Strategiespellen

Hamburg

Samenvatting

👥 Een spel voor 1 – 5 spelers
⏳ Speelduur is ongeveer 60 tot 90 minuten
🏢 Uitgever is White Goblin Games

Introductie

Kruip in de rol van de burgemeester van de Hanzestad Hamburg rond het jaar 1890. Onderhoud de belangrijke betrekkingen met de machtige personen van de stad. Beconcurreer elkaar om invloed, macht en status met als doel om de opperburgemeester van Hamburg te worden.

Let’s get it on the table

Hamburg wordt gespeel over 8 ronden en in elke ronde heb je 4 fasen.

Fase 1; handkaarten aanvullen tot 5 kaarten en ontvang inkomsten van Parkkaarten (indien je deze in je bezit hebt).

Fase 2; dobbelsteenacties

Werp de 6 dobbelstenen en plaats deze met het gegooide resultaat op de betreffende wolkenvelden.

Hierna worden de acties uitgevoerd:
– Plaats een geestelijke in de kerk die overeenkomt met de waarde van de zwarte dobbelsteen. Bij de eindtelling levert elk gebouw of park/ dierentuin een extra punt op per geestelijke die op een categorie in de kerk staat.

– Verhoog het onheilsniveau als er dobbelstenen een waarde 5 of 6 hebben. Elke speler verplaatst het fiche in de betreffende kleur naar rechts.

– Nu mag iedereen 1 veld om hoog verplaatsen op het stadhuisplein. De kosten hiervoor hangt af van de geworpen dobbelstenen met een één en een twee. Tel deze dobbelstenen bij elkaar op en het totaal hiervan is het aantal Mark dat betaald moet worden om te verplaatsen. Indien er geen één of twee geworpen is kan er niet verplaatst worden, hoe dichter je bij het stadhuis komt hoe meer punten in je krijgt bij de eindtelling.

Fase 3; uitvoeren van basisacties

Deze fase bestaat uit vier rondes. Je gaat je handkaarten gebruiken om acties uit te kunnen voeren. Er zijn totaal zes acties die je kunt doen en je mag elke ronde een handkaart spelen om een van deze zes acties uit te voeren.

Heb je gebouwen met het symbool drie dan mag je deze nu activeren, plaats hierna een activeringsfiche op de betreffende kaart waarmee je aangeeft dat deze kaart gebruikt is. Zodra elke speler vier beurten gehad heeft, eindigt deze fase en gaan we door naar de volgende fase.

Fase vier: Om bij te houden in welke ronde je zit, legt elke laatste speler na zijn of haar beurt een tijdfiche van de klok af om aan te geven dat er een ronde voorbij is. Geef het wapenschild door aan de volgende speler die mag nu beginnen.

Laten we in het kort de basisacties doornemen;

-Neem drie arbeiders leg de kaart op de aflegstapel, neem drie arbeiders in de kleur van de gespeelde kaart en plaats deze op je speelbord.

-Ontvang geld, leg de kaart op de aflegstapel en neemt aantal Mark uit de voorraad dat gelijk is aan het aantal ogen van de dobbelsteen van dezelfde kleur als gespeelde kaart

-Verlaag het niveau van een onheil en krijg 1 punt.

-Bouw een stadsmuur, op je spelersbord heb je nog een deel van de oude stadsmuur van Hamburg. Links en rechts van de stad heb je vijf segmenten waar je op kunt gaan bouwen. Elk segment heeft een kleur, om hierop te kunnen gaan bouwen moet je een kaart afleggen in de kleur van dat segment. Betaal de kosten die op het segment staat aangegeven, bijvoorbeeld één, twee of drie Marken. Heb je links of rechts of bij beide kanten een derde segment gebouwd, dan ontvang je bij de eindtelling drie punten.

Zodra een speler een helft van een stad volledig gebouwd heeft, pakt deze speler het beschikbare beeld van het speelbord en plaatst deze op zijn of haar spelersbord.

-Leg een van je handkaarten met achterzijde naar boven in de kaart uitstalling rechts naast je spelersbord hiervoor moet je een arbeider in de kleur van de neergelegde kaart terug in de algemene voorraad leggen.

-Bouw een gebouw leg een van je handkaarten met de voorzijde naar boven en een klein stukje op een vrij bouwlocatie zodat je de andere kaart nog ziet. Betaal de kosten voor de gespeelde kaart. Elke bouwlocatie heeft plek voor 1 gebouw. Het gebouw mag een andere kleur hebben dan de locatie waarop je gaat bouwen. Als er een activeringsfiche nodig is om deze één keer per cyclus te activeren pakt er dan één uit de voorraad.

Fase vier einde van de cyclus, in deze fase kunnen ook nog gebouwen geactiveerd worden met het symbool vier of doorlopend. Hierna wordt de volgende stappen uitgevoerd.

Stap één: Controleer meerderheden welke speler heeft één of meer meerderheid fiches mogen omdraaien naar de actieve gekleurde zijde. De speler die als enige meerderheid heeft mag zijn meerderheidsfiche naar de gekleurde zijde draaien en krijgt aan het eind van het spel de betreffende punten.

Stap twee: verplaats de geestelijke van de kerk naar het veld onder de kerk

Stap drie: verwijder de activering fiches van gebouwen en leg deze terug in je persoonlijke voorraad naast je spelers bord

Het spel eindigt

Aan het eind van de achtste cyclus, wanneer alle geestelijke voor de kerk staan, eindigt het spel en volgt de eindtelling. Je kunt nu nog extra punten krijgen voor:

-Elke uitgestelde kaart gebouw dierentuin of park met daarbij op de kaart afgebeelde aantal punten
-Voor elk uitgestapt gebouw met een lauwerkrans
-Voor elk meerderheidsfiche dat omgedraaid is
-Voor elke gebouwde derde segment van de stadsmuur links of rechts drie punten elke hand hummel beeld scoort het aantal afgebeelde punten
-Elke geestelijke die voor de Kerkstraat geeft een punt per uitgestapt gebouw dierentuin of park in de betreffende categorie
-En tenslotte krijgt elke speler punten die zijn afgebeeld naast het veld van zijn spelers figuur op het Stadhuisplein

Conclusie & eindscore

Moeilijkheid: 3.05/ 5
Her-speelbaarheid: 8
Onze score: 8 van de 10 dobbelstenen

Hamburg is wederom een goed spel van Stefan Feld, het is wel eentje die iets pittiger is dan New York (essential edition) welke we onlangs nog gespeeld en een review over hebben geschreven. Lees hiervoor onze eerdere review.

Het opzetten van het spel, als je de vorige keer alles netjes opgeborgen hebt niet al te veel werk meer maar helaas zit alles in zakjes en we weten dat kost altijd nog wat tijd. Maar dat gaat niet ten koste van het speelplezier, het is echt een goed spel. Het enige wat wij wel erg jammer vonden was de iconen. Het was elke ronde nadat we nieuwe kaarten hadden gepakt toch even in de boekjes kijken wat alles betekent. Dit was niet alleen bij het eerste spel, maar ook bij de potjes die we daarna speelde het geval. Dat maakt het wel jammer maar ik hoop dat we het uiteindelijk wat beter door krijgen, het kan ook zijn dat dit dan ons ligt, maar wij vonden ze erg moeilijk leesbaar dan wel begrijpbaar.

In Hamburg heb je veel keuzes die je kunt uitvoeren, maar ben je enorm afhankelijk van de kaarten die aan het begin van het spel pakt. Het voordeel hierin is dat je zelf mag bepalen welke kaarten je pakt, dus je zult van tevoren goed na moeten denken welke acties je wilt uitvoeren in je komende beurt. De acties die je moet doen lijken misschien veel maar vallen uiteindelijk wel mee, zoals eerder gezegd zijn het vooral de iconen die het wat lastiger maken om te bepalen wat een kaart nu precies doet.

Hetzelfde geldt voor de spelregels. Het is een aardig dik boekje wat je erbij krijgt maar het voordeel is dat alles enorm goed is uitgelegd en zelfs elke kaart heeft een uitleg in het boekje gekregen. Op de kaart staat namelijk een nummer, waarmee je deze kant opzoeken in de spelregels en precies weet wat die kaart doet .

We vonden dat Hamburg prima weg speelde en qua spelplezier erg leuk, een hoge herspeelbaarheid maar dat heeft vooral te maken door de grote hoeveelheid aan kaarten die je hebt en acties die je kunt uitvoeren waardoor elk spel toch weer net wat anders zal zijn. Het artwork is niet helemaal onze smaak, maar goed daar moet je gewoon van houden.

Ben je op zoek naar een spel van Stefan Feld met een flinke herspeelbaarheid, veel keuzes dan is dit een leuke toevoeging voor je spellenkast.

Dank aan White Goblin Games voor dit review exemplaar en de mogelijkheid hier een stukje over te schrijven.

Dit vind je misschien ook leuk...