Strategiespellen

Nederlandse Verzet: Oranje Zal Overwinnen

Samenvatting

Een spel voor 1 – 5 players
Speelduur 90 tot 180 minuten
Uitgever is Liberation Game Design

Introductie

Verzetsstrijders in Nederland werken samen om de bezettingsmacht op een geweldloze manier te slim af te zijn.

In een periode waarin de meeste mensen te bang waren om zich te verzetten tegen de bezettingsmacht, besloten sommigen dat ze niet werkeloos wilden toezien. Om het moreel hoog te houden en te laten zien dat ze de bezetting niet accepteerden, schreven ze een geheime boodschap OZO (Oranje Zal Overwinnen) op de muren. Ze vormden groepen en vonden manieren om de plannen van de bezetters te saboteren. Jij bent een van die verzetsstrijders.

Het Nederlandse Verzet: Oranje Zal Overwinnen! is een scenario-gebaseerd coöperatief spel over het Nederlandse verzet tijdens de Tweede Wereldoorlog. De belangrijkste mechanismen zijn pick-up and deliver en resource management.

Laten we gaan spelen

Aan het begin van het spel kiezen jullie een scenario met specifieke doelen, deze zullen per scenario verschillend zijn. Het zijn allemaal niet-gewelddadige vormen van verzet zoals het uitbreiden van een netwerk, het beschermen van mensen of het verplaatsen van voorwerpen/ hulpmiddelen. Er zijn op dit moment 5 scenario’s beschikbaar.

Voordat we het spel en scenario gaan opzetten wordt eerst het speelbord neergelegd, kies een zijde waarop jullie willen spelen. Het verschil tussen beide kanten is dat het ene bord wat donkerder is dan de andere kant, verder is het verschil gelijk. Hierna wordt het spel opgezet zoals het scenario aangeeft en kies de bijbehorende moeilijkheidsgraad.

Plaats hierna de diverse kaarten op de juiste plek op het spelersbord en leg de benodigde fiches naast het spelersbord. Plaats vervolgens Politie en Soldaat fiches bij de routeletters zoals aangegeven staat op de scenariokaart.

Overleg met elkaar of jullie voor de makkelijke of de standaard zijde willen gaan van het speelbord en hierna kiest elke speler een meeple van een kleur naar keuze. Elke speler kies een persoonsbewijs van een karakter naar keuze en de drie bijbehorende karakterkaarten, als een speler met Anton of Jacoba speelt dan ontvangt deze ook de speciale karakterkaart van deze karakters en bij Anton ook de vonkfiches.

Plaats de cilinder op het alibispoor en de meeple van jouw kleur op de locatie die op de Persoonsbewijskaart staat aangegeven.

Verzet van Oranje wordt gespeeld over verschillende rondes, welke gebaseerd is op het aantal spelers:
Bij 1 of 2 spelers worden er 12 rondes gespeeld
Bij 3 spelers 8, bij 4 spelers 6 en bij 5 spelers worden er 5 rondes gespeeld.

Per ronde krijgt elke speler een een Bezetterkaart, het aantal kaarten komt overeen met het aantal rondes.
Een ronde bestaat uit een Dagperiode en een Nachtperiode.
De Dagperiode bestaat uit een Startfase en een Actiefase
De Nachtperiode bestaat uit een Gevarenfase en een Patrouillefase

Laten we iets dieper op de fases ingaan:

Dagperiode
– Startfase
Pak je driekarakterkaarten en één Bezetterskaart. Draai hierna op het Moraalspoor het fiche open dat naast het Moraalspoor-fiche ligt en alle fiches die hieronder liggen. Dit zijn de extra acties die alle karakters met elkaar beschikbaar hebben. Jullie zullen dus goed moeten overleggen wie ze waarvoor gaat gebruiken/

– Actiefase
De startspeler begint de ronde en verwerkt zijn Karakterkaarten, zodra deze kaarten zijn verwerkt moet de Bezetterskaart van deze speler uitgevoerd worden. Hierna is de volgende spelers.
Tijdens deze fase mogen de spelers een of meerdere Moraalfiches gebruiken tot deze allemaal zijn gebruikt.

Elke Karakterkaart geeft een actiepunt-icoon waarmee een van de zes standaardacties uitgevoerd kan worden of je voert een unieke speciale vaardigheid uit die hoort bij het karakter. Wat je ook kiest, alle acties/ effecten moeten uitgevoerd worden in de betreffende sectie. Staat er bijv. EN op een karakterkaart dan mag je beide secties uitvoeren. Je mag een kaart afleggen zonder deze uit te voeren maar dit is zonde van de actie.

Nachtperiode
– Gevarenfase
De gevarenfase is waar je overnacht, tijdens deze fase wordt elke locatie met één of meerdere Karakters minder veilig, het verlies aan veiligheid op een locatie wordt apart per Karakter bepaald. Dit staat afgebeeld op het spelersbord bij het icoon van de alibi en het aantal hulpmiddelen.

– Patrouillefase
In deze fase komt de bezetter in actie. Draai de bovenste kaart van de patrouillekaart om en verwerk deze. De kaart komt overeen met een regio op het speelbord, alle fiches in de regio worden in alfabetische volgorde verplaatst.

Zodra een agent of soldaat een locatie passeert tijdens het verplaatsen dan gaat de veiligheid omlaag en het karakter verliest alibi.
– Bij een agent wordt de veiligheid met 1 verlaagt en het alibi van het karakter ook met 1
– Bij een soldaat wordt de veiligheid met 2 verlaagt en het alibi van het karakter ook met 2

Zodra alle fases zijn gespeeld, mag de volgende speler beginnen met de startfase. Indien er geen Bezetterskaarten zijn, hebben jullie het spel verloren.

De verschillende standaardacties:
Actie 1 Verhoog veiligheid
Veiligheid verhogen op je huidige locatie. Rol de dobbelsteen en verhoog de veiligheid met de waarde die je net gedobbeld hebt.

Actie 2 Verzamel informatie
Verlaag de veiligheid van je locatie met 1 en ontvang 1 informatiefiche

Actie 3 Locatie-actie
Zodra je op een bepaalde locatie staat, kan je deze locatie uitvoeren. Gebruik hiervoor 1 actiepunt en eventuele hulpmiddelen om de locatie-actie te kunnen uitvoeren. Indien de veiligheid omlaag moet, dan moet je deze ook aanpassen.

Elke locatie heeft zijn eigen locatie-actie of vaardigheid je je kunt activeren.

Actie 4 Bewegingsactie
Hiermee krijg je maximaal 2 bewegingspunten, voor elke bewegingspunt mag je over één route bewegen. Dit mag van je huidige locatie naar een aangrenzende locatie, je verwerkt de stap per keer en volledig en daarna mag je pas de volgende stap zetten. Zodra je over een gecontroleerde route verplaatst moet je direct een Halt! kaart pakken, tenzij je hiervoor een Ausweis gebruikt

Actie 5 Treinreis
Met deze actie kan je een ticketkaart gebruiken om naar elke willekeurige locatie naar keuze te verplaatsen, je negeert hiervoor alle regels omtrent het bewegen. Na het verplaatsen plaats je het ticket onderop de stapel.

Actie 6 Scenario-actie
Dit is een unieke actie die per scenario varieert, er moet altijd een actiepunt worden gespendeerd zodra je voor deze actie kiest.

Uitwisselen
Zodra spelers bij elkaar op een dezelfde locatie staan kunnen er hulpmiddelen, Ausweis- en Ticketkaarten aan een ander Karakter gegeven worden dan wel ontvangen worden

Halt!-kaarten
Deze kaarten worden geactiveerd zodra een speler tijdens het verplaatsen beweegt over een route met een bezetter (soldaat of agent). Een andere speler dan de actie speler pakt de bovenste kaart van de stapel en leest de hoofdtekst voor. Hierna kiest de actieve speler voor 1 van de 2 mogelijke opties, deze wordt weer voorgelezen en hierna direct uitgevoerd.

Ausweiskaarten
Deze kan je inzetten als je via een gecontroleerde route verplaatst met je bewegingspunten, negeer alle bezetters op deze route. Na het gebruiken draai je de kaart om en ontvang je de bonus, plaats de kaart hierna onderop de stapel met Ausweiskaarten.

Let op; je mag deze kaart niet gebruiken in combinatie met een onderduiker of een voorwerp.

Bezetterkaarten
Deze kaart geeft aan wat de bezetter doet tijdens de dagperiode, je mag tijdens het spelen van deze kaart niet overleggen met de andere spelers. De kaart wordt altijd afgehandeld aan het eind van je beurt. Verwerk altijd 1 optie die op de kaart beschreven staat.

Er zijn 2 soorten kaarten, kaarten met een soldaat (level 1) en met een officier (level 2), zoals je zult verwachten hebben de kaarten van level 2 meer dreiging dan de kaarten van level 1

Patrouillekaarten
Deze kaarten (zie afbeelding met een paarse Patrouillekaart) geven aan hoe de bezetters zich bewegen en welke tips zij ontvangen hebben over verzetsactiviteiten. Elke kaart komt overeen met één van de vijf regio’s op het bord en elke kaart bevat de volgende effecten:
– 1 Moraalverlies
– Een veiligheidsverlies op een willekeurige locatie in de stad of platteland, deze wordt bepaald door het dobbelen
– Verplaatsing van bezetterfiche(s) in de regio
– Indien er geen bezetterfiche aanwezig zijn in een regio, staat er op de kaart een alternatief effect omschreven.

Het spel eindigt

Het is eigenlijk heel makkelijk, jij/ jullie verliezen het spel onmiddellijk als het volgende zich voordoet:
– Het alibi van een karakter wordt teruggebracht tot 0;
– Het Moraal van een groep wordt teruggebracht tot 0;
– Er kan geen Bezetterkaart meer worden getrokken omdat de stapel leeg is.

Er zijn scenario’s waarin er extra situaties zijn waarin je onmiddellijk het spel verliest, zie hiervoor de scenariokaart.

Jullie winnen het spel zodra alle scenariodoelen worden behaald, er zijn verschillende moeilijkheidsgraden en het spel wordt speelt over een x aantal ronden welke gekoppeld zijn aan het aantal spelers.

Conclusie & eindscore

Moeilijkheid: 3.00/ 5
Her-speelbaarheid: 7
Score: 8 van de 10 dobbelstenen

 Het thema in dit spel is heel goed uitgewerkt en wat is het erg mooi om te zien dat je in het spel kunt spelen met echte verzetsmensen die mede ervoor hebben gezorgd dat ons land bevrijd is. Het spel bevat veel historische feiten en maakt het erg interessant om te spelen. De regels vonden we in het begin wel pittig maar als je eenmaal bezig bent dan loopt het spel echt heel fijn door. Het is zeker geen gemakkelijk spel maar wel erg leuk om te spelen.

Ben je opzoek naar een spel waarin je echt in het thema meegenomen wordt dan is Oranje zal overwinnen het spel welke je zou moeten gaan spelen. Wat de kracht van het spel oa is, is dat er gebruik is gemaakt van historische feiten maar ook van echte namen van verzetsstrijders.

Het opzetten van het spel vonden we wel even wat werk en vooral de eerste keer is het even goed kijken maar als je eenmaal bezig bent dan loopt het spel echt heel goed door. De spelregels zijn duidelijk, goed uitgewerkt en net als in de Tweede Wereldoorlog is het niet geen gezellig spel en zullen jullie echt je best moeten doen om te winnen.

Het spel blijft continue verandert worden als jullie bezig zijn en in een ronde zitten. Dat komt oa door het (ver)plaatsen van agenten en soldaten maar ook de veiligheid op de verschillende locaties welke steeds zal afnemen tot jullie ervoor kiezen om deze weer omhoog te krijgen dmv de dobbelsteen.

Er zijn nu een aantal scenario’s beschikbaar en deze kan je ook afwisselen qua moeilijkheid, zowel met het scenario als met je spelersbord. Daarnaast komt er binnenkort een uitbreiding aan, meer hierover zullen we o.a. delen via onze socials en zal uiteraard gedeeld worden via het kanaal van Liberation Game Design.

Onze dank gaat uit naar Marcel van Liberation Game Design en de mogelijkheid om Oranje zal Overwinnen te reviewen en hier een stukje over te schrijven

Dit vind je misschien ook leuk...