnen maken qua punten en/of afstrepen.

Heb je deze een aantal keren gespeeld, dan is dit een hele leuke en toffe variant om mee te gaan afwisselen.

Zijn er dan geen minpunten? Nou toch wel een kleine kanttekening, waarom is er niet gekozen om dezelfde kleur dobbelstenen te gebruiken? Hierdoor was het doosje overbodig geworden en had je bijv. het doosje van variant 1 waar ook al stiften inzitten, kunnen combineren met het losse scoreformulier van Clever 4Ever. Dit scheelt ook nog eens in verzendkosten, zodat het als brievenbuspakketje verstuurd had kunnen worden.

Clever 4Ever is door de nieuwe regels, nieuwe dobbelstenen en scoreformulier echt een hele fijne toevoeging aan de Clever serie. Op naar nummer 5?

Mijn dank gaat uit naar 999 Games en de mogelijkheid om Clever 4Ever mogen reviewen en hierin ook te kijken naar het verschil tussen de 1e editie en de 4e editie. Mijn mening is hierdoor niet beïnvloedt

Dit vind je misschien ook leuk...