
Samenvatting
👥 Een spel voor 2 – 10 spelers
⏳ Speelduur is 20 minuten
🏢 Uitgever is Asmodee

Introductie
Landmarks is een woordspel van verborgen paden en slimme aanwijzingen. Je groep is verdwaald diep in een eilandjungle en vertrouwt op jou om hen naar de veiligheid en de schat te leiden! In deze jungle is elk woord belangrijk. Gebruik strategische woordspelingen om een keten van aanwijzingen te sturen. De verbanden tussen de aanwijzingen creëren een pad dat leidt naar geluk en glorie.

Let’s get it on the table
Landmarks kan gespeeld worden worden in een coöperatieve modus of een competitieve modus.
Voor beide modules plaats je de maat in het midden van de tafel. Er wordt een gids gekozen die de hints gaat geven. Deze pakt vervolgens de stof en kiest een kaart uit de stapel.
In de coöperatieve modus worden de groene en gele kaarten gebruikt, in de competitieve modus gebruik je de rode kaarten. Plaats vervolgens de kaart in de houder en zorg dat de overige spelers het kaartje niet kunnen bekijken.
Groene en gele kaarten hebben een verschillende niveau, groen is voor beginners en heb je het spel al een aantal keren gespeeld dan kan je gaan voor een gele kaart.
Hierna schrijft de gids de drie begin woorden die op de kaart staan op een aparte tegel. Deze tegels plaatsen plaatst de gids vervolgens op de eilandmat zoals afgebeeld staat op het kaartje.
Speel je de coöperatieve module, leg het bord dan op die kant open. Speel je de competitieve module leg hem dan naar die kant open en schrijf daar twee teams op.
Plaats zeven lege tegels op het speelbord en hou de rest in de buurt.

Laten we gaan spelen!
Het spel wordt gespeeld over verschillende ronden tot het team gewonnen of verloren heeft. Je hebt gewonnen zodra je de uitgang behandeld hebt en verloren als er meer vloeken zijn gevonden dan het aantal amuletten.
Ronde bestaat uit de volgende stappen:
Stap één geven hint
Stap twee plaats de hint
Stap drie verken het eiland
Stap vier check
Stap één hint. De gids gaat nu proberen om een hint van een woord te geven richting de de groep. De hint zou moeten verwijzen naar een van de andere regels die op de mat liggen. De gids wilt de groep naar een bepaald veld sturen dat kan zijn, een schat, een amulet, water of de uitgang. Je mag alleen een hint geven van een woord en verder geen contact geven.
Stap twee plaats de hint., De groep gaat nu bepalen op welk veld de hint moet komen te liggen. Een veld mag gekozen worden als het grens aan de tegel die op de mat ligt zodra de groep is gekozen waar deze wordt neergelegd wordt deze op het speelveld geplaatst .
Stap drie verken het eiland; de gids kijkt nu op de kaart om te zien wat de groep in het gekozen veld heeft gevonden. Dat kan zijn, Het is een val, maar ook het is een schat of hier is niets gevonden en we moeten door. Is er iets gevonden dan wordt het aangekruist op het speelbord
Stap vier check; als de uitgang niet gevonden is en er geen tegels mee op het bord zijn, hebben jullie allemaal verloren. Ligt er nog wel een tegel dan kan het doorgespeeld worden en begint de volgende ronde bij stap één. Is de uitgang gevonden en hebben jullie Minimaal een schat gevonden dan hebben jullie gewonnen!

In de competitieve modus spelende twee teams tegen elkaar om als eerste vier schatten te vinden. Beide teams hebben nu een eigen gids en die proberen hun eigen team naar de schatten te sturen.
Aan het begin van het spel krijgt het team dat als tweede aan de beurt is, begint met een amulet en kruiste deze aan op het speelbord.
Er liggen geen tegels op het bord, dus iedere tegel mag gebruikt worden om een hint te geven, ook staan er geen velden met water, een val of een uitgang op de kaart. De schat die gevonden wordt wordt toegekend aan het team ongeacht welk team de schat vindt. Op de kaart staan ook neutrale schatten, die worden toegekend aan het team dat deze vindt.
Het team dat een vloek niet kan verbreken omdat er geen amulet gevonden kan worden, omdat een ander team deze al heeft verliest direct het spel daardoor wint het andere team.
Een team kan ook winnen zodra deze vier schatten heeft gevonden, dit mogen nu neutralen schatten zijn of schatten van een eigen kleur.

Conclusie & eindscore
Moeilijkheid: 1.38/ 5
Her-speelbaarheid: 8
Onze score: 7,5 van de 10 dobbelstenen
Met landmarks haal je een leuk familie/partyspel in huis. Het lijkt een beetje op Codenames als je de competitieve module speelt. Wij hebben alleen de coöperatieve module gespeeld en die bevalt ons al erg goed. Soms moet je wel goed nadenken over de worden die je gaat plaatsen, zeker als deze op 2 regels moet aansluiten maar het is gewoon erg grappig om te zien dat een tegel net niet wordt neergelegd waar jij hem bedoelt had.
De regels zijn erg duidelijk en t leuke is dat jezelf steeds het pad kunt kiezen maar je zult wel moeten zorgen dat je onderweg voldoende water pakt om te kunnen blijven spelen. Soms kan daar nog een uitdaging zitten omdat je te weinig tegels kan hebben om alles te kunnen vinden op het speelbord. Je zult tijdens het spel creatief moeten zijn met woorden waardoor elk spel ook steeds weer anders zal zijn, ben je beperkt in met sommige woorden dan moet je zorgen dat je iets verzint waarmee je snel naar een ander woord kunt gaan en dat maakt het spel gewoon erg leuk. In de doos heb je veel kaartjes en daarmee heb je dus onwijs veel herspeelbaarheid.
Wij vinden deze erg leuk en leggen hem graag op tafel.
🙏Dank aan de uitgever voor dit review exemplaar
