
Summary
đź‘Ą een spel voor 2 tot 5 spelers
⏳ De speelduur is 45 – 90 minuten
🏢 Uitgever is Geronimo Games

Introduction
Karak 2 is een competitief avonturenbordspel waarin spelers als helden het landschap rond Kasteel Karak verkennen, de monsters bestrijden die daar verschijnen en verschillende beloningen verdienen. Vervolgens kunnen ze in het bevrijde gebied op zoek gaan naar grondstoffen en nederzettingen bouwen waar ze onder andere nieuwe eenheden voor hun leger trainen, zodat ze de strijd kunnen aangaan met de duistere krachten die de wereld proberen over te nemen.
Maar de helden proberen niet gewoon de wereld te beschermen. Want de kracht die verborgen zit in de zielenstenen van het monsterleger kan dromen waarmaken. Elke held is om een andere reden naar Karak gekomen en het verwerven van de meeste zielenstenen moet hen helpen hun missie te volbrengen.

Let’s get in on the table
Beweeg en onderneem actie!
In deze avontuurlijke reis nemen spelers om de beurt actie. Je begint met 2 acties, maar upgrades zoals een amulet of stallen kunnen je tot wel 4 acties geven! Voor elke actie mag je jouw held 1 tegel verplaatsen.
Hoe werkt het?
Je hebt de keuze om:
– Je held te verplaatsen en een actie uit te voeren op de nieuwe tegel.
– Je held te verplaatsen zonder een actie uit te voeren.
– Geen verplaatsing te doen en direct een actie op de huidige tegel te ondernemen.
Belangrijk: Verplaatsen komt altijd vóór een actie—je kunt niet eerst een actie doen en daarna verplaatsen.
Obstakels & beperkingen
Sommige tegelranden hebben scheuren die je held niet kan oversteken. Beweeg je held alleen naar tegels die direct verbonden zijn zonder scheur. Maar wees gerust, andere spelers en hun steden blokkeren jouw pad niet!
Klaar om strategisch te bewegen en je held naar de overwinning te leiden?
Elke speler heeft de volgende acties tot zijn beschikking:
A. Vechten tegen monsters
B. Genezen
C. Grondstoffen verzamelen
D. Stad bouwen
E. Gebouwen bouwen
F. Rekruteren
G. Een voorwerp oprapen
H. De pest uitroeien
A. Vechten met een monster
Zodra een held een tegel met monsterlegers betreedt, begint het gevecht! Rol de heldendobbelsteen en de beschikbare eenheidsdobbelstenen. Tel alle zwaardiconen op de dobbelstenen bij elkaar op—dit is de basis van je aanvalskracht. Voeg vervolgens de kracht van je held’s uitrusting (zoals wapens) toe aan het totaal. Gebruik een of meer aanvalsspreuken, om +1 aanvalskracht per spreuk toe te voegen. Vergeet niet eventuele bonussen van je held te gebruiken. De uiteindelijke som is jouw totale aanvalskracht!
B. Genezen
Een gewonde held kan acties gebruiken om te genezen. Voor elke genezingsactie krijg je 2 levens terug. Draai een leven token van schedelzijde naar hartzijde. Genezen kan overal op het speelbord worden uitgevoerd—ideaal om weer op krachten te komen!
C. Grondstoffen verzamelen
Sta je op een landschapstegel zonder monsterlegers of steden? Dan kun je grondstoffen verzamelen. Neem de tokens die horen bij het type tegel waarop je staat. Let op: je kunt per beurt slechts Ă©Ă©n keer grondstoffen verzamelen van dezelfde tegel, dus blijf niet hangen op Ă©Ă©n plek. Verzamel slim en strategisch!
D. Steden bouwen
Heb je genoeg grondstoffen? Tijd om je stad te bouwen! Je hebt 2 hout nodig en een geschikte locatie: dat wil zeggen een tegel zonder monsterlegers, andere helden, en zonder bestaande stad. Het Kasteel van Karak en tegels met andere steden zijn verboden terrein.
Als je held op de juiste plek staat, voer je de actie uit en plaats je jouw stad token met de gekleurde zijde omhoog. Eenmaal geplaatst, blijft de stad staan—je hebt slechts één stadstegel, dus bouw wijs!

E. Gebouwen bouwen
Zodra je jouw stad hebt gebouwd (en je stadstegel op het bord hebt geplaatst), kun je gebouwen bouwen als onderdeel van een Bouwen-actie. De kosten van elk gebouw staan aangegeven op de grijze (ongebouwde) zijde van de bijbehorende token. Tijdens een enkele Bouwen-actie kun je meerdere gebouwen bouwen, zolang je over de benodigde grondstoffen beschikt. Belangrijk: Je held moet zich in je stad bevinden om gebouwen te kunnen bouwen.
F. Eenheden rekruteren
Je kunt eenheden rekruteren als je held in jouw stad is. Betaal de benodigde combinatie van grondstoffen, en neem de dobbelstenen die overeenkomen met de gerekruteerde eenheden. Om bepaalde typen eenheden te rekruteren, moet je eerst het juiste gebouw hebben gebouwd. Je legergrootte is beperkt door je roemniveau, maar je kunt tijdens de Rekruteren-actie eenheden terugsturen naar de algemene voorraad om plaats te maken voor nieuwe.
G. Voorwerpen oppakken
Als het inventaris van je held vol is na het verslaan van een monster, moet je een voorwerp achterlaten op de tegel waar je je bevindt. Tegenstanders kunnen deze voorwerpen oppakken als actie. Als er meerdere voorwerpen op een tegel liggen, mag je ze allemaal in Ă©Ă©n actie oppakken. Tijdens de Voorwerpen Oppakken-actie kun je ook vrij items op de tegel ruilen met items in je inventaris.
H. De pest bestrijden
Als je stad getroffen wordt door de pest, kun je dit oplossen met de actie Pest Bestrijden. Deze actie kan alleen worden uitgevoerd op de starttegel: de ruĂŻnes van het Kasteel van Karak. De pestfiche wordt teruggelegd in de algemene voorraad, en je held herstelt al zijn levens.
Einde van je beurt
Je beurt eindigt:
– Direct na een gevecht met een monsterleger, zelfs als je nog acties over hebt of wanneer je al je acties hebt gebruikt (ook als je ervoor kiest om je (resterende) acties niet te gebruiken).

The Game Ends
Einde van het spel en bepalen van de winnaar
Het spel eindigt zodra een held de Duistere Generaal verslaat in een episch gevecht! De winnaar is de speler die de meeste zielenstenen van het Duistere Leger heeft verzameld. Deze zielenstenen hebben verschillende puntenwaarden, en de speler met de meeste punten wint het spel.
De strijd tegen de Generaal van het Kwaad
Tijdens het verkennen van de tweede laag van het landschap kan een speler een tegel trekken met de Hellepoel. Hier wordt de kartonnen standee van de Generaal van het Kwaad geplaatst, samen met een aantal lijfwachten in zijn speciale standaard.
Aantal lijfwachten op basis van spelers:
- 2 spelers = 5 lijfwachten
- 3 spelers = 5 lijfwachten
- 4 spelers = 4 lijfwachten
- 5 spelers = 3 lijfwachten
De kracht van de Generaal van het Kwaad is gelijk aan 10 plus het aantal fiches dat hij heeft. In het begin varieert zijn kracht van 13 tot 15, afhankelijk van het aantal spelers.
Elke keer dat de Generaal van het Kwaad wordt aangevallen, verliest de held Ă©Ă©n leven, naast eventuele schade bepaald door de heldendobbelsteen. Zorg dat je goed voorbereid bent voor deze ultieme uitdaging! Heb je de Generaal van het Kwaad verslagen, betekent dit niet direct dat je ook gewonnen hebt! De speler die aan het eind van het spel de meeste waarde aan zielenstenen verzameld heeft, is de winnaar.

Conclusie & eindscore
Difficulty: 2.00/ 5
Re-playability: 7
Our score: 7 out of 10 dice
Karak 2 bouwt voort op de solide basis van het origineel en behoudt de kern van wat het spel zo geliefd maakt. Spelers kruipen opnieuw in de huid van helden waarbij ze tegels onthullen, monsters bevechten en waardevolle schatten verzamelen om roem en glorie te vergaren.
Voor degenen die genoten hebben van het origineel, voelt Karak 2 als een natuurlijk vervolg: een spel dat de charme en toegankelijkheid van Karak behoudt, maar tegelijkertijd de diepgang en strategische mogelijkheden vergroot. Het is een perfecte balans tussen herkenning en vernieuwing, waardoor het zowel oude fans als nieuwe spelers zal aanspreken.
Karak 2 zit in een grote doos maar daarin krijg je wel een hele goeie insert bij en wat krijg je veel en mooi speelmateriaal! Het is een spel voor 5 spelers maar de doos zit erg goed vol maar de kwaliteit van de spelonderdelen is erg mooi. Wat even tegenviel was het beginnen met de spelregels, dit leek in eerste instantie een flinke kluif maar uiteindelijk wordt alles goed uitgelegd. Maar na het eerste potje valt het uiteindelijk mee en speelt het spel gewoon erg soepel, wel voelt het alsof je regelmatig een beetje dezelfde acties doet om uiteindelijk de juiste spullen te verzamelen voor de eindbaas.
Wij hebben naast Karak 2, ook Karak Goblin gespeeld, wat zich uiteraard in dezelfde wereld van Karak afspeelt en vonden die net even iets leuker. Karak 2 is een leuke instap om hierna een stapje verder te gaan met de moeilijkheid van spellen.
Dank aan Geronimo Games voor dit review exemplaar en de mogelijkheid om hier een review over te schrijven.




