Familie spellen

Marvel United – Rise of the Black Panther

Samenvatting

Een spel voor 1 tot 4 spelers
Speelduur ongeveer 30 tot 40 minuten
Uitgever is Happy Meeple Games

Introductie

Je hebt het basisspel van Marvel United nodig om deze uitbreiding te spelen!

In Wakanda is de eeuwenoude strijd losgebarsten om de troon te verkrijgen. De schurk Killmonger probeert de bevolking in opstand te brengen en smokkelt wapens en huurlingen het land in om de koning te verdrijven en de troon te bestijgen.

Black Panther en zijn bondgenoten Prinses Shuri en de Winter Soldier willen het masterplan van Killmonger dwarsbomen. Gebruik de wapens van alle helden zo goed mogelijk om Killmonger te verslaan.

Lukt het jullie als moedigste strijders om de troon te verdedigen?

Laten we gaan spelen

We gaan eerst het spel opzetten

In deze uitbreiding krijg je 3 nieuwe helden, namelijk Black Panter, Winter Soldier en Shuri en 1 schurk Killmonger. De basisregels zijn niet veranderd wel is er een extra uitdaging waar je mee kunt spelen. Daar zal ik verder in de review en speluitleg iets dieper op ingaan.

Plaats het missiebord en de drie missiekaarten onder het missiebord. Plaats hierna Killmonger en zijn schurkenbord boven het missiebord, afhankelijk van het aantal spelers plaats je nu direct een aantal gezondheidsfiches op het bord.

Hierna kies je de 6 locaties rond het missiebord, op het missiebord plaats je de masterplankaarten van de betreffende schurk op alle missieborden. Plaats nu op de missieborden met handlanger ook de benodigde gezondheidsfiches. Aan de bovenkant van de missieborden leg je op de betreffende velden de burgers en/of schurken, de velden die leeg zijn laat je nu ook leeg. Plaats de schurk nu op een willekeurige locatie en schud de schurkenkaarten goed en creëer een stapel in de buurt van het missiebord. Hierna kiest elke speler een held, plaats alle helden op een locatie tegenover de schurk. Elke speler schudt de stapel met heldenkaarten goed en leg deze gedekt voor zich neer, elke speler pakt hierna 3 kaarten.

Hierna zijn we klaar om te beginnen met spelen

De schurk is altijd als eerste aan de beurt, trek dus een kaart van de stapel van de schurkkaarten en leg deze neer op tafel. Zorg ervoor dat je hierna steeds een kaart ernaast kunt leggen, want hierdoor creëer je het verhaal.

Zodra je een kaart van de schurk hebt omgedraaid, voer je de volgende acties uit.

Eerst gaat de schurk verplaatsen, op de kaart staat het aantal stappen dat de schurk gaat verplaatsen. In de meeste gevallen is dit met de klok mee, tenzij anders aangegeven. Het kan ook zijn dat de schurk blijft staan.

Hierna worden de BAM! effecten uitgevoerd zoals aangegeven staat op het schurkenbord en op de bedreigingskaarten. Zijn deze effecten er niet dan wordt dit effect niet uitgevoerd.

Hierna kan het zijn dat er op de kaarten afgebeeld staat dat er schurken en burgers op locaties worden geplaatst? Dan plaats je deze op de locatie van de schurk, dat is de middelste van de drie locaties en op beide aangrenzende locaties. Zijn er niet voldoende velden, dan wordt het overschoteffect geactiveerd, kijk hiervoor op het schurkenbord wat er nu gebeurt.

Stap 1; Trek een kaart; trek een kaart van je stapelkaarten in je hand. Heb je geen kaarten meer, dan speel je de kaarten uit je hand tot de schurk verslagen is of tot je geen kaarten meer hebt en dus verliezen van de schurk.

Stap 2; Speel een kaart; leg een kaart op tafel naast de vorige kaart.

Stap 3; Acties uitvoeren; voer de actie uit die op de kaart staat. Er kan een enkele actie op je kaart staan of meerdere acties, maar ook eventuele effecten. Tijdens deze beurt mag je ook actie tokens spelen die je nu of eerder tijdens het spel ontvangen hebt.
Verplaats; verplaats naar een aangrenzende locatie
Ga het gevecht aan met een boef, een handlanger of met de schurk zelf (pas na 2 voltooide missies)
Red een burger of plaats een heldhaftige actie token op de bedreiging

Willekeurige actie (geel, rood en groen)

Stap 4; Effect van de locatie; voer nu het effect uit op de locatie waar jouw held zich bevindt.

Hierna is de volgende speler aan de beurt. Deze speler voert dezelfde stappen uit (stap 1 tot en met stap 4) maar deze speler mag nu bij stap 3 ook de acties uitvoeren die op de vorige heldenkaart staan afgebeeld. Dit mag ook zodra er een schurkenkaart tussen ligt! Zodra er drie kaarten van de helden zijn toegevoegd aan de verhaallijn wordt er een nieuwe schurkenkaart opengedraaid en de bijbehorende acties uitgevoerd. Zodra de spelers hun eerste missiekaart voltooid hebben, dan komt de schurk onder druk te staan en draait deze na elke 2 heldenkaarten een nieuwe kaart open.

Schade aan helden
Helden kunnen ook schade ontvangen, dit kan op verschillende manieren. Zodra een held schade krijgt, moet je een kaart uit je hand verwijderen en onder op je stapel kaarten neerleggen. Zodra je je laatste kaart aflegt uit je hand is je held tijdelijk KO en uitgeschakeld, leg je held nu plat neer en activeer de actie BAM bij de schurk.

Zodra je weer aan de beurt bent, plaats je je held rechtop en trek je 4 kaarten.

Missies

Tijdens elk spel zijn er 3 missies die voltooid kunnen worden

Burgers redden:
op elke locatie waar burger liggen, kan je deze redden. Zodra je deze gered hebt, mag je deze verplaatsen naar de missiekaart. Zodra deze voltooid is, gaat deze kaart terug in de doos en heb je 1 van de 2 verplichte missies voltooid om de schurk te mogen verslaan.

Boeven verslaan: op elke locatie waar boeven liggen, kan je deze verslaan. Zodra je deze verslagen hebt, mag je deze verplaatsen naar de missiekaart. Zodra deze voltooid is, gaat deze kaart terug in de doos en heb je 1 van de 2 verplichte missies voltooid om de schurk te mogen verslaan.

Bedreigingen elimineren: Een aantal locaties hebben bedreigingen van handlangers, zodra je deze bedreiging weggenomen hebt, verplaats je de token naar de misskaart van bedreigingen. Zodra deze missie voltooid is, gaat deze kaart terug in de doos en heb je 1 van de 2 verplichte missies voltooid om de schurk te mogen verslaan.

Lukt het je om 2 missies te voltooien, dan mag je de schurk gaan aanvallen.

Meer uitdaging
Wil je meer uitdaging dan is dat ook mogelijk, hiervoor zijn er 3 niveau’s;
Gemiddelde uitdaging: verwijder bij elke held een kaart met 1 wild symbool (geel, rood en groen)

Moeilijke uitdaging: verwijder bij elke held een kaart met 2 wild symbolen (geel, rood en groen)

Heroïsche uitdaging: verwijder bij elke held een kaart met 1 en een kaart met 2 wild symbolen (geel, rood en groen).

Extra uitdaging
De bedreigde locaties is in deze eerste uitbreiding ook een leuke en nieuwe uitdaging. Elke held heeft een band met een bepaalde locatie op het speelbord. Elke speler krijgt aan het begin van het spel 2 identieke locatie-fiches en legt een van deze 2 fiches op een van de 6 locaties, de ander leg je naast de heldenstapel.

Het doel is dat elke held nu ook gaat zorgen dat deze locatie onder controle blijft en niet buiten westen raakt. Telkens wanneer de schurk een burger of boef fiche op de betreffende locatie plaatst maar er geen plek is, dan ontvangt de held die een band heeft met deze locatie een schade. De normale overstroomeffecten worden ook toegepast.

Het spel eindigt

Na rond 7 eindigt het spel en gaan we punten tellen.

Het spel eindigt zodra alle fiches bij de schurk zijn verwijderd en hij verslagen is, alle spelers hebben nu gewonnen.

Het spel kan ook eindigen zonder dat de spelers winnen:

  • Het spel eindigt zodra de schurk zijn plan op zijn spelersbord voltooid heeft
  • De schurk een kaart moet pakken maar er geen kaart meer beschikbaar is
  • Een van de helden aan het begin van zijn of haar beurt geen kaarten meer heeft

Conclusie & eindscore

Moeilijkheid: 1.83/ 5
Her-speelbaarheid: 8
Mijn score: 8 van de 10 dobbelstenen

In mijn eerdere review ben ik al wat dieper ingegaan op Marvel United, ik zal dan ook alleen wat extra toelichting geven op deze specifieke uitbreiding.

Dit is een leuke uitbreiding, het verslaan van Killmonger kan met deze helden nog best lastig zijn maar goed plannen en gebruik maken van de wapens van de helden kan ervoor zorgen dat jij of jullie het masterplan van Killmonger dwarsbomen.

Net als in het basisspel krijg je alles in een super nette insert insert waardoor je direct kunt gaan beginnen met spelen. Je hebt hiervoor wel een aantal onderdelen nodig uit het basisspel Marvel United.

Wil je meer afwisseling? Dan kan je er ook voor kiezen om helden uit beide spellen met elkaar te spelen, bijv. Captain America, Prinses Shuri en Black Panter die vechten tegen Killmonger of een van de andere schurken. Dit geldt ook voor de locaties, deze kan je uiteraard spelen met alle locaties die je krijgt in deze uitbreiding maar je kunt er ook een aantal weglaten en vervangen door locaties uit het basisspel.

Ik vond deze ook echt weer leuk om te spelen, zowel solo als met 2 spelers was het erg leuk en hebben we uiteindelijk het plan kunnen dwarsbomen. Maar ook potjes waarbij we helden, schurken en locaties door elkaar heen gebruikt hebben was erg leuk. Kijk hierbij welk goed naar welke helden je gaat combineren, sommige helden zijn niet sterk genoeg als je ze niet goed combineert.

De extra uitdaging maakt het spel iets pittiger, ik vind dat alleen maar een pluspunt. Je kunt uiteraard spelen zonder deze uitdaging.

Marvel United is met deze uitbreiding voor mij nog steeds een topspel en blijft zeker weten nog lang bij mij in de spellenkast staan.

Mijn dank gaat uit naar Happy Meeple Games voor dit review exemplaar.

Dit vind je misschien ook leuk...