Strategiespellen

Maracaibo

Samenvatting:

Aantal spelers 1 tot 4
Speeltijd 90 tot 160 minuten
Designer: Alexander Pfister
Artist: Fiore GmbH, Aline Kirrmann
Publisher: Game’s Up & Geronimo Games

Wat zit er in de doos?

1 speelbord

39 Landmarkers (13 per land)

24 Missietegels

4 Verhaaltegels

20 Synergiefiches (5 verschillende soorten)

58 Dubloenen

13 Stadstegels

23 Legacy Tegels

25 Gevechtsfiches

4 Overwinningspunten markers (1 per kleur)

98 Bruine Schijfjes

265 Kaarten (waarvan 8 Carrièrekaarten, 157 Projectkaarten, 77 Verhaalkaarten, 15 Automa-kaarten en 8 Prestigegebouwen)


4 Scheepsborden (1 per speler)

4 Schepen (1 per kleur)

4 Verkenners (1 per kleur)

32 Assistenten (8 per kleur)

12 Invloedmarkers (3 per kleur)

12 Markers (3 per kleur)

4 Overwinningspuntenfiches (1 per kleur)

4 Overzichtskaarten (1 per speler)

Daarnaast heb ik ook de mini uitbreiding La Armada ontvangen, hierin zitten:

9 Projectkaarten

3 Carrièrekaarten

En 4 kaarten bij om ‘oude’ kaarten mee te vervangen.

Laten we gaan spelen

Maracaibo kan je spelen als een standaard spel, maar er zit ook een campagne modus. In deze campagne vaar je meerdere rondes langs de Caribische eilanden, het spel wordt veranderd dmv de verhaalkaarten maar ook de Legacy tegels. Daarnaast is er ook een solo variant.

In deze review gaan we kijken naar de variant zonder campagne modus, dus eigenlijk het standaard basisspel. Maar vergis je niet, hierin zit al genoeg uitdaging 😉! Laat je niet helemaal gek maken als je de doos voor het eerst opent, er zitten zoveel spelmateriaal in de doos maar je gaat niet alles gebruiken bij de verschillende spellen. Aangezien er zoveel uit te leggen is, zal ik in hoofdlijnen zoveel mogelijk proberen uit te leggen.

Laten we eerst beginnen met het opzetten van het speelbord en je eigen scheepsbord.

Speelbord
Leg het speelbord zo neer dat je aan de bovenkant van het bord, bij de puntentelling vanaf 21, je nog kaarten neer kunt leggen.

Schud daarna de Gevechtsfiches en maak hier 2 kleine stapels van en leg ze op het daarvoor bestemde veld. Schud daarna de missietegels en leg deze op het daarvoor bestemde vel, je mag deze open neerleggen! Pak de bovenste 3 tegels en leg deze vervolgens open neer op het speelbord, onderaan bij de scorecijfers 72 tot 99, hier heb je plek voor 3 tegels.


Kleine toevoeging, speel je met 2 spelers, leg dan de stadstegels Maracaibo op deze stad, bij meer spelers wordt deze tegel niet gebruikt. Kijk vervolgens op de achterkant van de overige stadstegels en kijk waar het scheepswiel opstaat en pak deze 2 tegels en kies er vervolgens nog 2 uit de rest van de stadstegels (kijk wel even goed naar de stadstegels met de aantallen spelers erop).

Nu gaan we de kaarten schudden, je hebt A en B kaarten. A kaarten hebben op de voorkant van de kaart een donker bruin touw en B kaarten hebben een lichte kleur touw. Schud beide stapels goed door elkaar en geef elke speler 8 kaarten van de A stapel (donker touw). Pak vervolgens 40 kaarten uit de andere stapel (B stapel) en schud deze goed door het overgebleven A-deck. Deze stapel kaarten leg je naast of onder het speelbord, leg vervolgens 4 kaarten open. Deze kaarten kunnen later in het spel gekocht worden en worden daarna weer aangevuld.

Speel je voor het eerst, dan raad ik aan om met de makkelijkste kaart te beginnen, kies uit de verhaalkaarten dan nummer 75. Wil je iets moeilijker, kies dan een van de kaarten hierna.

Dan hebben we nu nog de prestigegebouwen, schud deze kaarten ook en kies er 4. Deze leg je vervolgens dicht boven het speelbord, de 1e kaart leg je alvast open neer.

Plaats de landmarkers (rood, wit en blauw) op de daarvoor bestemde plek op het bord. Plaats 1 landmarker op het 1e veld, op de overige velden leg je er elke keer 2 neer. Speel je met 2 spelers, plaats dan een rode landmarker op dorp 6, een witte op dorp 7 en een blauw op dorp 8.

Maak als laatste verschillende stapeltjes van de synergiefiches en de dubloenen. En leg deze in de buurt van alle spelers.

Scheepsbord
Geef elke speller een eigen scheepsbord en een kleur naar keuze en 24 bruine schijven. Deze schijven leg je vervolgens op de betreffende velden op het scheepsbord, per veld leg je er 2 neer (op of naast elkaar).

Elke speler legt vervolgens zijn overwinningspuntenmarker op veld 0 van het puntensport (de buitenste rand), vervolgens plaats je zowel een van de vierkante markers op beide inkomstensporen (dubloenen en overwinningspunten). Plaats het schip in de haven van Havana, je verkenner (de grote) op de startpositie van het verkennersspoor (onderaan het bord) en een marker op het gevechtsspoor op je scheepsbord.

Elke speler ontvangt nog 2 assistenten in zijn kleur, 2 carrière kaarten (daarvan ga je er straks 1 houden), de andere gaat terug in de doos en 1 overzichtskaart. De overige assistenten gaan in de algemene voorraad, plaats de carrière kaart linksboven je scheepsbord.

Nu gaat elke speler van de 8 kaarten van deck A 4 kaarten houden die je op hand neemt (toon ze niet aan de andere spelers!), 1 kaart leg je neer bij je planningsvelden (boven je scheepsbord), de overige 3 kaarten gaan op de aflegstapel naast de algemene stapel met kaarten.

De speler die begint ontvang 8 dubloenen, de speler daarna 8, enz.

Hier zie je Maracaibo opgesteld om te gaan spelen

Een voorbeeld van scheepsbord aan het begin van het spel.

Alle schijven liggen op de juiste plek,
2 werkers (spionnen) op je scheepsbord, 
1 marker op het 1e veld van je gevechtsspoor
1 carrièrekaart met 3 werkers
1 kaart op het 1e planningsveld

Een overzichtskaart, hierop zie je de fases A, B en C maar ook de acties welke je kunt uitvoeren zodra je op een Dorp of Stad bent gekomen.

Laten we nu maar gaan beginnen met spelen!

Het spel duurt 4 ronden, elke ronde eindigt zodra een speler als eerste veld 21a (bij rond 1 tot en met 3) of veld 22 (bij ronde 4). Na deze ronde 1 tot en met 3 start je met de tussentijdse telling en na ronde 4 start je met de eindtelling. Meer informatie hierover lees je bij Einde van het spel.

Als je aan de beurt bent heb je 3 fases;
Fase A: Verplaats je schip 1 tot 7 locaties;
In deze fase heb je 7 bewegingspunten beschikbaar, dat betekent dat je minimaal 1 stapt moet zetten en maximaal 7! Je mag zelf weten naar welke stad of dorp je dus vaart maar zolang het maar niet meer dan 7 is.

Fase B: Uitvoeren van de hoofdactie;
Het uitvoeren van een hoofdactie werkt als volgt;
– Je staat in een stad, dan mag je één goederen leveren en daarna de stadsactie uitvoeren. De goederen staan op je kaart in het midden aan de linkerkant!;

– Kom je in een dorp, dan mag je een dorpsactie uitvoeren. Afhankelijk van het aantal stappen welke je gezet hebt, mag je er 1 (bij 1 stap), 2 (4-6 stappen) of 3 (7 stappen) uitvoeren;

– Ligt er een missietegel, dan kun je deze missie gaan voldoen;

– Komt je schip op een locatie waar 1 of meerdere van jouw assistenten staan dan mag je 1! van hun acties uitvoeren (kijk op de daarvoor bestemde kaart naast je scheepsbord).

Je mag altijd maar 1 hoofdactie uitvoeren, ook al kan je er meer uitvoeren. Wil je er geen uitvoeren dan is dit geen probleem (wel jammer van de stappen die je gezet hebt.

Naast het uitvoeren van de hoofdactie zijn er ook vrije acties die je kunt uitvoeren. Hiervan mag je er zoveel uitvoeren als mogelijk is.

– Kaarten uit je hand neerleggen op één van de vrije planningsvelden boven je scheepsbord. Is er geen veld vrij dan kan je deze actie niet uitvoeren.
– Voltooi één van je carrière opdrachten

Fase C: Kaarten nemen; vul je hand aan tot de toegestane handlimiet. Aan het begin van het spel is dit 4, later in het veld kan dit meer worden doordat je een veld op je scheepsbord vrijgespeeld hebt. Je kan daarmee tot max. 6 handkaarten komen.

Na Fase C is de volgende speler, dit gaat door tot een van de spelers de tussentijdse telling bereikt heeft. Maar voordat we daar naar gaan kijken, leg ik nog even kort een aantal van de hoofdacties uit.

Stadsacties
Als je schip in een stad staat mag je daar de stadacties uitvoeren. Een stadsactie bestaat uit 2 delen.

Het eerste deel van de actie is het leveren van één goed. Zoals eerder aangegeven lever je een goed door het afleggen van een kaart. Op alle kaarten staan goederen en als je wilt leveren dan moet je hetzelfde goed leveren als op de actie afgebeeld staat. Zodra je dit gedaan hebt, mag je direct een schijf van je scheepsbord op het veld neerleggen bij de actie.

Daarna mag je de 2e actie uitvoeren zoals staat afgebeld op de actiefiche.

Je mag een stadsactie uitvoeren en daarin ook zelf de keuze maken of je 1 van de 2 of allebei wilt uitvoeren.

Dorpsacties
Om een dorpsactie uit te voeren moet je sowieso op een dorpslocatie staan. Afhankelijk van het aantal bewegingen welke je uitgevoerd hebt, mag je 1, 2 of 3 dorpsacties uitvoeren. Bij 7 bewegingsstappen mag je 3 acties uitvoeren, van 4 tot 6 mag je er 2 uitvoeren en tot en met 3 mag je 1 actie uitvoeren.

De acties die je mag uitvoeren zijn;
1 Kies één van de kaarten in je hand of van je planningsvelden om deze te kopen. Betaal het bedrag wat op de kaart staat en leg deze vervolgens naast je scheepsbord. Staat er een actie/ eigenschap op dan mag je die direct uitvoeren.
In plaats van het kopen van een kaart, mag je ook in een prestigegebouw investeren en daar de kosten voor betalen. Let wel op, je werker blijft daar staan tot het eind van het spel!

2 Neem 1 dubloen

3 Leg al je handkaarten af, als je minimaal 1 kaart hebt afgelegd ontvang je 2 dubloenen. Nieuwe kaarten neem je pas in de volgende fase (fase C).

Je mag de acties meerdere keren uitvoeren!

Een voorbeeld van 1 van de vele kaarten in het spel welke je kunt kopen. In dit voorbeeld mag je, zodra je deze kaart gekocht hebt, een spion plaatsen op veld 9. Als je daar de eerst volgende keer met je schip komt mag je de keuze maken om of een dorpsactie uit te voeren (of meerdere ) of je vervult de actie van deze spion. 

Hier zie je kaarten van zowel het A als de B kaarten, je ziet het verschil aan de buitenkant van de kaart. De ene heeft een donker touw en de ander een licht touw.

Missie
Als je op een locatie met een Missietegel komt, kan je proberen om deze te voldoen. Kijk dus goed wat je moet doen om de missie te betalen en daarna de beloning te ontvangen. Kan je dit dan mag je de missietegel omgedraaid op je scheepsbord plaatsen. Zodra je de 4e missietegel hebt voltooid ontvang je 3 overwinningspunten en voor de 4e en elke daarna 2 overwinningspunten.

Assistent-acties
Bij bepaalde kaarten mag je een werker (spion) plaatsen vanuit je eigen voorraad op het speelbord. Op de kaart staat ook beschreven op welke plaats je deze werker moet plaatsen. Zodra je deze geplaatst heb mag je deze niet meer terugnemen of naar een andere plek verplaatsen.

Zodra je met je schip op het dorp of stad komt waar je spion staat mag je de actie uitvoeren welke op je kaart staat. Heb je meerdere assistenten op 1 plek staan mag je maar 1 actie van een van je spionnen uitvoeren.

Besluit je om een assistent actie over te slaan, ontvang je 2 punten per assistente welke je niet gebruikt.

Uitleg Carrièrekaarten
Aan het begin van het spel moet je kiezen welke carrièrekaart gaat houden, ik kan me voorstellen dat dit in het begin best lastig kan zijn. Maar niet getreurd het is niet heel moeilijk, zodra je de kaart boven je scheepsbord neergelegd hebt, plaats je 3 werkers op de kaart vanuit de algemene voorraad.

Op de betreffende kaarten staan 3 opdrachten welke je kan voltooien en deze leveren extra punten op en je mag ze in willekeurige volgorde voltooien. Iedere opdracht heeft een makkelijke en een iets moeilijkere optie en afhankelijk daarvan krijg je een bonus in punten, munten of allebei.

Zodra je de actie voltooid hebt mag je de betreffende werker gelijk in je eigen voorraad plaatsen maar ook de bonus ontvangen. Heb je alle 3 de opdrachten voltooid, ontvang je wederom een bonus en promoveer je tot Admiraal. Hierna draai je je kaart op en hijs je de vlag (dit heeft verder geen functie maar maakt het scheepsbord wel verder af).

Uitleg scheepsupgrades
Tijdens het spel heb je verschillende mogelijkheden om schijven van je scheepsbord weg te spelen, bijvoorbeeld door het leveren van een goed aan een stad. Zodra je van een veld beide schijven weggespeeld hebt, ontvang je een bonus (beige achtergrond) of een blijvende eigenschap (rode achtergrond).



Uitleg projectkaarten
Kosten van de kaart staan linksboven, deze kosten moet je betalen zodra je een kaart wilt kopen en naast je scheepsbord wilt neerleggen en een bijbehorende actie wilt activeren.

Kaarteigenschappen
– Een groene achtergrond verhoogt je inkomsten;
– Een rode achtergrond is een eigenschap welke je blijven kunt gebruiken;
– Een blauw achtergrond is een assistent-actie die je kunt uitvoeren zodra je schip op de betreffende locatie terecht komt;
– Een beige achtergrond is een actie welke eenmalig wordt uitgevoerd.

Tussentijdse telling
Zoals eerder aangeven, start de tussentijdse telling zodra een speler als eerste het veld 21a (bij rond 1 tot en met 3) bereikt, ongeacht waar de andere spelers op dat moment nog staan.

De tussentijdse telling heeft een aantal stappen welke je 1 voor 1 uitvoert.
Stap 1; begin met de speler die de tussentijdse telling heeft geactiveerd en daarna volgen, met de klok mee, de andere spelers.
a; Kies een van je projectkaarten vanuit je hand of je planningsvelden en koop deze kaart en leg hem naast je scheepsbord neer of investeer in een Prestigegebouw. Hierna vul je net als in fase C je hand weer aan.
b; Ontvang 2 overwinningspunten
Stap 2; Ontvang net zoveel inkomsten als waar je markers staan op het dubloenen en overwinningspunten spoor.
Stap 3; Alle geleverde goederen (schijven) worden van het speelbord verwijderd.
Stap 4; Leg de openliggende rij projectkaarten op de aflegstapel en leg 4 nieuwe kaarten open.
Stap 5; het volgende prestige gebouw wordt opengedraaid.
Stap 6; Voeg nieuwe Missietegels aan het spel toe afhankelijk van de ronde en het aantal spelers.
Stap 7; Plaats alle schepen terug in Havana. Hierna begint de volgende ronde.


Einde van het spel

Zodra een speler als eerste veld 22 bereikt, begin je de eindtelling, ook hierbij geldt ongeacht waar de andere spelers op dat moment nog staan.

De eindtelling heeft een aantal stappen welke je 1 voor 1 uitvoert en daarna weet je wie de winnaar is van Maracaibo.

Stap 1; begin met de speler die de tussentijdse telling heeft geactiveerd en daarna volgen, met de klok mee, de andere spelers.
a; Kies een van je projectkaarten vanuit je hand of je planningsvelden en koop deze kaart en leg hem naast je scheepsbord neer of investeer in een Prestigegebouw. Hierna vul je net als in fase C je hand weer aan.
b; Ontvang 2 overwinningspunten
Stap 2; Ontvang net zoveel overwinningspunten als waar je marker staat op het dubloenen en overwinningspunten spoor. Tijdens deze stap ontvang je geen dubloenen meer!
Stap 3; Ontvang overwinningspunten voor je al projectkaarten, inclusief de Prestigegebouwen waarin je hebt geïnvesteerd. De kaarten in je hand en op je planningsvelden tellen niet mee.
Stap 4; Controleer voor ieder land welke speler het meeste invloed heeft, de speler met de meeste invloed in een land ontvangt 3 overwinningspunten. Bij een gelijk spel ontvangen alle spelers 3 overwinningspunten en zodra er geen invloed is (en dus op 0 staat) ontvangt niemand punten.
Stap 5; als laatste stap ontvangen spelers punten voor behaalde banieren. Waarbij je het aantal behaalde banieren vermenigvuldigt met een factor voor dat land.
a; De factor is het aantal lege velden vermeerderd met de meerderheidsbonus. Deze wordt bepaald door het aantal landmakers (kleuren) per land die op het speelbord staan (dorpen en in de steden). Het land met de meeste markers is meerderheidsbonus van 2, het land op de 2e plaats ontvangt een meerderheidsbonus van 1.
b; vermenigvuldig nu voor elk land het aantal banieren met de vermenigvuldigingsfactor van het land. Je ontvangt daarna dat aantal aan overwinningspunten. 

Maracaibo aan het eind van het spel. 

Conclusie en score:

Moeilijkheid: 4/ 5
Her-speelbaarheid: 9
Mijn score: 🎲🎲🎲🎲🎲🎲🎲

Maracaibo is een interessant spel, zoals ik al eerder aangaf als je de doos opent dan wordt je enorm verrast door alle onderdelen in de doos. Daardoor kan je al heel snel het overzicht verliezen maar zodra je eenmaal als even rustig uitgezocht hebt dan weet je precies wanneer je wat nodigt hebt. Het opzetten van Maracaibo vind ik zelf erg veel werk, je moet erg veel acties uitvoeren voordat je kunt gaan starten. Daar moet je wel echt de tijd voornemen! Maracaibo hebben wij dan ook vaak aan het begin van de avond gespeeld.

Zodra Maracaibo is opgezet en je gaat spelen dan is het zeker een leuk spel, er zitten wel wat onderdelen in welke ik niet heel erg leuk vindt zoals dat een ronde snel afgelopen kan zijn als een speler een paar keer 7 stappen zet. Maar er zitten ook leuke elementen in het spel zoals het leveren van goederen, dorpsacties en het verkennersspoor. Wel denk ik dat er net teveel acties in het spel verwerkt zitten. Want naast het opzetten, ben je qua uitleg aan nieuwe spelers ook wel wat extra tijd kwijt, juist doordat er zoveel acties zijn die je moet uitleggen. Ik heb Maracaibo een aantal keren moeten spelen voordat ik alles goed doorhad en het plezier steeds meer begon te komen. 
Waar heeft dit mee te maken? Ik denk echt doordat je op zoveel verschillende manieren punten kunt verzamelen, geld kan verdienen maar ook welke kaarten je gaat kopen. Je moet echt continue nablijven denken, ga ik nu even voor geld en kan ik daarna investeren 

Voor wie is Maracaibo een geschikt spel? Het is zeker geen spel voor de beginnende speler, daar zal alles te overweldigend voor zijn door alle acties die je kunt uitvoeren en waar je op moet letten. Voor de meer ervaren spelers is dit zeker een spel welke ik zou aanraden, juist omdat er zoveel acties bij zitten en ook de tijd willen nemen om een spel goed te willen leren spelen en die tijd heb je echt nodig.

Wat vond ik erg leuk?
– De kwaliteit van alle onderdelen, alles ziet er erg goed uit! Wel zou ik als advies willen meegeven dat de schijven iets groter konden, deze zijn net iets te klein en vallen snel om als je even tegen de tafel stoot;
– Er is een solo modus, helaas nog niet gespeeld maar altijd erg leuk als deze is toegevoegd!
– verschillende manieren op punten te scoren of geld te verdienen al moet ik erbij zeggen dat je dit na een paar keer spelen goed begint door te krijgen;
– Het thema is erg goed verwerkt in het spel.

Wat kan er beter?
– De uitleg in het spel, ja alles staat uitgelegd en op veel vlakken ook met voorbeelden maar ik merkte tijdens het leren van het spel, dat ik veel heen en weer moest bladeren om antwoord te krijgen op mijn vragen;
– De uitleg van vechten, dit was echt heel lang en omslachtig geschreven dat we hier meerdere keren de uitleg over hebben moeten lezen en zelfs een filmpje hebben moeten kijken om te begrijpen hoe dit werkt;
– een goede inleg zodat je precies kan pakken wat je nodig hebt met welke variant je wilt gaan spelen. Dit kan ook helpen met de opzet van het spel.

Mijn dank gaat uit naar Geronimo Games voor het sturen van een review exemplaar en de mogelijkheid om Maracaibo te reviewen!

Dit vind je misschien ook leuk...