Familie spellen

Catan: Nieuwe Energie

Samenvatting

👥 Een spel voor 3 – 4 spelers
⏳ Speelduur is ongeveer 90 minuten
🏢 Uitgever is 999 Games

Introductie

Het is de 21e eeuw en Catan staat op een kruispunt. De agrarische samenleving van de Vikingvoorouders van het eiland is al lang verdwenen. De huidige inwoners van Catan hebben energie nodig om de samenleving draaiende en groeiend te houden, maar vervuiling richt een ravage aan op het eiland.

In Catan Nieuwe Energie mag je kiezen of je gaat investeren in schone energiebronnen of kies je voor goedkopere fossiele brandstoffen met als risico desastreuze gevolgen voor het eiland?

Let’s get it on the table

Plaats het speelbord op tafel, als je met 3 spelers speelt dan kies je de kant met 3 dolfijnen en anders die met 4 dolfijnen bij een 4 spelerspel. Hierna plaats je de tegels zoals afgebeeld in de spelregels.

Geef elke speler een eigen doosje met de volledige inhoud en deze worden op het eigen tableau geplaatst, hierna wordt er van elke speler 1 dorp en een aangrenzende straat geplaatst en 1 researchstad met aangrenzende straat en ontvang de grondstoffen van de aangrenzende tegels en een researchkaart van de researchstad .

Plaats de milieu-inspecteur op het daarvoor bestemde veld.

Hierna wordt er gedobbeld en de speler met de hoogste waarde mag beginnen met spelen.

Catan nieuwe energie wordt gespeeld over meerdere rondes tot het spel eindigt, dat kan op twee manieren of een speler blijkt in zijn beurt 10 overwinningspunten of de buidel met gebeurtenisfiches is leeg en de vervuiling van Catan is te ver gevorderd.

Tijdens je beurt doorloop je de volgende fases;

Fase één; trek gebeurtenisfiches en handel eventueel gebeurtenissen af: Je trekt op basis van het vervuilspoor een aantal fiches uit de buidel. Deze leg je daarna op de betreffende plek op het speelbord en indien een locatie vol is wordt er een gebeurtenis afgehandeld.

Fase twee; opbrengsten ontvangen of milieu-inspecteur verplaatsen: Je weet de waarde van de twee dobbelstenen en daarmee bepaal je opbrengst voor alle spelers. Gooi een zeven dan moet je de milieu-inspecteur verplaatsen naar een willekeurige veld.

Fase drie; handelen, bouwen en kopen: In deze fase mag je met andere spelers of met de algemene voorraad handelen om kaarten te kopen, dorpen, researchsteden, starten, energiecentrales en opslagplaatsen te bouwen of research- en ontwikkelingskaarten kopen.

Na deze drie fasen eindigt je speelbeurt en is de volgende speler aan de beurt.

Laten we iets dieper ingaan op de verschillende acties.

Fase één, in deze fase trek je gebeurtenisfiches uit de buidel. Deze plaats je op de verschillende plekken op het bord. De fiches kunnen verschillende gevolgen hebben. Deze gevolgen leggen we later verder uit, op het vuilspoor zie je hoeveel fiches je moet trekken uit de buidel. Bij en handelt deze vervolgens ook een voor een af.

Is het aflegveld vol, dan wordt er een een gebeurtenis geactiveerd. Is deze niet vol dan wordt er niks geactiveerd en ga je door met de volgende fase.

Fase twee; je dobbelt met de beide dobbelstenen en je telt het resultaat van de dobbelstenen bij elkaar op. Het resultaat bepaalt de opbrengst voor alle spelers die een dorp aan een tegel met het getal hebben. Elke speler neemt voor een aangrenzend dorp één grondstofkaart van die tegel, heb je twee of drie dorpen aan een tegel dan krijg je voor elke dorp een grondstofkaart. Heb je er een researchstad, dan ontvang je een grondstofkaart van die tegel en een researchkaart.

Heeft een speler ook nog een energiecentrale op een tegel met het gehoor, getal dan ontvang je ook nog een energiesteen en die leg je vervolgens op je eigen speelbord.

Staat er op het geworpen getal een milieu-inspecteur, dan ontvangt niemand iets.

Heb je een zeven gegooid, dan komt de milieu-inspecteur in het spel. Iedereen met zeven of meer kaarten moet nu de helft ervan in de voorraad terugleggen, je mag zelf weten welke kaarten dit zijn. Heb je een opslag aangeschaft dan mag je 10 kaarten in je hand te houden en pas daarboven moet je gaan afleggen.

Hierna mag de speler die zojuist gedobbeld heeft de milieu-inspecteur verplaatsen naar een andere landtegel. Deze landtegel levert vervolgens geen opbrengsten op tot de milieu-inspecteur verplaatst is. Wie dobbelde, mag nu van een andere speler die een dorp of een researchstad heeft, aan de tegel waar je zojuist de milieu-inspecteur geplaatst hebt, uit de hand van die speler een kaart trekken.

Fase drie; In deze fase mag je gaan

– Handelen om kaarten en/of energiestenen te ruilen
– Te bouwen, om meer overwinningspunten te verdienen en extra kans op grondstoffen daarmee te krijgen;
– Iets te kopen om extra voordelen te krijgen.

Je mag zelf weten in welke volgorde je deze acties gaat uitvoeren en net zolang tot je niet meer kunt en gaat passen.

Je kunt handelen met de algemene voorraad of met andere spelers, met andere spelers mag je zelf weten wat je wilt ruilen en voor hoeveel. Deze spelers mogen zelf aangeven of ze het aanbod willen accepteren of een tegenbod willen doen. Ruilen met de algemene voorraad kan ook maar dan moet je grondstofkaarten ruilen in 4:1, researchkaarten 3:1 of energiestenen 2:1. Je moet altijd het zelfde aantal grondstofkaarten ruilen om een goede ruil te kunnen maken, anders is deze actie niet mogelijk.

Heb je gebouwd aan een dorp of researchstad dan mag je ruilen met gunstigere voorwaarden, bijv 3:1 of zelfs 2:1, dit staat allemaal afgebeeld op de haven en weet je precies wat en voor hoeveel je kunt ruilen.

Als je gaat bouwen, kan je daarmee extra voordelen krijgen of juist extra kans op meer grondstoffen omdat je je kansen gaat spreiden over het speelbord. Daarnaast als je gebouw hebt, krijg je ook nog eens extra overwinningspunten en kan op de overwinning!

Dorp: betaal de kosten en plaats een dorp op een driesprong waarna tenminste 1 eigen straat leidt, je ontvangt hiervoor 1 overwinningspunt,

Straat: betaal de kosten en plaats een straat aangrenzend aan een andere stad, dorp of researchstad die van jou is.

Researchstad: je kunt deze alleen bouwen door een dorp tot een researchstad op te waarderen. Zet het dorp terug op je tableau en vervang deze door een researchstad. Je ontvangt hiervoor 2 overwinningspunten maar verliest er 1 door het vervangen van een dorp.

Energiecentrale: deze kun je met een bruine of een groene bouwen maar per beurt mag je er maar 1 bouwen.
Bruin; betaal de kosten (1 researchkaart) en plaats je energiecentrale naast je dorp of researchstad, verplaats de vervuilingssteen nu 1 plek vooruit.
Groen: betaal de kosten (3 researchkaarten) en plaats je energiecentrale naast je dorp of researchstad, verplaats de vervuilingssteen nu 1 plek achteruit. Het groene fiche onder de centrale plaats je nu in de buidel.

Opslag; je kunt ook een opslag kopen, voor 2 energiestenen en daarmee mag je dan 10 kaarten op had houden als er 7 wordt gedobbeld. Draai na het kopen het opslagfiche om.

Met energiestenen mag je ook nog grondstofkaarten, researchkaarten kopen. Voor 1 ijzer, wol en graan mag je 1 ontwikkelingskaart kopen. Deze mag je tijdens je beurt spelen. Na het spelen laat je deze kaart voor je liggen, deze kaarten geven je voordelen zoals extra punten, zorgen ervoor dat je extra mag bouwen of geven je extra grondstofkaarten.

Het globale vervuilingsspoor; op dit spoor geef je aan hoeveel vervuiling er op Catan is en links van het spoor zie je ook hoeveel fiches er getrokken moeten worden aan het begin van een ronde.

Aan het begin van het spel zitten er alleen maar bruine fiches in de buidel en zorgen voor vervelende gebeurtenissen, maar zodra er ook groene energiecentrales gebouwd worden, dan komen er ook groene fiches in de buidel en komt er minder vervuiling in Catan. Maar als een speler besluit om een bruine energiecentrale te bouwen, dan komt er weer meer vervuiling in Catan.

Zodra een gebeurtenislocatie vol ligt met fiches dan start er een gebeurtenis, per locatie verschilt dit en we zullen ze even kort toelichten;
Bruine gebeurtenislocaties:
Productieverhoging; de speler(s) met de slechtste persoonlijke milieubalans (meeste vervuiling) mag kosteloos 1 bruine energiecentrale bouwen en ontvang 1 grondstofkaart waarop deze gebouwd wordt.
Luchtvervuiling; de speler(s) met de slechtste persoonlijke milieubalans (meeste vervuiling) moet 1 milieuschadefiche op een van zijn/ hun researchsteden plaatsen of dorpen als deze al bezet zijn.
Stortbui en overstroming; iedere speler moet 1 milieuschadefiche plaatsen op een van zijn/ hun researchsteden plaatsen of dorpen als deze al bezet zijn.
Milieuramp; de speler die aan de beurt is werpt beide dobbelstenen en moet 1 milieuschadefiche op elke landtegel leggen met dit getal, behalve als de milieu-inspecteur er staat.

Bruin/ groene gebeurtenislocatie:
Klimaatoverleg; de speler(s) met de beste persoonlijke milieubalans (minste vervuiling) ontvangt 1 grondstofkaart of 1 researchkaart naar keuze uit de voorraad en de speler(s) met de slechtste persoonlijke milieubalans moet 1 kaart naar keuze afleggen.

Groene gebeurtenislocaties:
Duurzame productie; de speler(s) met de meeste groene energiecentrales neemt 1 grondstofkaart of 1 researchkaart naar keuze uit de voorraad.
Overheidsfinanciering; de speler(s) met de beste persoonlijke milieubalans neemt/ nemen de bovenste ontwikkelingskaart van de stapel.

Het spel eindigt

Als een speler in zijn beurt 10 overwinningspunten of de buidel met gebeurtenisfiches is leeg en de vervuiling van Catan is te ver gevorderd.

Zodra de buidel leeg is, wordt er gekeken naar de spelers die de meeste groene energiecentrales gebouwd hebben. Deze spelers komen alleen in aanmerking voor de overwinning. De speler met het grootste positieve verschil tussen de groene en bruine centrales is de winnaar van Catan Nieuwe Energie.

Conclusie & eindscore

Moeilijkheid: 2.40/ 5
Her-speelbaarheid: 8
Onze score: 6,5 van de 10 dobbelstenen

Catan Nieuwe energie is een verassende variant, dit hadden we niet heel verwacht. In deze versie speel je tegen elkaar maar toch ook tegen het speelbord. Je wilt namelijk een voorkomen dat er gebeurtenissen geactiveerd worden maar ook dat de buidel meer fiches leeg raakt.

Dit spel is wel echt gebaseerd op de huidige tijd en dat maakt het wel weer leuk en is weer wat vernieuwend ten opzichte van de eerdere Catan versies die wij gespeeld hebben.

De spelregels zijn niet heel erg anders dan wel moeilijk omschreven. De Catan liefhebbers kunnen redelijk snel beginnen en het spel eindigt zodra iemand 10 punten heeft of de buidel leeg is.

Zelf vinden wij deze iets minder leuk, vooral het gedeelte tegen het bord spelen vonden we niet zo heel leuk. Want dit had bij ons toch wel iets meer de overhand dan dat we ons eigen spel aan het spelen waren. In de potjes die wij speelden meekten we dat we niet heel erg aan het bouwen waren en toch meer bezig waren/ probeerde het juiste te doen voor het speelbord. Het leuke is wel dat als je kolencentrales bouwt dit negatieve impact heeft en bij groene centrales juist weer positief. Daarnaast zie je wel dat Catan geüpdate is met het spel, alles ziet er weer wat meer van deze tijd uit. De houten onderdelen zijn en blijven top! De doosjes voor de spelonderdelen per speler zijn echt super!

Wij vinden Catan echt wel leuk om te spelen, de spelregels zijn altijd heel fijn om te lezen, tuurlijk zou het soms iets beter uitgelegd kunnen worden maar dat gaat ook steeds beter. De regels zijn niet ingewikkeld en maken van Catan wel echt een geschikt familiespel, wel zou het fijn zijn als je Catan ook eens met 2 spelers zou kunnen spelen maar we snappen ook dat dit vanaf 3 toch net iets beter speelt. We zijn heel benieuwd wat er straks nog meer uitkomt in de Catan reeks.

Dank aan 999 Games voor dit review exemplaar en de mogelijkheid hier een stukje over te schrijven

Dit vind je misschien ook leuk...