Samenvatting
Een spel voor 1 – 4 spelers
Speelduur is 45 tot 120 minuten
Uitgever is Geronimo Games
Introductie
Het einde van de laatste grote ijstijd nadert! In Doggerland van ben jij stamhoofd en ga je proberen om met jouw stam te overleven van hout, steen, voedsel, botten en schelpen. Maar dat zal je niet alleen doen; je zult keuzes maken om hutten te bouwen waarmee je jouw stam kunt uitbreiden en om te jagen en voedsel te verzamelen, zodat jullie kunnen overleven. Kun jij je wil om te overleven omzetten in dat de stam zich kan ontwikkelen, het territorium kan verkennen, zich sneller kan verplaatsen en efficiënter te werk kan gaan? Naarmate de stam groter wordt, kun je de stamleden dit laten vastleggen als muurschilderingen.
Lukt het jou om je prehistorische stam midden in deze ongerepte vallei z’n weg te laten vinden?
Uiteraard ben je niet alleen en zul je dit met de andere spelers gaan ervaren. We gaan zien wie zijn stempel kan leggen en de sporen kan nalaten voor vele generaties die nog komen in Doggerland!
Laten we het spel eens gaan opzetten
Leg het speelbord in het midden van de tafel met de juiste kant naar boven, op basis van het aantal spelers.
Pak dan de terreintegels, op basis van het aantal spelers, en plaats deze in gedekte stapels binnen handbereik van elke speler.
Plaats vervolgens de centrale starttegel in het midden van het speelbord. Hier kunnen alle spelers hun dorp plaatsen. Daarna schud je de overige 8 starttegels, die om de centrale tegel geplaatst worden.
Dan kan de rondemarker worden geplaatst op het eerste veld van het rondespoor.
Leg tenslotte de trekvolgordepijl op een veld naar keuze op een van de aangegeven mogelijkheden.
Nu kan je de schaarstetegels binnen handbereik van iedere speler plaatsen en kunnen de dierenmeeples in de aangegeven delen van het speelbord worden geplaatst.
Schud de handwerktegels en leg deze open. Het aantal dat opengelegd dient te worden, is gekoppeld aan het spelersaantal plus één. De overige worden opgestapeld en dicht op het desbetreffende veld geplaatst.
Maak twee stapels van de hutten: gewone en luxehutten, en plaats deze op de juiste positie op het speelbord.
Dan kunnen de grondstoffen ook binnen handbereik van de spelers, naast het speelbord, worden geplaatst.
De de spelers pakken ieder een eigen spelersbord, hier plaatst men huid, gereedschap, fruit en vlees op. Kies een spelerskleur en pak de bijbehorende items.
De eerste niveaus van de vaardigheidstracks worden voorzien van een blokje.
Iedere speler begint met een stamhoofd, sjamaan en 4 jagers-verzamelaars. Deze plaats je op de hutten die zijn afgebeeld. Alle overige items, zoals 6 jagers-verzamelaars, 17 blokjes, 3 megalieten en 2 sjamaanfiches, mogen naast je spelersbord.
Fijn is dat de eerste ronde in het warmteseizoen begint, waardoor we gereed zijn om redelijk zorgeloos in dit prehistorische landschap te starten en klaar zijn om Doggerland te ontdekken.
Laten we gaan spelen
In totaal zijn er 8 rondes, die zijn aangeduid als warme en koude seizoenen. Jij en je stam zullen moeten zien te overleven. Het mooie is dat elk seizoen zijn eigen diersoorten heeft; in de warme seizoenen worden de herten en wilde paarden aangevuld, en in het koude seizoen de bizons en mammoets.
Elke ronde is uitgesplitst in 5 fasen:
Fase 1: Acties plannen
Spelers zetten om de beurt leden van hun stam op diverse plaatsen op het speelbord of spelersbord.
Dit kunnen de volgende plaatsen zijn:
– Een hut bouwen. De hutten waar een speler mee start, hebben een maximum van drie stamleden per hut. De keuze is er om nieuwe te bouwen. Standaardhutten kunnen ook drie stamleden herbergen, maar geven één punt in de eindtelling. Een luxehut kan maar één stamlid herbergen; alleen is deze drie punten waard bij de eindtelling.
– Handwerken: het plannen van het maken van handwerken. Deze hebben allemaal hun eigen kosten, en er zijn diverse eindpunten voorzien.
– Voortplanten: bij het plaatsen van twee stamleden zal in fase 3 een nieuw stamlid aan je stam toegevoegd worden.
– Grondstoffen verzamelen: hiervoor zal je stamleden op expeditie gaan sturen. Dit kan door één of meerdere stamleden op een ontdekte tegel te plaatsen die voorzien is van een grondstof. Let wel, grondstoffen raken op en het aantal spelers is gekoppeld.
– Op grofwild jagen; het jagen levert, afhankelijk van het dier, vlees, huid en botten op. De herten en wilde paarden zullen iets minder opleveren en je kunt er redelijk vlot op jagen. De koude seizoensdieren, zoals de bizon en de mammoet, bieden wat meer uitdaging, maar zullen je bij een geslaagde jacht ook goed belonen. Wanneer je een dier succesvol jaagt, kun je dit dier “bewaren” als geheugensteuntje.
– Een schildering maken; hier is dat geheugensteuntje voor benodigd. Bij het maken van een muurschildering heb je een voorbeeld nodig van het dier dat hierna weer in de algemene poel miraculeus herrijst 😜. Afhankelijk van welk dier er wordt geschilderd, zijn er wederom punten te verzamelen voor de eindscore.
– Vaardigheden verbeteren; er zijn drie verbetersporen die elke stam heeft:
1. Verplaatsingsbereik: ieder start met 2 tegels en kan verbeteren tot 4 tegels.
2. Transportcapaciteit: de hoeveelheid goederen die één stamlid kan meenemen. Ieder stamlid kan 2 goederen meenemen en dit verbeteren naar 4 goederen.
3. Gereedschap maken: dit is benodigd voor sommige acties en kan toegepast worden als aanvulling op bijvoorbeeld de jacht. Bij het produceren van gereedschap begint ieder met het vervaardigen van 3 stuks. Dit kan verbeterd worden tot 5 stuks.
– De dorpssjamaan gebruiken, naast het stamhoofd dat meer meesterschap heeft en soms minder grondstoffen hoeft te betalen, de sjamaan als het tweede stamlid dat speciale magische acties kan uitvoeren. Wow, echt? Ja, op het spelersbord is er een deel waar alleen een sjamaan kan komen en waar hij zijn magie kan tonen:
1. Een perfecte grotschildering maken. Hiermee kan een speler, die in het bezit komt van twee dezelfde dieren, deze dubbel inzetten en extra eindpunten scoren.
2. Een lange reis maken. Sommige tegels liggen ver buiten het bereik en kunnen door deze actie eenmalig bezocht worden. De speler geeft met deze actie aan waar hij het volgende seizoen een expeditie naar zal uitvoeren.
3. Megaliet bouwen. Wanneer dit wordt uitgevoerd, kun je andere spelers blokkeren en is een tegel niet meer toegankelijk. Daarnaast is het afhankelijk van welke megaliet er wordt gebouwd, om eindpunten te verdienen.
4. Startspeler worden.
5. Met een verre stam handelen; hiermee kan een speler grondstoffen uitwisselen.
6. De geboorte van een tweeling: zo’n grote magiër is het gelukkig ook weer niet, waardoor hier naast de sjamaan ook nog een ander stamlid benodigd is. En ja, hierna ben je gegarandeerd van een tweeling. Vergeet niet op tijd een hut te bouwen.
Fase 2: Nieuwe terreintegels leggen
Aan elke tegel waar een speler een stamlid heeft geplaatst en er een nieuwe tegel ontdekt kan worden, wordt een nieuwe terreintegel aangebracht.
Fase 3: Acties uitvoeren
Alle spelers voeren nu de acties uit die voortkomen uit waar men hun stamleden heeft geplaatst.
Fase 4: Trek van de dieren
Alle dieren die op het ontdekte stuk land van Doggerland leven, trekken nu rond.
Fase 5: Einde van de ronde
Deze fase is voor iedere speler gelijk:
1. Stamleden eten geven
2. Controleren of iemand een doeltegel heeft behaald
3. Rondemarker verplaatsen (tenzij deze de laatste ronde bereikt heeft, dan gaan we naar de eindtelling)
4. Dieren toevoegen, gekoppeld aan het seizoen
5. Een nieuwe grotschilderingtegel omdraaien
Het spel eindigt
Na 8 seizoenen is het tijd om alle punten op te tellen. Deze bestaan uit het totaal van de volgende scores:
– aantal stamleden
– punten van de diverse hutten
– handtegels die je hebt gemaakt
– megalieten
– doeltegel die je hebt behaald tijdens de seizoenen
– de muurschilderingen; naast de schilderingen zelf kan er per rij een meerderheid behaald worden. De eerste twee spelers die hieronder vallen, worden extra punten toegekend.
– en als laatste worden de schaarste tegels van deze score verminderd.
De stam die dan de meeste punten heeft weten bij elkaar te sprokkelen, mag zich de overwinning toekennen en hiervan genieten zolang Doggerland nog bestaat. Heeft het dan bestaan? Ja, spellen spelen is niet alleen plezierig, maar geeft ook historische weetjes, aangezien Doggerland, ook wel Doggersland genoemd, het Atlantis van de Noordzee is!
Conclusie & eindscore
Moeilijkheid: 3.52/ 5
Her-speelbaarheid: 7
Onze score: 7 van de 10 dobbelstenen
Het komt niet vaak voor dat uitgevers iets bedenken voor de spelers die het spel willen opzetten. Al is de inleg vrij summier, er zit al wel iets essentieels bij, waardoor de grondstoffen in één handeling op tafel staan.
Daarna ben je nog wel wat tijd kwijt aan de overige componenten, maar er is een heel mooi begin gemaakt.
Over de componenten gesproken: erg mooie en nette kwaliteit. Dit is wat zo’n spel nodig heeft. Duidelijke verschillen in grondstoffen en spelerscomponenten, wat het spel erg ten goede komt.
Zou je hier iets over willen zeggen? Misschien hadden de sjamaan en het stamhoofd nog iets groter of meer verschillend kunnen zijn. Maar verder is het erg netjes verzorgd. Een mooi dubbellaags spelersbord, wat echt een fijne toevoeging is bij dit type spellen.
Bij het spelen van Doggerland leg je al snel de link naar Stenentijdperk. Niet alleen het thema, maar ook de gameplay is hiervan afgeleid. Ja, Doggerland heeft echt wel wat aanvullingen, wat het echt wel iets anders maakt. Er zijn diverse mogelijkheden om aan je punten te komen, maar in tegenstelling tot Stenentijdperk kan je in Doggerland op je gemak je ding doen. Dat geeft eigenlijk wel weer het nadeel, waardoor er erg weinig interactie is met elkaar. Echt lekker elkaar dwarszitten is er niet bij. Je kan wel eens een actie weghalen, maar dan doe je al snel iets anders wat mogelijk nog beter is.
Wat een leuke toevoeging is, is de trek van de dieren, deze trekken over het speelbord zoals de pijl aangeeft op het bord en op de tegels. Het leuke is dat het speelbord elke ronde er weer anders uit kan zien.
Tevens reist het gevoel dat sommige doelen of acties niet goed zijn gebalanceerd. Wanneer je als speler hiervoor kiest, ben je veel rondes kwijt zonder het resultaat dat je zou verwachten.
Dank aan de Geronimo Games en de mogelijkheid om Doggerland te reviewen en hier een stukje over te schrijven