Strategiespellen

Wyrmspan

Samenvatting

Een spel voor 1 tot 5 spelers
Speelduur is 90 minuten
Uitgever is 999 Games

Introductie

Wyrmspan speelt zich af in een wereld waarin verschillende soorten draken leven. Je hebt als amateurdracoloog kortgeleden een verborgen labyrint ontdekt op je landgoed, je wilt deze prachtige wezens lokken om zich te vestigen in jouw grotten.

Speel je mee in de wondere wereld van draken?

Wyrmspan wordt gespeeld over 4 ronden, elke speler voert tijdens deze ronde steeds 1 actie uit tot alle spelers zijn gepast. Aan het eind van een ronde wordt er gekeken wie punten ontvangen heeft met de ronde doelen, hierop worden markeerstenen geplaatst en aan het eind van het spel worden deze punten opgeteld.

In Wyrmspan ga je met je avonturier acties uitvoeren, om een actie te kunnen uitvoeren zal je deze minimaal moeten betalen met 1 munt maar dit kan tijdens een ronde oplopen naar meerdere munten en/of eieren. Om draken naar je grotten te lokken zal je eerst deze moeten uitgraven, aan het begin van het spel zijn er al 3 grotten uitgegraven. Op deze 3 grotten mag je met de actie Lokken, al een draak plaatsen. Maar naast deze 2 acties zal je ook grotten moeten verkennen om nieuwe kaarten (draken of grotkaarten) te krijgen, middelen om draken te kunnen plaatsen of eieren die je weer nodig om acties te kunnen uitvoeren.

Tijdens je beurt kies je dus 1 van deze 3 acties die je wilt gaan uitvoeren, dat zijn Uitgraven van een grot, Lokken van een draak of verkennen van een grot. Zodra je een actie uitvoert plaats je je avonturier naar de betreffende actie en je betaalt de kosten voor de actie (plaats de munten/ eieren op de juiste plek op je speelbord).

Hieronder volgt een korte uitleg van de acties:
Uitgraven: verplaats je avonturier naar dit actieveld en betaal 1 munt en leg deze ook op dit actieveld. Ga je een grot in het 3e of 4e kolom uitgraven dan kost je je 1 of 2 eieren. Hierna mag je een grotkaart uit je hand spelen en op de betreffende plek op de grot neerleggen.

Elke grotkaart heeft een “als gespeeld” actie, deze mag je dan ook nu direct uitvoeren. Dit is niet verplicht maar geeft je in de meeste gevallen een bonus. Indien je een grotkaart speelt in de 4e kolom dan mag je ook nog 3 items omwisselen om 1 munt te nemen, deze actie is niet verplicht.

Lokken: Verplaats je avonturier naar dit actieveld en betaal 1 munt en leg deze op dit actieveld.

Kies hierna een draak uit je hand, betaal de kosten die linksboven afgebeeld staan. Deze kosten kunnen zijn vlees, goud, kristal en in sommige gevallen melk, eieren en/ of een munt. Plaats hierna de draak op de betreffende grot.

Er zijn wel een aantal plaatsingsregels waar je je aan moet houden, de draken mogen alleen geplaatst worden in de grot die overeenkomt met de grotvoorkeur van de draak. Deze staat links op de kaart afgebeeld onder de kosten van de draak. Sommige draken hebben meerdere voorkeuren dan andere draken.

Als een draak de vaardigheid “als gespeeld” bezit, mag je deze direct uitvoeren indien je dit wenst. Heeft deze draak dit niet, dan heeft zijn er nog 3 andere vaardigheden die de draak wel kan hebben. Daar komen we later in deze review nog op terug.

Verkennen: Verplaats je avonturier naar een van de drie grotten (Karmijnhol, Gouden Spelonk en Amethystkloof) die je wilt gaan verkennen, voor alle drie de grotten zijn de acties en de kosten hetzelfde.

Is het de eerste keer dat je een grot gaat verkennen, dan betaal je daarvoor 1 munt maar voor de tweede of de derde keer betaal je naast een munt ook nog eens 1 of 2 eieren. Een grot kan je maximaal drie keer verkennen per ronde. Leg alle kosten die je moet betalen op de plek bij de grot.

Zodra je de grot gaan verkennen plaats je de avonturier aan het begin van de grond en voer je direct de eerste actie uit, daarna loop je naar de draak en indien je daar de actie kan uitvoeren (afhankelijk van welk icoon) voer je ook daar de actie uit en vervolgens ga je door naar de volgende en zo voer je de acties één voor één uit tot je de afbeelding met een stopteken tegenkomt. Je loopt deze acties altijd uit van links naar rechts!

Drakengilde: gedurende het spel verdienen spelers vooruitgang op het drakengilde spoor (schild met een draak afgebeeld), elke keer als je een verplaatsing uitvoert ontvang je de bonus van het betreffende veld. Deze krijg je ook als je verder loopt, dus alle velden die je ook passeert.

Kom je op één van de twee bruine velden, dan mag je een van je 4 actieblokjes op de drakengildetegel leggen. Soms kan je direct een bonus krijgen en in sommige gevallen zijn dit juist extra punten voor het eind van het spel

Eind van het spel

Het spel eindigt aan eind van de 4e ronde en gaan de punten geteld worden. Maak hiervoor bijv. gebruik van het scoreblokje die je in de doos vindt.
Je krijgt punten voor
– Stenen op het Drakengilde
– Punten op de zichtbare draken op je spelerstableau
– Einde van het spel vaardigheden (draken met een vlaggetje)
– Eieren, 1 punt per ei op je spelerstableau
– Bewaarde middelen, 1 punt per bewaard middel op je spelerstableau
– Weggestopte draken, 1 punt per weggestopte draak op je spelerstableau
– Openbare doelen,
– Punten voor resterende items, per 4 items (kaarten en middelen) en 1 punt per overgebleven munt.

Conclusie & eindscore

Moeilijkheid: 2.65/ 5
Her-speelbaarheid: 8
Mijn score: 9 van de 10 dobbelstenen

Wyrmspan is echt een heel tof spel om te spelen en voor ons nu al één van de toppers van 2024. De acties in Wyrmspan zijn erg logisch en spelen ook erg makkelijk weg, je begint elke ronde met 6 munten en daarmee kan je echt steeds voldoende acties uitvoeren. Soms zal je een keuze moeten maken om met een munt een draak te spelen waardoor je misschien een actie minder kunt uitvoeren maar dit kan in een andere ronde misschien weer gecompenseerd worden als je een munt krijgt bijv. door het spelen van een grotkaart. Juist deze actie maakt Wyrmspan nog leuker, je kunt daardoor in sommige ronden juist meer acties uitvoeren dan wel voor andere acties gebruiken.

Het artwork in Wyrmspan is mooi, erg knap hoe al deze verschillende draken zijn uitgewerkt maar ook die namen zijn erg leuk en soms wel grappig. De grotkaarten hebben leuke artwork maar zijn niet heel bijzonder maar wel gedetailleerd uitgewerkt, maar meer kan je ook niet verwachten want het zijn ook grotten. Je krijgt enorm veel speelmateriaal, een enorme stapel met drakenkaarten en grotkaarten maar ook einde ronde fiches en 4 verschillende drakengilde tegels.

Het Drakengilde is een leuke toevoeging waardoor je ook nog extra punten maar ook grondstoffen, kaarten etc. kunt scoren. Dit maakt de actie verkennen nog nuttiger dan alleen het uitvoeren van de acties rondom de kaarten.

Wyrmspan is hier enorm favoriet en onze dank gaat dan ook uit naar 999 Games voor dit review exemplaar en de mogelijkheid hier een stukje over te schrijven.

Dit vind je misschien ook leuk...