Familie spellen

Marvel United

Samenvatting

Een spel voor 1 tot 4 spelers
Speelduur ongeveer 30 tot 40 minuten
Uitgever is Happy Meeple Games

Introductie

Spelers bundelen als Marvel helden de krachten om het masterplan van de schurk te verijdelen. Per spel zal je een verhaallijn creëren door het spelen van kaarten door de helden maar ook door de schurkkaarten die getrokken worden. De schurk speelt niet alleen maar heeft ook een aantal handlangers die jou en de andere helden willen dwarsbomen. Om de schurk te verslaan zullen jullie eerst een aantal handlangers en schurken verslaan maar ook burgers redden. Zodra er twee missies zijn voltooid, kunnen jullie de schurk aanvallen.

Lukt het jullie om te voorkomen dat het plan van de schurk voltooid kan worden?

Laten we gaan spelen

We gaan eerst het spel opzetten

Plaats het missiebord en de drie missiekaarten onder het missiebord. Kies hierna een schurk en plaats het schurkenbord boven het missiebord, afhankelijk van het aantal spelers plaats je nu direct een aantal gezondheidsfiches op het bord en als er ook een spoor staat op het bord dan plaats je ook de tracker op dit spoor.

Hierna kies je willekeurig 6 locaties rond het missiebord, op het missiebord plaats je de masterplankaarten van de betreffende schurk op alle missieborden. Plaats nu op de missieborden met handlanger ook de benodigde gezondheidsfiches. Aan de bovenkant van de missieborden leg je op de betreffende velden de burgers en/of schurken, de velden die leeg zijn laat je nu ook leeg. Plaats de schurk nu op een willekeurige locatie en schud de schurkenkaarten goed en creëer een stapel in de buurt van het missiebord. Hierna kiest elke speler een held, plaats alle helden op een locatie tegenover de schurk. Elke speler schudt de stapel met heldenkaarten goed en leg deze gedekt voor zich neer, elke speler pakt hierna 3 kaarten.

Hierna zijn we klaar om te beginnen met spelen

De schurk is altijd als eerste aan de beurt, trek dus een kaart van de stapel van de schurkkaarten en leg deze neer op tafel. Zorg ervoor dat je hierna steeds een kaart ernaast kunt leggen, want hierdoor creëer je het verhaal.

Zodra je een kaart van de schurk hebt omgedraaid, voer je de volgende acties uit.

Eerst gaat de schurk verplaatsen, op de kaart staat het aantal stappen dat de schurk gaat verplaatsen. In de meeste gevallen is dit met de klok mee, tenzij anders aangegeven. Het kan ook zijn dat de schurk blijft staan.

Hierna worden de BAM! effecten uitgevoerd zoals aangegeven staat op het schurkenbord en op de bedreigingskaarten. Zijn deze effecten er niet dan wordt dit effect niet uitgevoerd.

Hierna kan het zijn dat er op de kaarten afgebeeld staat dat er schurken en burgers op locaties worden geplaatst? Dan plaats je deze op de locatie van de schurk, dat is de middelste van de drie locaties en op beide aangrenzende locaties. Zijn er niet voldoende velden, dan wordt het overschoteffect geactiveerd, kijk hiervoor op het schurkenbord wat er nu gebeurt.

Stap 1; Trek een kaart; trek een kaart van je stapelkaarten in je hand. Heb je geen kaarten meer, dan speel je de kaarten uit je hand tot de schurk verslagen is of tot je geen kaarten meer hebt en dus verliezen van de schurk.

Stap 2; Speel een kaart; leg een kaart op tafel naast de vorige kaart.

Stap 3; Acties uitvoeren; voer de actie uit die op de kaart staat. Er kan een enkele actie op je kaart staan of meerdere acties, maar ook eventuele effecten. Tijdens deze beurt mag je ook actie tokens spelen die je nu of eerder tijdens het spel ontvangen hebt.
Verplaats; verplaats naar een aangrenzende locatie
Ga het gevecht aan met een boef, een handlanger of met de schurk zelf (pas na 2 voltooide missies)
Red een burger of plaats een heldhaftige actie token op de bedreiging

Willekeurige actie (geel, rood en groen)

Stap 4; Effect van de locatie; voer nu het effect uit op de locatie waar jouw held zich bevindt.

Hierna is de volgende speler aan de beurt. Deze speler voert dezelfde stappen uit (stap 1 tot en met stap 4) maar deze speler mag nu bij stap 3 ook de acties uitvoeren die op de vorige heldenkaart staan afgebeeld. Dit mag ook zodra er een schurkenkaart tussen ligt! Zodra er drie kaarten van de helden zijn toegevoegd aan de verhaallijn wordt er een nieuwe schurkenkaart opengedraaid en de bijbehorende acties uitgevoerd. Zodra de spelers hun eerste missiekaart voltooid hebben, dan komt de schurk onder druk te staan en draait deze na elke 2 heldenkaarten een nieuwe kaart open.

Schade aan helden
Helden kunnen ook schade ontvangen, dit kan op verschillende manieren. Zodra een held schade krijgt, moet je een kaart uit je hand verwijderen en onder op je stapel kaarten neerleggen. Zodra je je laatste kaart aflegt uit je hand is je held tijdelijk KO en uitgeschakeld, leg je held nu plat neer en activeer de actie BAM bij de schurk.

Zodra je weer aan de beurt bent, plaats je je held rechtop en trek je 4 kaarten.

Missies

Tijdens elk spel zijn er 3 missies die voltooid kunnen worden

Burgers redden:
op elke locatie waar burger liggen, kan je deze redden. Zodra je deze gered hebt, mag je deze verplaatsen naar de missiekaart. Zodra deze voltooid is, gaat deze kaart terug in de doos en heb je 1 van de 2 verplichte missies voltooid om de schurk te mogen verslaan.

Boeven verslaan: op elke locatie waar boeven liggen, kan je deze verslaan. Zodra je deze verslagen hebt, mag je deze verplaatsen naar de missiekaart. Zodra deze voltooid is, gaat deze kaart terug in de doos en heb je 1 van de 2 verplichte missies voltooid om de schurk te mogen verslaan.

Bedreigingen elimineren: Een aantal locaties hebben bedreigingen van handlangers, zodra je deze bedreiging weggenomen hebt, verplaats je de token naar de misskaart van bedreigingen. Zodra deze missie voltooid is, gaat deze kaart terug in de doos en heb je 1 van de 2 verplichte missies voltooid om de schurk te mogen verslaan.

Lukt het je om 2 missies te voltooien, dan mag je de schurk gaan aanvallen.


Wil je meer uitdaging dan is dat ook mogelijk, hiervoor zijn er 3 mogelijkheden;
Gemiddelde uitdaging: verwijder bij elke held een kaart met 1 wild symbool (geel, rood en groen)

Moeilijke uitdaging: verwijder bij elke held een kaart met 2 wild symbolen (geel, rood en groen)

Heroïsche uitdaging: verwijder bij elke held een kaart met 1 en een kaart met 2 wild symbolen (geel, rood en groen).

Het spel eindigt

Na rond 7 eindigt het spel en gaan we punten tellen.

Het spel eindigt zodra alle fiches bij de schurk zijn verwijderd en hij verslagen is, alle spelers hebben nu gewonnen.

Het spel kan ook eindigen zonder dat de spelers winnen:

  • Het spel eindigt zodra de schurk zijn plan op zijn spelersbord voltooid heeft
  • De schurk een kaart moet pakken maar er geen kaart meer beschikbaar is
  • Een van de helden aan het begin van zijn of haar beurt geen kaarten meer heeft

Conclusie & eindscore

Moeilijkheid: 1.83/ 5
Her-speelbaarheid: 8
Mijn score: 9 van de 10 dobbelstenen

Ik vind het supertof dat Happy Meeple Games dit speel uitgebracht heeft in het Nederlands. Marvel United is namelijk echt een leuk spel, je kunt deze solo spelen maar ook met 2 of met 4 spelers is dit echt een enorme aanrader. De spelregels worden duidelijk uitgelegd aan de hand van voorbeelden, maar de acties die op de kaarten staan zeggen eigenlijk al genoeg en dat maakt dat dit spel ook voor de jongere spelers en Marvel fans een echte hit. Qua speelduur is Marvel United erg geschikt, met 30 à 40 min per spel, maakt dit een spel die we regelmatig even spelen tijdens een spelavond of spelmiddag.

Ik vind het artwork op de kaarten tof uitgewerkt en maken het nog leuker omdat je ook met je held kunt spelen op het bord. Nou ja speelbord, er liggen een aantal locaties open waarover je gaat verplaatsen. Dit is een van de weinige keren dat ik me niet gestoord hebt aan het feit dat je geen speelbord hebt, het voordeel is dat je het zo kunt neerleggen als nodig is en dat gaat met een speelbord helaas niet altijd goed. Zodra je iets van het de locaties overwonnen hebt, verwijder je dit direct van het speelbord.
Wat maakt Marvel United nu zo leuk? Het zijn de acties die je kunt doen, per spel heb je sowieso 3 missies die je kunt voltooien, dit zijn wel altijd dezelfde missies maar er zitten 3 schurken in het basisspel waardoor je dus ook kunt afwisselen. Daarnaast zijn de kaarten eenvoudig te begrijpen maar ook mag je de actie doen die op de kaart van de held die voor jou een actie heeft gespeeld, hierdoor kan je je acties goed afstemmen maar ook krachtiger maken.

Ondanks dat het er allemaal heel leuk uitziet, is het toch geen makkelijk spel. De schurken kunnen best krachtig zijn, je weet niet welke kaart er komt en wat voor actie de schurk mag uitvoeren, soms is het fijn als de locaties goed vol liggen met boeven en burgers maar als de schurk dan weer boeven en burgers gaat plaatsen kan het zomaar zijn dat er te veel liggen en de schurk zijn masterplan verder kan activeren. Uiteraard ben je ook afhankelijk van de helden waar je mee speelt, sommige zijn wat sterker en sommige wat zwakker maar als je ze kunt combineren met elkaar dan kan je de schurk vast wel verslaan. Ook het afwisselen met de verschillende uitdagingen kan het lastiger maken en minder makkelijk maken om te winnen. Elke spel bevat 6 locaties en alleen in het basisspel heb je hier al wat afwisseling in maar zodra je meerdere uitbreidingen hebt, worden de locaties alleen maar meer. Met de andere uitbreidingen zoals Marvel United: Rise of the Black Panter (review volgt binnenkort) kan je alles al door elkaar spelen, dus ook met de helden van het basisspel strijden tegen Killmonger of andersom.

Ik heb het Marvel United ook solo gespeeld en ook dat was een aanrader, ik heb deze wel gespeeld als 2 spelers omdat ik deze iets leuker vond maar er is ook een solo mode in de spelregels te vinden.

Marvel United is voor mij echt een blijvertje en ook 1 van de leukste spellen die ik dit jaar gespeeld heb.

Mijn dank gaat uit naar Happy Meeple Games en de mogelijkheid om Marvel United te reviewen en hier een stukje over te schrijven

Dit vind je misschien ook leuk...