Strategiespellen

Architecten van het Westelijk Koninkrijk: Ambachtslieden

Game summary

Aantal spelers 1 tot 6 

Speeltijd: 60 – 80 min

Designer: Shem Phillips, S J Macdonald

Artist: Mihajlo Dimitrievski

Publisher: Garphill Games & White Goblin Games 

Wat zit er in de doos?

Wat zit er in deze uitbreiding?

spelregels

2 oranje spelersschijfjes

20 oranje arbeiders

6 ambachtslieden (in 6 verschillende kleuren)

1 afdekkaart voor de zwarte markt

12 gebouwkaarten

15 leerling kaarten

24 ambachtskaarten

1 Gildehuisbord

6 overzichtskaarten

1 scoreblok

2 spelersborden

Een voorbeeld van het opzetten van het basisspel i.c.m. de uitbreiding Ambachtslieden. 

Het ‘nieuwe’ Gildehuis, zoals je ziet ligt deze bovenop het oude Gildehuis. In dit voorbeeld zie je ook dat er 2 arbeiders op elkaar gelegd zijn door de kleur oranje en hebben dus een extra actie mogen uitvoeren zoals omschreven staat aan de bovenkant van het Gildehuis.

Laten we gaan spelen

Na het succes van Architecten in het Westelijk Koninkrijk is er een uitbreiding uitgebracht door White Goblin Games. In Ambachtslieden hebben leerlingen kennis opgedaan van nieuwe technieken en gereedschappen en kunnen hiermee gebouwen decoreren of kunnen hun vaardigheden inzetten voor de gebouwen. Ga je mee om te kijken wat deze uitbreiding toevoegt aan het basisspel?

De voorbereiding is hetzelfde als in het bassispel met enkele aanpassingen.

1. Plaats het nieuwe gildehuis op het speelbord, zorg ervoor dat het oorspronkelijke gildehuis niet meer zichtbaar is. Plaats de nieuwe afdekkaart  van de zwarte markt op het middelste veld van de zwarte markt zodat de oorspronkelijke symbolen niet meer zichtbaar zijn.

2. Schud de nieuwe leerling kaarten en de gebouwkaarten goed door de overige stapelkaarten. Plaats deze vervolgens op de juiste plek op het bord.

3. Schud alle ambachtskaarten en plaats deze in een gedekte stapel boven het gildehuis, leg 4 kaarten open neer naast de trekstapel.

4. Elke speler ontvangt een overzichtskaart en 1 ambachtsman in zijn spelerskleur. Met deze uitbreiding is er nog een extra kleur, oranje, ook deze kleur kan uiteraard gekozen worden.

5. Nadat de startspeler gekozen is, mag elke speler 1 leerling inhuren. Kies deze in omgekeerde volgorde zodat de laatste speler als eerste mag kiezen. Deze leerling kost je geen zilver maar je ontvangt wel gelijk loyaliteit of je verliest deze. Nadat alle spelers een leerling hebben ingehuurd, worden de lege velden opgevuld met nieuwe leerlingen.

Het nieuwe Gildehuis
Het nieuwe Gildehuis voegt 2 nieuwe acties toe, daarnaast zijn er nu 3 velden die het vervangen van leerling kaarten activeert.


Spelers kunnen met deze uitbreiding decoratie of gereedschap maken, om dit te doen moet je 1 van de arbeiders bovenop eerder geplaatste arbeiders neerleggen. Er mogen niet meer dan 2 spelers op hetzelfde veld in het gildehuis liggen.

Zodra de eerste arbeider op het veld met de symbolen (blauwe kaart en wit kruis) gelegd wordt, worden beide leerling kaarten van de meest linkse kolom van de werkplaats verwijderd van het bord. Vul de werkplaats volgens de bestaande regels, ligt er eventueel zilver op een van deze leerlingen dan wordt dit teruggelegd in de algemene voorraad.

Decoraties maken
Decoraties leveren direct voordelen op en leveren aan het eind van het spel extra overwinningspunten op. Een decoratie wordt toegevoegd aan een gebouwkaart, zodra deze eenmaal is toegewezen mag deze niet meer verplaatst worden naar een ander gebouw. De meeste decoraties leveren grondstoffen of schulden op. Bij het maken van een decoratie wordt alleen het bovenste deel (gele gedeelte) van de kaart gebruikt.

Hoe maak je nu decoratie?
Plaats een arbeider uit je voorraad op een eigen eerder geplaatste arbeider in het gildehuis. Betaal 2 zilver als belasting aan het belastingkantoor en 3 zilver aan de algemene voorraad.

Kies 1 van de 4 open ambachtskaarten en plaats deze onder 1 van je eerder gebouwde gebouwen en zorg ervoor dat alleen de bovenkant van de kaart zichtbaar is. Hierna ontvang je direct de voordelen of nadelen van de ambachtskaart.

Vervang de open plek door een nieuwe kaart van de stapel kaarten, zijn alle kaarten op, dan kunnen er geen ambachtskaarten meer gekozen worden.

Gereedschap makenGereedschap maken geeft leerlingen nieuwe vaardigheden en levert ook extra overwinningspunten op aan het eind van het spel. Je kunt maximaal 1 gereedschap aan een leerling verbinden, heb je nog geen leerling dan kan je nog geen gereedschap maken. Door een leerling gereedschap te geven, kunnen er bijzondere combinaties ontstaan

Gereedschap kan slechts 1x per beurt ingezet worden of tijdens het herschikken van de zwarte markt. Spelers kunnen de hulp van de leerling gebruiken om gereedschap te activeren, je mag zelf de volgorde bepalen. Let op, zodra deze eenmaal is toegewezen aan een leerling mag deze niet meer verplaatst worden naar een ander leerling je moet dus goed kijken welk gereedschap je combineert met welke leerling.

Hoe maak je gereedschap?
Plaats een arbeider uit je voorraad op een eigen eerder geplaatste arbeider in het gildehuis of plaats een arbeider op het middelste veld van de zwarte markt.

Kies 1 van de 4 open ambachtskaarten en plaats deze onder 1 van je ingehuurde leerlingen, zorg ervoor dat alleen het onderste gedeelte van de kaart zichtbaar is.

Vervang de open plek door een nieuwe kaart van de stapel kaarten, zijn alle kaarten op, dan kunnen er geen ambachtskaarten meer gekozen worden.


Ambachtsman
Elke speler heeft 1 ambachtsman, maar deze ambachtsman heeft nog wat extra aanvullingen. Bij het plaatsen telt een ambachtsman voor 2 arbeiders maar plaats je in een volgende beurt op dezelfde locatie een extra arbeider dan telt de ambachtsman weer voor 1 arbeider i.p.v.. 2 arbeiders.

Bij het plaatsen van een ambachtsman verliest de speler 1 loyaliteit minder. Bijvoorbeeld als je deze op een locatie plaatst waarbij je loyaliteit verliest dan verlies je met de ambachtsman 1 loyaliteit minder.

Verder telt de ambachtsman mee als 1 arbeider, net als de overige arbeiders. Wordt hij (de ambachtsman) gevangen genomen dan levert hij ook maar 1 zilver op, in de gevangenis telt hij als 1 arbeider etc.. Ambachtsmannen mogen nooit in het gildehuis geplaatst worden.

Een voorbeeld van gebouwen welke gecombineerd zijn met een ambachtskaart. Beide kaarten leveren nu extra voordelen op.

Een voorbeeld van leerlingen welke gecombineerd zijn met een ambachtskaart. Beide kaarten leveren nu extra voordelen op, waarbij de linker leerling (houthakker) nog 2 extra vaardigheden heeft. Zodra je de schildknaap gebruikt, ontvang je een steen.

Einde van het spel

Het spel eindigt zoals in de basisregels beschreven staat, om de punten te tellen kan je nu gebruik maken van het scoreblok. Naast de standaard punten, ontvang je met deze uitbreiding ook punten voor gemaakte decoraties en gereedschappen.


Overwinningspunten voor gemaakte decoraties staan in de rechterbovenhoek. Bij gereedschap loopt het aantal punten op per extra gereedschap, dus hoe meer gereedschap, hoe meer punten je verdient. De speler met de meeste punten is de winnaar van Architecten.

Een paar voorbeelden van de nieuwe gebouwen behorende bij de uitbreiding Ambachtslieden. Deze zijn herkenbaar door het witte poppetje welke rechts bovenin staat onder de punten van de betreffende kaart.

Een paar voorbeelden van ambachtskaarten, de bovenkant hoort bij een gebouw, de onderkant hoort bij een leerling. 

Een paar voorbeelden van nieuwe leerlingen, in het basisspel zitten een aantal dezelfde leerlingen. Het zijn niet 15 nieuwe leerling kaarten. 

Conclusie & eindscore

Moeilijkheid: 1/ 5
Her-speelbaarheid: 9

Mijn score: 8 out of 10 dices

Opzetten van de uitbreiding
Ik zou deze variant direct toevoegen aan het basisspel, de extra leerlingen en gebouwen kan je spelen zonder de overige uitbreidingen. Dit scheelt alvast wat uitzoekwerk, het vervangen van de 2 locaties op het bord door een nieuw gildehuis en zwarte markt kost je niet veel extra tijd. Je kunt dus snel starten met of zonder alle uitbreidingen en dat maakt het spelen van het basisspel met deze uitbreiding al erg leuk.

Algemene indruk van het spel
Ambachtslieden verandert het spel niet heel erg maar het voegt zeker wel wat leuke opties toe aan het bassispel. Vooral de inzet van de ambachtsman vonden wij een sterk pluspunt, je kunt daardoor sneller grondstoffen verzamelen. Er is we een nadeel minpunt bij deze uitbreiding en dat is het plaatsen van het gildehuis op het bord, doordat deze los neergelegd wordt, moet je goed opletten dat er niets verschoven wordt. Maar ik moet er wel bij zeggen dat het nieuwe Gildehuis zeker wel een pluspunt is door de opties welke je erbij gekregen hebt, zowel gereedschap als decoraties maken zijn erg goede toevoegingen en maken het spel veel gevarieerder. Het sterker maken van de leerlingen d.m.v. een ambachtskaart is een erg goede actie en hierdoor kan je op sommige momenten bijv. sneller bouwen. Ik raad de uitbreiding dan ook zeker aan en zou adviseren om deze direct met het basisspel mee te kopen.

Mijn dank gaat uit naar White Goblin Games voor de mogelijkheid om Ambachtslieden, de uitbreiding voor Architecten van het Westelijk Koninkrijk te mogen reviewen.

Dit vind je misschien ook leuk...